mijnHMC is een beveiligde online omgeving waar u gegevens over uw behandeling bij HMC kunt inzien. Ook kunt u via mijnHMC een vraag stellen aan uw behandelaar of een herhaalrecept aanvragen. Lees hoe mijnHMC werkt en wat u via mijnHMC kunt regelen.
U kunt alleen inloggen op mijnHMC:
Heeft u dit nog niet gedaan? Doe dit dan bij uw eerstvolgende bezoek aan HMC.
Uw privacy vinden wij heel belangrijk. Daarom gaan we op een veilige manier om met uw digitale gegevens en volgen wij de richtlijnen van de Wet bescherming persoonsgegevens.
U bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van uw laptop, pc, Mac, tablet en smartphone en het beschermen van uw inloggegevens van DigiD.
In mijnHMC staan alleen de gegevens die we bij HMC over u hebben vastgelegd. Medische gegevens van andere organisaties of van andere ziekenhuizen staan er niet in.
Voor het inzien van uw medisch dossier logt u in via mijnHMC.
Hiervoor heeft u nodig
Lees meer over DigiD op Wat is DigiD? Hier kunt u ook uw DigiD aanvragen.
mijnHMC biedt ook de mogelijkheid om in te loggen met een 'verwijsnummer'. Dit is een nummer dat uw huisarts of een andere zorgverlener aan u geeft. Met dit verwijsnummer (ook wel ZorgDomeinnummer genoemd) kunt u zelf een afspraak maken en uw persoonlijke gegevens aanpassen. Als u inlogt met een verwijsnummer heeft u geen inzage in uw medisch dossier.
U kunt de persoonlijke gegevens die in uw medisch dossier staan, bekijken en wijzigen. Het is belangrijk dat alle gegevens kloppen, zoals:
Controleer altijd of uw persoonlijke gegevens kloppen! Lukt het niet om uw gegevens te wijzigen? Stuur dan een e-mail aan inschrijven@haaglandenmc.nl.
U kunt toestemming geven dat HMC uw medische gegevens uitwisselt met uw huisarts of met andere zorgaanbieders. Lees meer hierover op www.haaglandenmc.nl/medischdossier.
Soms ontvangt u een uitnodiging van uw behandelaar via de e-mail om een vragenlijst in te vullen op mijnHMC ter voorbereiding op een consult, opname of operatie. Deze vragenlijst staat klaar bij de Actielijst in mijnHMC.
Wanneer u de vragenlijst heeft beantwoord en opgeslagen, kunt u deze terugvinden bij de Uitgevoerde acties. Hier vindt u ook de vragenlijsten terug, die u eerder heeft ingevuld.
U kunt uw toekomstige afspraken op de polikliniek inzien, wijzigen of afzeggen.
U kunt een afspraak afzeggen of verplaatsen tot 24 uur voor het afgesproken tijdstip.
U kunt een afspraak alleen verplaatsen via mijnHMC, als u de afspraak ook via mijnHMC heeft gemaakt.
In mijnHMC vindt u een overzicht van:
In mijnHMC kunt u zelf afspraken maken op deze manieren:
Een ZorgDomeinnummer (kortweg ZD-nummer) is een nummer dat uw huisarts of een andere zorgverlener aan u geeft. In uw afspraak staat of uw Zorgdomeinnummer geschikt is om een afspraak in te plannen. Met het ZD-nummer kunt u inloggen in mijnHMC (bij 'verwijsnummer') en zelf een afspraak maken en uw persoonlijke gegevens aanpassen.
Heeft u een e-mail ontvangen, waarin staat dat er een afspraak klaarstaat om in te plannen? Maak dan gebruik van deze optie.
U kunt ook een afspraak inplannen, wanneer u een papieren verwijsbrief of aanvraagformulier van een huisarts, specialist of laboratorium heeft. Dit geldt voor enkele afdelingen, zoals Bloedafname, Kaakchirurgie en Sportgeneeskunde. Zonder verwijsbrief komen de kosten van de afspraak voor uw eigen rekening.
Belangrijk: U kunt niet voor alle afdelingen afspraken maken in mijnHMC!
Sommige afdelingen hebben aanvullende informatie nodig om een afspraak te maken. U bespreekt dit dan persoonlijk met uw zorgverlener. Soms heeft de arts tijd nodig om te bepalen wat voor afspraak het beste past bij uw situatie. Hierdoor ontvangt u de bevestiging van de afspraak mogelijk later. Volg de aanwijzingen op het Afspraakbericht van uw verwijzer op om een afspraak te maken.
U kunt beeldbellen (videobellen) met uw zorgverlener via een laptop, pc, Mac, tablet en sommige smartphones. Tijdens het beeldbellen kunt u vragen stellen aan uw zorgverlener. Uw verzekeraar vergoedt de kosten van beeldbellen. Niet elke afspraak is geschikt voor beeldbellen, bijvoorbeeld wanneer de arts u moet onderzoeken. Uw zorgverlener bepaalt of uw afspraak geschikt is voor beeldbellen.
Lees meer over beeldbellen (pdf)
In mijnHMC kunt u uw medische gegevens bekijken, zoals:
Bent u onder behandeling bij HMC en heeft u een vraag aan uw zorgverlener of een polikliniek-assistent? Dan kunt u via mijnHMC een beveiligde e-mail (e-consult) sturen aan de afdeling. Uiterlijk binnen drie werkdagen ontvangt u een reactie.
