Verblijf op de Acute Opname Afdeling (AOA)
De spoedeisende hulp heeft u doorverwezen naar de Acute Opname Afdeling (AOA) in HMC Westeinde. De AOA bepaalt wat u heeft (diagnose), start de behandeling op en geeft u de zorg die u nodig heeft.
Specialismen en team
Afspraak en contact
Uw eerste contactpersoon mag ons bellen om te informeren naar uw situatie. Dat kan op telefoonnummer 088 979 21 50.
Locatie
Ankers
Over verblijf op de Acute Opname Afdeling (AOA)
De spoedeisende hulp heeft u doorverwezen naar de Acute Opname Afdeling (AOA) in HMC Westeinde. De AOA bepaalt wat u heeft (diagnose), start de behandeling op en geeft u de zorg die u nodig heeft.
Om te weten wat er aan de hand is, krijgt u soms veel verschillende onderzoeken. Bijvoorbeeld een bloedonderzoek, onderzoek van uw urine (plas) en beeldvormend onderzoek (echo, CT-scan en MRI-scan). Al deze onderzoeken kunnen we extra snel uitvoeren als u op de AOA ligt.
Soms starten we tijdens de onderzoeken al met een behandeling. Zodra de uitslagen bekend zijn, passen we de behandeling hierop aan.
De medewerkers van de AOA doen er alles aan om uw opname zo aangenaam mogelijk te laten verlopen. Er komt veel op u af. Lees daarom deze informatie goed door.
Waar vind ik de AOA?
Volg route rood naar de 7e verdieping. De kamers 30 tot en met 97 horen bij de AOA.
De opname
De verpleegkundige die u ontvangt, voert het eerste intakegesprek met u. Tijdens deze intake stellen wij vragen over uw algemene gezondheid en conditie. Ook willen we graag weten wie u aanwijst als contactpersoon. Het is belangrijk dat u hier goed over nadenkt, want wij mogen juridisch gezien alleen aan uw eerste contactpersoon medische informatie doorgeven. Met uw toestemming kan die persoon andere familieleden of vrienden informeren.
Gebruikt u medicijnen?
Dan wil de arts of de apothekersassistent graag uw medicijnlijst zien. Breng daarom de volgende dingen mee:
- een volledige en actuele medicijnlijst van uw apotheek
- de medicijnen in originele doosjes of baxter
- de kaart van de trombosedienst
Wat heeft u nodig in het ziekenhuis?
Sommige dingen zijn belangrijk of handig om bij u te hebben. Denk bijvoorbeeld aan:
- uw eigen medicijnen die u thuis gebruikt
- goede schoenen, waarop u makkelijk en veilig loopt
- gemakkelijke kleding
- pyjama, ondergoed, sokken
- toiletspullen
- eventueel uw bril, gehoorapparaten, gebitsprothese, CPAP-apparaat en/of wandelstok
- een oplader voor uw mobiele telefoon
Wat brengt u beter niet mee?
Het ziekenhuis is een openbaar gebouw waar de hele dag mensen binnen- en buitenlopen. Daarom adviseren wij om uw geld, sieraden, pasjes en andere waardevolle bezittingen niet mee te brengen of mee te geven naar huis. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk bij verlies of diefstal.
Tijdens de opname
Tijdens uw verblijf op de AOA krijgt u te maken met verschillende medewerkers van de afdeling. Bijvoorbeeld verpleegkundigen en leerling-verpleegkundigen, een behandelend arts, arts-assistenten, co-assistenten, voedingsassistenten, servicemedewerkers, secretaresses en apothekersassistenten.
De visiteronde van de arts
De arts loopt elke ochtend tussen 10.00 uur en 12.00 uur een visiteronde over de afdeling. U kunt dan uw vragen over uw ziekte en behandeling stellen.
De arts beoordeelt of de behandeling het gewenste resultaat heeft. Zo niet, dan wordt een nieuwe of aangepaste behandeling afgesproken. Denk hierbij aan (andere) medicijnen, wondverzorging of onderzoeken. De nieuwe afspraken schrijven we op in uw persoonlijk dossier. De verpleegkundige voert de afspraken uit.
