Een klacht indienen bij het ziekenhuis

Informatie over de klachtenregeling

Wij willen u bij HMC goede zorg geven. Toch kan het gebeuren dat u niet tevreden bent. Wij vinden het fijn als u uw ervaringen deelt met ons. Want ze helpen ons om de zorg en dienstverlening beter te maken. Wij nemen uw ervaringen serieus.

Translate instructions

Our website has a translation option, which works on desktop computers and laptops. Follow the instruction below to translate the text:

1. Select the text you want to translate with your mouse or touchpad.

2. Choose ‘Vertalen’ with your mouse or touchpad.

3. Select the language you prefer.

4. You can read and/or listen to the translated text.

5. If a text is long, you cannot translate it all at once. Translate the text in sections instead.

Ankers

Use quicklinks to navigate to sections of the page quickly

Hier vindt u informatie over het indienen van een klacht en onze klachtenregeling.

Heeft u vragen over het indienen van een klacht? Of wilt u graag uitleg over het indienen van een klacht? Dan kunt u altijd contact opnemen met de klachtenfunctionaris via telefoonnummers 088 979 18 18 of 088 979 40 44.

Hoe behandelt HMC uw klacht?

Waarover kunt u een klacht indienen?

U kunt een klacht indienen over alles in het ziekenhuis waarover u niet tevreden bent. Bijvoorbeeld over:

  • uw behandeling
  • uw verzorging
  • hoe medewerkers van het ziekenhuis met u omgaan
  • de voorzieningen binnen het ziekenhuis: bijvoorbeeld de toiletten of het eten.

Heeft u opmerkingen, vragen of klachten over een rekening van het ziekenhuis? Dan kunt u terecht bij de debiteurenadministratie. Klachten over een rekening vallen niet onder de klachtenregeling.

Wie kan een klacht indienen?

Heeft u als patiënt een vervelende ervaring in het ziekenhuis? Dan kunt u hier zelf een klacht over indienen. Maar u kunt vaak ook als vertegenwoordiger of nabestaande namens een patiënt een klacht indienen. Onder het kopje ‘Hoe kunt u een klacht indienen namens een patiënt?’ vindt u meer informatie.

Oplossen van de klacht in een gesprek

Het liefst bespreken wij uw klacht met u waar deze is ontstaan. Vaak kunnen we er dan snel iets aan doen. Bespreek uw ervaringen daarom als dat kan met de medewerker over wie u ontevreden bent. Bijvoorbeeld met de arts of verpleegkundige. U kunt de klacht ook bespreken met de leidinggevende van de medewerker als u dat wilt.

Een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris

Lukt het niet om de klacht op te lossen in een gesprek met de medewerker zelf of de leidinggevende van de medewerker? Of wilt u zo’n gesprek niet? Dan kunt u contact opnemen met de klachtenfunctionaris. De klachtenfunctionaris is onafhankelijk en onpartijdig en probeert uw klacht zo snel mogelijk te behandelen. De klachtenfunctionaris behandelt ook klachten die zijn gestuurd naar de raad van bestuur van HMC.

De klachtenfunctionaris beslist niet of uw klacht terecht is of niet. Wel helpt de klachtenfunctionaris bij het oplossen van uw klacht. De klachtenfunctionaris is dus een soort bemiddelaar tussen u en HMC.

Hoe kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionaris?

U kunt uw klacht op verschillende manieren indienen bij de klachtenfunctionaris:

  • Via de telefoon: U bereikt de klachtenfunctionaris van HMC op de telefoonnummers 088 979 18 18 of 088 979 40 44.
  • In een persoonlijk gesprek: U vindt de klachtenfunctionarissen van HMC in alle ziekenhuizen van HMC. Bel het liefst eerst met telefoonnummer 088 979 18 18 of 088 979 40 44 om een afspraak te maken met de klachtenfunctionaris.
  • Schriftelijk, het liefst met behulp van ons klachtenformulier (word.doc): U kunt het klachtenformulier ook downloaden als pdf. Maar u kunt het ook opvragen bij de klachtenfunctionaris of bij de receptie in de centrale hal van HMC Antoniushove, HMC Bronovo en HMC Westeinde. Stuur uw klacht naar:

HMC
T.a.v. Klachtenfunctionaris
Antwoordnummer 2191
2501 VC Den Haag
klachtenfunctionaris@haaglandenmc.nl

Met het indienen van uw klacht geeft u de klachtenfunctionaris toestemming om uw medisch en verpleegkundig dossier te bekijken. De klachtenfunctionaris gaat vertrouwelijk met uw gegevens om en zal alleen in uw dossier kijken als dat nodig is om uw klacht goed te kunnen behandelen.

