Coronavirus: wat moet u weten?

Veelgestelde vragen Coronavirus

Corona in HMC: Voor veel van uw vragen over het coronavirus (Covid-19) in HMC hebben we hier de antwoorden verzameld.

Veelgestelde vragen

Voor spoedgevallen is HMC 24 uur per dag, zeven dagen per week open. Lees hier hoe u handelt in een spoedsituatie.

Bent u al onder behandeling in HMC en heeft u acute klachten of medische zorgen? Aarzel dan niet om direct telefonisch contact op te nemen met uw arts. HMC staat immers ook klaar voor patiënten met andere klachten dan corona. Als uw arts de klachten als spoedeisend beoordeeld, vangen we u zo snel mogelijk op in het ziekenhuis. Als uw medische situatie minder spoedeisend is, proberen we u zo mogelijk te helpen met een telefonisch consult.

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. Ook in deze tijd van het coronavirus. Ons ziekenhuis neemt veel maatregelen en hanteert strikte regels in de zorgverlening die bescherming bieden tegen besmetting, voor iedereen die hier korter of langer verblijft. U bent bij ons in goede handen. We waarderen het enorm dat iedereen zich goed aan de regels houdt en dat velen ons een hart onder de riem steken in deze bijzondere tijden. Bedankt hiervoor!

De zorg gaat door
De zorg voor patiënten gaat zoveel mogelijk door. We bieden niet alleen zorg aan patiënten die (misschien) corona hebben. Vanzelfsprekend kunt u bij ons terecht als u met spoed zorg nodig heeft, zoals traumazorg, verloskunde, hersenchirurgie of oncologie. Ook voor niet-spoedeisende vragen kunt u gewoon contact met ons opnemen; uw HMC-arts beoordeelt dan of we een (beeld)belafspraak maken of dat we u in het ziekenhuis zien. Door een goede afweging te maken, voorkomen we dat teveel mensen tegelijk in de wachtkamer zitten.

Wat betekent dit voor u?

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft?
    Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Ook tijdens de coronacrisis. Kom niet rechtstreeks naar het ziekenhuis. Bel altijd eerst een arts:
    • in een levensbedreigende situatie : bel 112
    • spoed overdag : bel uw huisarts of uw HMC-arts
    • spoed 's avonds en in het weekend : bel de Huisartsenpost (Hadoks) op 070 346 96 69

Als uw huisarts of uw HMC-arts bepaalt dat we u met spoed moeten zien, dan vangen we u zo snel mogelijk op in het ziekenhuis.

  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed?
    Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. U kunt gerust bellen, ook tijdens de coronacrisis. Om besmetting met het coronavirus te voorkomen, maken we zo veel als mogelijk (beeld)belafspraken. Zo komen er zo min mogelijk mensen naar het ziekenhuis . Als uw (huis)arts u doorverwijst voor een afspraak, doen wij het volgende:
    • Uw HMC-arts bepaalt of het medisch verantwoord is om de afspraak via de telefoon of een videoverbinding te laten plaatsvinden. Als dat zo is, dan plannen we daarvoor een afspraak in.
    • Als uw HMC-arts bepaalt dat we u in het ziekenhuis moeten zien, dan kijken we wanneer het mogelijk is om hiervoor een afspraak in te plannen.

Het kan even duren voor we een afspraak kunnen inplannen. Soms plaatsen we u op een oproeplijst. U krijgt in ieder geval bericht, zodra een afspraak mogelijk is. We hopen op uw begrip.

  • Heeft u al een afspraak staan? 
    Het kan voorkomen dat we uw afspraak bij de polikliniek of voor een operatie verzetten. Soms wijzigen we uw afspraak bij de polikliniek in een (beeld)belafspraak. We wijzigen uw afspraak alleen als uw behandeld arts het medisch verantwoord vindt om deze telefonisch of later plaats te laten vinden. Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren in ieder geval contact met u op. U hoeft zelf dus niets te doen. Heeft u acute klachten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
  • Is uw afspraak verzet? Nu de situatie rondom het coronavirus stabieler wordt, willen we afspraken en operaties die eerder niet door konden gaan, weer stapsgewijs op gaan pakken. Onze artsen bekijken welke patiënten als eerste zorg nodig hebben. Dat doen zij op basis van landelijke richtlijnen vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit. Als uw afspraak weer ingepland kan worden, nemen we contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen.

Spoedeisende Hulp scheidt patiëntenstromen
Bij de Spoedeisende Hulp (SEH) vangen we patiënten die (misschien) corona hebben en andere patiënten gescheiden van elkaar op. Zo beschermen we patiënten tegen besmetting met het coronavirus.