Heeft u opmerkingen, vragen of verzoeken buiten de visiteronde? Stel ze aan de verpleegkundige die verantwoordelijk is voor uw persoonlijke verzorging en verpleging. Hij of zij kan ook een afspraak voor een gesprek met de behandelend arts voor u maken.
De verpleegkundigen mogen zelf geen informatie over uitslagen van onderzoeken met u delen. U kunt de uitslagen wel terugzien in patiëntenportaal mijnHMC.
Ook op andere momenten van de dag kunt u opmerkingen, vragen of verzoeken altijd kwijt bij de verantwoordelijke verpleegkundige. Als dat nodig is bespreekt hij of zij deze met uw behandelend arts.
Medicijnen
Een aantal keer per dag deelt de verpleegkundige medicijnen uit. Deze medicijnen plaatsen we in een medicatiehouder op het nachtkastje. Dit doen we heel precies en hierbij letten we goed op. De verpleegkundige draagt daarom tijdens deze taak een opvallend medicatiehesje waarop staat dat hij of zij niet gestoord mag worden.
Sommige medicijnen die u thuis neemt, moet u ook tijdens uw verblijf nemen. Soms vragen we u (tijdelijk) te stoppen met medicijnen, bijvoorbeeld voor een operatie. Heeft u medicijnen meegenomen van thuis? Dan kunt u afspraken maken met de verpleegkundige over het beheer van de medicijnen op de afdeling.
Heeft u hier vragen over? Stel ze aan uw verpleegkundige of uw arts. Het is belangrijk dat u niet zonder overleg medicijnen neemt.
Telemetrie (hartbewaking)
De kans bestaat dat u op verzoek van de cardioloog tijdens uw opname op de AOA wordt bewaakt via telemetrie. U draagt dan een kastje voor hartbewaking (telemetrie). Redenen hiervoor kunnen zijn:
- u heeft of loopt risico op hartritmestoornissen
- u bent flauwgevallen zonder dat we weten hoe dat komt
- u heeft medicijnen gekregen die invloed kunnen hebben op uw hartritme
Hoe werkt telemetrie?
Telemetrie is een klein kastje dat u bij u draagt. Het kastje heeft 5 elektroden (stekkertjes), die we met plakkers op uw bovenlichaam plakken. De elektroden leggen uw hartritme vast. Op een monitor op de hartbewaking op de 5e verdieping kunnen we in de gaten houden of alles goed is met uw hartritme. De verpleegkundige van de afdeling komt naar u toe om u te helpen als er iets aan de hand is. De verpleegkundige kan op de bewakingsmonitor hartritmestoornissen zien, maar geen andere klachten zoals pijn of druk op de borst, duizeligheid, hartkloppingen of benauwdheid. Heeft u last heeft van een van deze klachten? Vertel dit dan altijd meteen aan de verpleging.
Zolang we u bewaken met telemetrie, heeft u een infuusnaaldje in uw hand of arm. Dit is nodig om u eventueel medicijnen te kunnen geven bij een hartritmestoornis.
Als er iets aan de hand is, komt een verpleegkundige aan uw bed. Bijvoorbeeld omdat:
- er een elektrode loszit
- er een elektrodestekker losgeraakt is
- de batterij leeg is
- u een hartritmestoornis heeft gehad
Regels voor gebruik:
- Het signaal van de telemetrie heeft alleen bereik op uw kamer. Het signaal wordt namelijk doorgestuurd naar de monitor van de hartbewaking op de 5e verdieping. Daarom moet u op de kamer blijven en altijd bereikbaar zijn voor de verpleegkundige voor het geval er iets aan de hand is.
- U mag niet douchen, behalve als de arts toestemming heeft gegeven. De verpleegkundige legt u uit hoe u zonder het telemetriekastje kunt douchen.
- Als de cardioloog besluit dat het bewaken van uw hartritme niet meer nodig is, halen we het telemetriekastje weg.
Bezoek
Bezoek van uw partner of naaste
Wij kunnen ons voorstellen dat u uw partner of naaste graag dicht bij u heeft. Dat mag en deze persoon mag u ook helpen met de verzorging. Wel vragen wij om dit met ons te overleggen.
Bezoek van familie, vrienden of kennissen
Voor alle andere bezoekers geldt het bezoekuur van 15.30 uur tot 19.30 uur.