Wat moet u vermelden bij het indienen van uw klacht?

Zet de gegevens hieronder in uw brief, mail of klachtenformulier:

  • uw naam, voorletters, geboortedatum en uw patiëntnummer
  • uw adres, postcode en telefoonnummer
  • de naam van de locatie, afdeling of medewerker die bij de klacht betrokken is
  • de datum waarop de gebeurtenis gebeurde waarover u een klacht indient
  • een zo precies mogelijke beschrijving van uw klacht

Hoe behandelen we uw klacht?

We kunnen uw klacht op verschillende manieren behandelen. Hieronder vertellen we hier meer over:

  • Verzoek om registratie:

    Wilt u alleen maar laten weten dat u ontevreden bent, zodat HMC daarvan kan leren? Dan kunt u de klachtenfunctionaris vragen om de klacht te registreren. De klachtenfunctionaris zal dan de klacht doorgeven aan de medewerker of afdeling waar u ontevreden over bent. We kunnen deze informatie gebruiken om onze zorg en dienstverlening te verbeteren.

  • Verzoek om bemiddeling:

    Wilt u dat de klachtenfunctionaris helpt om het probleem op te lossen? Dan kan de klachtenfunctionaris aan de medewerker of leidinggevende van de medewerker vragen om een reactie op uw klacht. De klachtenfunctionaris kan ook een gesprek regelen tussen u en de medewerker. De klachtenfunctionaris kan bij dit gesprek zijn als u dat wilt.

  • Verzoek om een oordeel:

    Lukt het niet om uw klacht op te lossen door bemiddeling? Dan kunt u de klacht voorleggen aan de klachtenadviescommissie. De klachtenfunctionaris kan u hierover informatie geven.
    De klachtenadviescommissie is onafhankelijk en onpartijdig. De commissie onderzoekt uw klacht en organiseert meestal een hoorzitting. U krijgt een uitnodiging voor deze hoorzitting. Na deze bijeenkomst geeft de commissie een advies aan de raad van bestuur van HMC. De raad van bestuur neemt op basis van dit advies een besluit over uw klacht.

    Bent u niet tevreden over het besluit van de raad van bestuur? Dan kunt u dit besluit voorleggen aan de Geschillencommissie Ziekenhuizen. U kunt dat doen binnen een jaar na de datum van het oordeel van HMC. De geschillencommissie geeft dan een oordeel waaraan HMC zich moet houden.

  • Verzoek om een financiële vergoeding:

    Vindt u dat u financiële schade heeft geleden door een (medische) behandeling? Of zijn er spullen kwijtgeraakt of stuk gegaan door (een medewerker van) HMC? Dan kunt u het ziekenhuis aansprakelijk stellen. Stuur een brief of mail naar:

    HMC
    T.a.v. afdeling Gezondheidsrecht
    C 14.84
    Antwoordnummer 2191
    2501 VC Den Haag

    gezondheidsrecht@haaglandenmc.nl

    De afdeling Gezondheidsrecht van HMC neemt uw brief of mail in behandeling.

Hoe kunt u een klacht indienen namens een patiënt?

U kunt een klacht indienen namens een patiënt. Deze patiënt moet u hiervoor wel (schriftelijk) toestemming geven. De patiënt moet de klachtbrief ook ondertekenen.

Dient u een klacht in namens een overleden patiënt? Geef dan aan wat uw relatie was tot de patiënt: bijvoorbeeld zoon, dochter, partner, enzovoorts. Wij kijken dan of we uw klacht kunnen behandelen.

Verbeteren van de zorg

We verwerken alle klachten in een overzicht. Dit doen we anoniem: niemand kan zien wie de klachten heeft ingediend. Het overzicht gaat naar de raad van bestuur en de leidinggevenden van het ziekenhuis. We gebruiken het overzicht om van te leren. Zo kunnen we de kwaliteit van onze zorg en dienstverlening verbeteren.

Waar vindt u de klachtenregeling?

U kunt de klachtenregeling downloaden via de website van HMC. U kunt de klachtenregeling ook opvragen bij de klachtenfunctionaris of bij de receptie in de centrale hal van HMC Antoniushove, HMC Bronovo en HMC Westeinde.

Meer informatie en advies

Voor meer informatie en advies kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris. U bereikt de klachtenfunctionaris van HMC op de onderstaande telefoonnummers:

  • 088 979 18 18
  • 088 979 40 44

U kunt ook mailen naar klachtenfunctionaris@haaglandenmc.nl.

Voor informatie en advies kunt u ook buiten het ziekenhuis terecht bij: