Welkom op de polikliniek Longoncologie
U heeft afspraken op de polikliniek Longoncologie omdat u (misschien) longkanker heeft. Hieronder leest u meer over de polikliniek.
Specialismen en team
Afspraak en contact
Polikliniek Longoncologie
088 979 48 48
ma t/m vr van 08.00 – 17.00 uur
Locatie
Ankers
Over de polikliniek Longoncologie
U heeft afspraken op de polikliniek Longoncologie omdat u (misschien) longkanker heeft. Hieronder leest u meer over de polikliniek.
Het team op de polikliniek
U ontmoet op de polikliniek Longoncologie verschillende zorgverleners. Die hebben allemaal hun eigen rol en deskundigheid. Hieronder vertellen wij u daar meer over.
Longartsen
De longartsen stellen vast of u longkanker heeft of niet. Als u longkanker heeft, behandelen zij u. De longartsen werken nauw samen met de physician assistants en verpleegkundig specialisten.
U heeft op verschillende momenten afspraken met de longartsen. Zo stellen ze op de polikliniek vast wat er met u aan de hand is. Dit noemen we de diagnose. Verder heeft u op de polikliniek gesprekken met de longartsen over deze diagnose en over de behandeling. De controle afspraken met de longartsen na uw behandeling gebeuren ook op de polikliniek. Heeft u pijn of andere klachten tussen twee afspraken in? Dan kunt u een extra afspraak maken met de longartsen. Ook die extra afspraak heeft u dan op de polikliniek.
Physician assistants en verpleegkundig specialisten
De physician assistants en verpleegkundig specialisten zijn uw casemanagers op de polikliniek Longoncologie. Zij hebben zich gespecialiseerd in de (medische) zorg voor patiënten met longkanker. Ook begeleiden ze u bij uw ziekte en behandeling. U kunt bij hen terecht voor allerlei vormen van advies, ondersteuning en begeleiding.
Krijgt u chemotherapie, immunotherapie of medicijnen die heel precies kankercellen aanpakken (doelgerichte therapie)? Dan heeft u regelmatig een afspraak op de polikliniek met een physician assistant of verpleegkundig specialist. Heeft u tussen afspraken door last van klachten door uw ziekte of de behandeling? Dan kunt u een extra afspraak maken met een physician assistant of verpleegkundig specialist.
Polimedewerkers
De polimedewerkers ondersteunen u en de andere zorgverleners op de polikliniek op verschillende manieren. Ook maken ze de (vervolg)afspraken met u. Een andere naam voor polimedewerkers is doktersassistentes.
Andere zorgverleners
In HMC zijn er verschillende andere zorgverleners die u kunnen helpen. U krijgt een afspraak met hen als dit nodig is of als u dat graag wilt. Voorbeelden van deze zorgverleners zijn de diëtist, de fysiotherapeut, de maatschappelijk werker, de psycholoog, de palliatief verpleegkundige en de geestelijke verzorger.
Ook buiten HMC zijn er zorgverleners die mensen met kanker ondersteunen. Meestal komt u in contact met deze zorgverleners als wij u naar hen verwijzen. Denkt u zelf dat u een van deze zorgverleners nodig heeft? Bespreek dit dan met uw arts of casemanager.
Wie belt u wanneer?
Wanneer | Wie |
In levensbedreigende situaties | Bel 112 |
Voor vragen, klachten, advies of afspraken die te maken hebben met uw longziekte en/of behandeling. | Bel de polikliniek Longoncologie via 088 979 48 48. Doe dit maandag t/m vrijdag tussen 08.00-10.00 uur.
U krijgt altijd eerst een polimedewerker aan de telefoon. Kan de polimedewerker uw vraag niet beantwoorden? Of wilt u de physician assistant of verpleegkundig specialist spreken? Dan zal de polimedewerker binnen 48 uur een belafspraak voor u inplannen. |
Plotselinge of nieuwe klachten die te maken hebben met uw longziekte. Denk bijvoorbeeld aan koorts, pijn of benauwdheid. | Bel de polikliniek Longoncologie via 088 979 48 48. Doe dit maandag t/m vrijdag tussen 08.00-17.00 uur.
Krijgt u deze klachten ’s avonds, ’s nachts of in het weekend? En zijn de klachten te erg om te wachten tot de volgende werkdag? Bel dan de klinische afdeling oncologie via telefoonnummer 088 979 45 10. |
Bij klachten die niet te maken hebben met longkanker en de behandeling hiervan. | Bel uw huisarts. |
Elektronisch patiëntendossier en mijnHMC
Onze zorgverleners noteren alles wat te maken heeft met uw ziekte en behandeling in het elektronisch patiëntendossier. Bijvoorbeeld verslagen, afspraken, de planning van uw behandeling, enzovoorts. Zelf kunt u uw dossier inzien via ons patiëntenportaal mijnHMC.