Koorts en/of luchtwegklachten?
Kom alstublieft niet naar HMC als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid. Bel dan de afdeling waarmee u een afspraak heeft, via 088 979 79 00.

Bezoekers en begeleiders
HMC ontvangt zo min mogelijk bezoekers in HMC. Mensen die wel het ziekenhuis bezoeken, moeten voldoen aan de strikte regels die gelden tijdens de coronacrisis. Zo beschermen we patiënten en medewerkers tegen het coronavirus.

Wat betekent dit voor u?

  • We controleren u op koorts bij de ingang van HMC Antoniushove, HMC Bronovo en HMC Westeinde. Dat gebeurt met een oorthermometer. Bij een temperatuur van 37,5 graden of hoger vragen we u naar huis te gaan, tenzij u een noodzakelijke medische afspraak heeft.
  • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf altijd eerst met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig en goed kan verlopen.
  • Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld als een patiënt terminaal ziek is.
  • Vanaf 18 mei vragen we patiënten op de SEH en de overige poliklinieken om alleen naar hun afspraak te komen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld bij patiënten die slecht ter been zijn.
  • Wilt u uw familielid/naaste bezoeken en heeft u koorts en/of luchtwegklachten? Kom dan niet op bezoek. Als u geen koorts of klachten meer heeft, bent u weer welkom als bezoeker in ons ziekenhuis.

Stem samen af over bezoek
Wilt u op bezoek komen in HMC? Stem dan met uw familie en vrienden af wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.

Digitaal op bezoek
U kunt ook via digitale weg contact houden met uw dierbare als deze in de kliniek verblijft of een afspraak heeft in de polikliniek – bijvoorbeeld door te (video)bellen of te WhatsAppen.

Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.

Voorlichtingsbijeenkomsten
Voorlichtingsbijeenkomsten voor patiënten in HMC kunnen voorlopig niet doorgaan. Waar mogelijk kijken we naar digitale alternatieven.

Heeft u vragen?
Bekijk onze veelgestelde vragen.

We proberen ons ziekenhuis goed bereikbaar te houden. Daarom hebben we tijdens de coronacrisis de volgende regels voor bellen:

  • Bel ons alstublieft niet over uw afspraak. Als uw afspraak wijzigt, dan ontvangt u bericht van ons.
  • Als u al patiënt bent in HMC, kunt u ons bellen als u medische klachten heeft.
  • In geval van spoed, belt u altijd eerst een arts (zie Wat doet u bij spoed?)

Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Kijk dan op de website van het RIVM.

Kom alstublieft niet naar HMC als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid. Bel dan de afdeling waarmee u een afspraak heeft, via 088 979 79 00.

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft?
    Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Ook tijdens de coronacrisis. Kom niet rechtstreeks naar het ziekenhuis. Bel altijd eerst een arts:
    • in een levensbedreigende situatie : bel 112
    • spoed overdag : bel uw huisarts of uw HMC-arts
    • spoed 's avonds en in het weekend : bel de Huisartsenpost (Hadoks) op 070 346 96 69

Als uw huisarts of uw HMC-arts bepaalt dat we u met spoed moeten zien, dan vangen we u zo snel mogelijk op in het ziekenhuis.

  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed?
    Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. U kunt gerust bellen, ook tijdens de coronacrisis. Om besmetting met het coronavirus te voorkomen, maken we zo veel als mogelijk (beeld)belafspraken. Zo komen er zo min mogelijk mensen naar het ziekenhuis . Als uw (huis)arts u doorverwijst voor een afspraak, doen wij het volgende:
    • Uw HMC-arts bepaalt of het medisch verantwoord is om de afspraak via de telefoon of een videoverbinding te laten plaatsvinden. Als dat zo is, dan plannen we daarvoor een afspraak in.
    • Als uw HMC-arts bepaalt dat we u in het ziekenhuis moeten zien, dan kijken we wanneer het mogelijk is om hiervoor een afspraak in te plannen.

Het kan even duren voor we een afspraak kunnen inplannen. Soms plaatsen we u op een oproeplijst. U krijgt in ieder geval bericht, zodra een afspraak mogelijk is. We hopen op uw begrip.