U mag maximaal 2 bezoekers tegelijkertijd ontvangen op uw kamer. Dat is voor uw eigen rust en voor die van uw kamergenoten. Krijgt u meer bezoek? Vraag de bezoekers dan om elkaar af te wisselen. Mag u al uit bed en heeft u ook geen telemetrie? Dan kunt u uw bezoek ook ontvangen in het restaurant. Laat uw verpleegkundige altijd weten dat u van de afdeling gaat.
Heel soms kunt u andere afspraken maken over het bezoek dan hierboven staan. Vraag het aan de verpleegkundige als u dat wilt.
Eten en drinken voor uw bezoekers
Halverwege de gang is er een koffieapparaat waar bezoekers zelf koffie en thee mogen pakken. Voor ander eten en drinken kunnen de bezoekers terecht in het restaurant op de begane grond. De WC voor bezoekers is ook op de begane grond. Het is niet de bedoeling dat bezoekers de WC’s voor patiënten gebruiken.
Na de tijd op de AOA
U blijft maximaal 48 uur op de AOA. Wat er daarna gebeurt, hangt af van uw persoonlijke situatie:
- Het is nodig dat u langer in het ziekenhuis blijft. Wij plaatsen u dan over naar een andere afdeling. Over het algemeen komt u dan op een kamer met andere mensen.
- U gaat voor nazorg naar een andere zorgorganisatie buiten het ziekenhuis.
- U mag naar huis of terug naar uw eigen zorginstelling. Soms krijgt u nog een tijdje thuiszorg. Wij schrijven eventuele afspraken op en geven recepten voor medicijnen aan u mee. U regelt zelf uw vervoer naar huis. Kunt u niet zitten? Dan regelen we een hulpambulance.
Contact
Uw eerste contactpersoon mag ons bellen om te informeren naar uw situatie. Dat kan vanaf 11.00 uur ’s morgens op telefoonnummer 088 979 21 50.
Wordt u overgeplaatst naar een andere afdeling in het ziekenhuis? Dan moet uw contactpersoon voor informatie bellen met het telefoonnummer van uw nieuwe verpleegafdeling.
Andere informatie
Maaltijden
Het ontbijt, de lunch en een snack tussendoor kiest u direct uit de speciale maaltijdwagen die bij u langskomt. U kunt dit niet van tevoren bestellen. De warme maaltijd kunt u wel bestellen. De voedingsassistent loopt hiervoor iedere dag langs met een iPad om uw bestelling op te nemen. Geef allergieën of diëten vooraf door aan uw verpleegkundige.
Drinken brengen we ook op vaste tijden rond.
Eten en drinken van buiten het ziekenhuis is op eigen risico. U kunt dit niet in de keuken van de verpleegafdeling (laten) bewaren of opwarmen. We hebben strenge hygiëneregels in dit ziekenhuis.
Mobiele telefoon
U mag uw mobiele telefoon gebruiken in het ziekenhuis. Voorkom overlast en zorg ervoor dat uw telefoon een zachte ringtone heeft. Zet de telefoon het liefst alleen op trilstand.
Het aansluiten van een vaste telefoon kan niet in het ziekenhuis.
Internet
Er is gratis wifi voor patiënten en bezoekers. Kies het netwerk HMC-PUBLIC. U wordt doorgestuurd naar een link waar u eerst akkoord moet gaan met de algemene voorwaarden. Nadat u deze geaccepteerd heeft, kunt u de wifi gebruiken.
Voorzieningen
Op de begane grond is een restaurant, een winkel en een kapper.
Op de 2e verdieping is een stiltecentrum (gebedsruimte), waar u altijd terecht kunt.
Roken
Roken is verboden in en rond het ziekenhuis.
Brandveiligheid
In elke ruimte hangt een rookmelder. Bij rook krijgt de meldkamer een melding en komen we direct in actie.
Op alle afdelingen in HMC zijn er handblussers en brandslangen. Ook hangt op elke verdieping een vluchtplan, waarop de routes staan om bij een noodsituatie het gebouw uit te gaan.
Uw rechten en plichten
In de relatie tussen u als patiënt en wij als hulpverlener gelden rechten en plichten. Meer over deze rechten en plichten leest u hier.
Vragen
Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stelt u deze dan gerust aan uw arts of de verpleegkundige op de afdeling.