Heeft u met spoed zorg nodig? Neem dan meteen telefonisch contact met ons op.
Lees meer over het e-consult (pdf)
U kunt via mijnHMC een herhaalrecept aanvragen van medicijnen die uw HMC-arts heeft voorgeschreven als uw behandelaar u daarvoor toestemming heeft gegeven.
Lees hoe u herhaalrecepten aanvraagt (pdf)
Staat uw medicijn niet (meer) in mijnHMC? Stuur dan een e-consult (zie hierboven) aan de polikliniek die het medicijn heeft voorgeschreven.
Heeft u vragen over het gebruik van mijnHMC? Kijk dan hieronder bij de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Stuur dan een e-mail aan mijnHMC@haaglandenmc.nl. Vermeld in de mail altijd uw naam, geboortedatum en patiëntnummer. Dit e-mailadres is niet bedoeld voor medische vragen. Voor medische vragen kunt u contact opnemen met de polikliniek waar u onder behandeling bent.
Dit is de meest veilige manier om uw identiteit te controleren. Steeds meer overheidsinstellingen maken hier gebruik van. Als het over medische informatie gaat, is het belangrijk de meest veilige manier te gebruiken.
Heeft u vragen over uw DigiD? Neem dan contact op met DigiD, bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 22.00 uur via telefoonnummer 088 123 65 55 (lokaal tarief) of kijk op www.digid.nl/contact/
Ook als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u inloggen met een DigiD met sms-functie. U ontvangt dan een gesproken sms-bericht op uw vaste telefoonnummer.
Nee, alleen u heeft toegang tot uw medisch dossier als u inlogt. DigiD is een inlogmethode die wordt gebruikt om te controleren wie u bent, voordat u toegang krijgt tot de medische gegevens in uw dossier. In Nederland is DigiD een betrouwbaar middel om deze controle uit te voeren.
Het kan zijn dat uw Burger Service Nummer (BSN) nog niet bekend of gecontroleerd is in HMC. Bij de informatiebalie op de begane grond kunt u met uw identiteitsbewijs uw BSN laten controleren zodat u met uw DigiD kunt inloggen.
Voor patiënten met een buitenlands identiteitsbewijs is het helaas niet mogelijk toegang te krijgen tot het patiëntenportaal. Dit geldt voor alle ziekenhuizen die een digitaal portaal hebben.
Er zijn twee manieren:
Het is momenteel nog niet mogelijk om alles direct in uw dossier zichtbaar te maken. HMC voegt stapsgewijs onderdelen aan uw dossier toe, zodat dit steeds completer wordt. Ook kan het zijn dat de uitslag van een recent onderzoek nog niet definitief is geaccordeerd door uw zorgverlener.
In het huidige portaal kan dit nog niet. Er wordt aan gewerkt om dit mogelijk te maken.
U kunt in mijnHMC op dit moment alleen uitslagen zien van behandelingen die zijn verricht in HMC.
Alleen medewerkers van HMC die betrokken zijn bij de zorgverlening aan u, hebben online inzage. Als u toestemming heeft gegeven, hebben ook anderen online inzage:
U kunt uw huisarts online inzage verlenen door hiervoor toestemming te geven:
Ook zonder toestemming voor dossierinzage informeren wij uw huisarts schriftelijk over de zorg die u in HMC heeft ontvangen (bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname).
HMC kan uw dossier momenteel ook online beschikbaar stellen aan enkele andere zorgaanbieders dan uw huisarts. U kunt daarvoor toestemming geven via mijnHMC. Meer informatie vindt u op Delen van uw medische gegevens.
Wil u dat een zorgverlener die (nog) geen online toegang tot uw dossier heeft, informatie ontvangt? Vraag dit dan bij de afdeling HMC waar u onder behandeling bent.
Ook uw kind kan inloggen met de eigen DigiD-code.
Sommige afdelingen hebben aanvullende informatie nodig om de juiste afspraak te kunnen plannen. In dat geval is het belangrijk dat de polikliniek dit persoonlijk met u bespreekt. Daarom is het niet mogelijk die afspraken digitaal te plannen.
Annuleren van een afspraak is altijd mogelijk tot 24 uur van tevoren in het portaal. Een afspraak in het portaal wijzigen is alleen mogelijk als deze via het portaal is gemaakt.
Via het hoofdmenu ‘Agenda’ komt u bij de toekomstige afspraken. Hier vindt u de mogelijkheid om afspraken te wijzigen en annuleren. Dit is alleen mogelijk voor afspraken die online te plannen zijn. Wilt u een afspraak wijzigen die niet online gepland is, neemt u dan contact op met de polikliniek.
Als u uitgenodigd bent om een vragenlijst in te vullen voor u afspraak dan staat deze klaar onder het kopje actielijst op mijnHMC.
Als u de vragenlijst doorlopen heeft, krijgt u als laatste de optie ‘Opslaan’. Door op ‘Opslaan’ te klikken worden uw antwoorden opgeslagen in uw medisch dossier en kan de afdeling deze hier terug vinden. U ziet de ingevulde vragenlijst ook staan bij de ‘uitgevoerde acties’ onderaan de pagina.