U leest meer over mijnHMC op www.haaglandenmc.nl/voorbereiden-op/mijnhmc. Hier leest u ook hoe u mijnHMC kunt gebruiken. We vragen u om op mijnHMC een vinkje te zetten voor de vraag ‘Ik wil een e-mail ontvangen wanneer er een E-consult of beantwoording in mijnHMC klaar staat’. U vindt die vraag onderin op de homepage van mijnHMC.
Overzicht van de medicijnen die u gebruikt
Wilt u voor iedere afspraak op de polikliniek een overzicht meenemen van de medicijnen die u gebruikt? U kunt dit overzicht opvragen bij uw apotheek. Dank u wel!
Herhaalrecept aanvragen via mijnHMC
Via mijnHMC kunt u een herhaalrecept aanvragen voor medicijnen die uw arts in HMC u eerder heeft voorgeschreven. Dit doet u door in mijnHMC te klikken op ‘Herhaalrecept’. Hier vindt u uw actuele medicatielijst. U kunt daar aanklikken voor welk medicijn u graag een herhaalrecept wilt. We sturen het herhaalrecept naar de apotheek die bij ons geregistreerd staat. Die apotheek kunt u als u dat wilt aanpassen in mijnHMC.
Vraag een herhaalrecept minstens een week aan voor de stopdatum die op mijnHMC staat (of een week voordat uw medicijnen op zijn). Bent u later dan de stopdatum, dan kunt u geen herhaalrecept meer aanvragen op mijnHMC. U kunt het herhaalrecept dan wel mailen naar ons via de optie ‘E-consult’ in mijnHMC. Kies bij dit E-consult als ontvanger Poli Longgeneeskunde.
Het kan drie werkdagen duren voordat het recept voor u klaar ligt bij uw apotheek. We vragen u daar rekening mee te houden.
Lastmeter voor betere zorg en ondersteuning
Wij vinden het belangrijk om te weten hoe het met u gaat tijdens de behandeling. Wij kunnen dan zien waar u problemen mee heeft. We kunnen u helpen bij deze problemen als u dat wilt. Bijvoorbeeld door u te verwijzen naar een hulpverlener binnen of buiten het ziekenhuis.
Om te weten hoe het met u gaat, sturen we u een aantal keren een vragenlijst. Deze vragenlijst heet de lastmeter. De resultaten van de vragenlijst bespreken we met u tijdens het spreekuur of tijdens een telefonisch consult. U bepaalt zelf of u de vragen wilt invullen. Wij respecteren uw privacy en zorgen ervoor dat alle gegevens vertrouwelijk worden behandeld.
Meer informatie over de lastmeter vindt u in de folder ‘Lastmeter’. Een polimedewerker kan u de folder op papier geven als u dat wilt.
Samen beslissen
Wij vinden het belangrijk dat u zelf meedenkt en meebeslist over uw behandeling. De ‘drie goede vragen’ kunnen u misschien helpen hierbij. Deze vragen zijn:
1. Wat zijn mijn mogelijkheden?
2. Wat zijn de voordelen en nadelen van die mogelijkheden?
3. Wat betekent dat in mijn situatie?
Meer informatie vindt u op de website www.3goedevragen.nl.
Grenzen in de behandeling
Uw behandelaar gaat met u in gesprek over in welke situaties u nog behandeld wordt en wanneer niet meer. U kunt zelf aangeven dat u een bepaalde behandeling niet wilt. Dit noemen we een behandelbeperking. Een voorbeeld van een behandelbeperking is dat u aangeeft dat we u niet meer moeten reanimeren als uw hart en ademhaling stopt. Maar ook uw arts kan aangeven dat hij of zij bepaalde behandelingen niet meer zinvol vindt in uw situatie.
Uw arts en u maken samen afspraken over eventuele behandelbeperkingen. Als u het allebei eens bent over een behandelbeperking, dan zetten we deze in uw patiëntendossier. Meer informatie vindt u in de folder ‘Grenzen in de behandeling’. Een polimedewerker kan u de folder op papier geven als u dat wilt.
Rechten en plichten
U heeft als patiënt rechten en plichten. Wij vinden het belangrijk dat u op de hoogte bent van uw rechten en plichten. Maar ook van de rechten en plichten van uw zorgverlener. Meer informatie vindt u in de folder ‘Rechten en Plichten’. Een polimedewerker kan u de folder op papier geven als u dat wilt.
Vragen en klachten
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen, op- of aanmerkingen? Dan kunt u daarmee altijd terecht bij uw casemanager. U kunt ook van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 uur en 10.00 uur bellen met telefoonnummer 088 979 48 48.
Bent u ontevreden over uw behandeling of over (één van) onze zorgverleners? Dan vinden we het fijn als u dat bij de betrokken zorgverlener(s) aangeeft. Lukt het niet om samen tot een oplossing te komen? Dan kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris van HMC. Meer informatie vindt u op de webpagina ‘Klachten.
Meer informatie over onze zorg bij kanker vindt u op onze Oncologiepagina.