  • Heeft u al een afspraak staan? 
    Het kan voorkomen dat we uw afspraak bij de polikliniek of voor een operatie verzetten. Soms wijzigen we uw afspraak bij de polikliniek in een (beeld)belafspraak. We wijzigen uw afspraak alleen als uw behandeld arts het medisch verantwoord vindt om deze telefonisch of later plaats te laten vinden. Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren in ieder geval contact met u op. U hoeft zelf dus niets te doen. Heeft u acute klachten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
  • Is uw afspraak verzet? Nu de situatie rondom het coronavirus stabieler wordt, willen we afspraken en operaties die eerder niet door konden gaan, weer stapsgewijs op gaan pakken. Onze artsen bekijken welke patiënten als eerste zorg nodig hebben. Dat doen zij op basis van landelijke richtlijnen vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit. Als uw afspraak weer ingepland kan worden, nemen we contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen.

Spoedeisende Hulp scheidt patiëntenstromen
Bij de Spoedeisende Hulp (SEH) vangen we patiënten die (misschien) corona hebben en andere patiënten gescheiden van elkaar op. Zo beschermen we patiënten tegen besmetting met het coronavirus.

Koorts en/of luchtwegklachten?
Kom alstublieft niet naar HMC als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid. Bel dan de afdeling waarmee u een afspraak heeft, via 088 979 79 00.

Bezoekers en begeleiders
HMC ontvangt zo min mogelijk bezoekers in HMC. Mensen die wel het ziekenhuis bezoeken, moeten voldoen aan de strikte regels die gelden tijdens de coronacrisis. Zo beschermen we patiënten en medewerkers tegen het coronavirus.

Wat betekent dit voor u?

  • We controleren u op koorts bij de ingang van HMC Antoniushove, HMC Bronovo en HMC Westeinde. Dat gebeurt met een oorthermometer. Bij een temperatuur van 37,5 graden of hoger vragen we u naar huis te gaan, tenzij u een noodzakelijke medische afspraak heeft.
  • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf altijd eerst met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig en goed kan verlopen.
  • Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld als een patiënt terminaal ziek is.
  • Vanaf 18 mei vragen we patiënten op de SEH en de overige poliklinieken om alleen naar hun afspraak te komen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld bij patiënten die slecht ter been zijn.
  • Wilt u uw familielid/naaste bezoeken en heeft u koorts en/of luchtwegklachten? Kom dan niet op bezoek. Als u geen koorts of klachten meer heeft, bent u weer welkom als bezoeker in ons ziekenhuis.

Stem samen af over bezoek
Wilt u op bezoek komen in HMC? Stem dan met uw familie en vrienden af wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.

Digitaal op bezoek
U kunt ook via digitale weg contact houden met uw dierbare als deze in de kliniek verblijft of een afspraak heeft in de polikliniek – bijvoorbeeld door te (video)bellen of te WhatsAppen.

Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.

De zorg voor patiënten gaat zoveel mogelijk door. We bieden niet alleen zorg aan patiënten die (misschien) corona hebben, maar aan alle patiënten die met spoed zorg nodig hebben, zoals traumazorg, verloskunde, hersenchirurgie en oncologie.

Heeft u geen coronabesmetting? Dan kijken we of zorg direct nodig is voor u.
Heeft u een afspraak voor zorg die niet direct noodzakelijk is? Dan beoordeelt de specialist of u de zorg telefonisch kunt krijgen. Soms gebeurt dit met videobellen. Zo voorkomen we dat teveel mensen tegelijk in de wachtkamer zitten.

Wat betekent dit voor u?

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft?
    Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Ook tijdens de coronacrisis. Kom niet rechtstreeks naar het ziekenhuis. Bel altijd eerst een arts:
    • in een levensbedreigende situatie : bel 112
    • spoed overdag : bel uw huisarts of uw HMC-arts
    • spoed 's avonds en in het weekend : bel de Huisartsenpost (Hadoks) op 070 346 96 69

Als uw huisarts of uw HMC-arts bepaalt dat we u met spoed moeten zien, dan vangen we u zo snel mogelijk op in het ziekenhuis.

  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed?
    Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. U kunt gerust bellen, ook tijdens de coronacrisis. Om besmetting met het coronavirus te voorkomen, maken we zo veel als mogelijk (beeld)belafspraken. Zo komen er zo min mogelijk mensen naar het ziekenhuis . Als uw (huis)arts u doorverwijst voor een afspraak, doen wij het volgende:
    • Uw HMC-arts bepaalt of het medisch verantwoord is om de afspraak via de telefoon of een videoverbinding te laten plaatsvinden. Als dat zo is, dan plannen we daarvoor een afspraak in.
    • Als uw HMC-arts bepaalt dat we u in het ziekenhuis moeten zien, dan kijken we wanneer het mogelijk is om hiervoor een afspraak in te plannen.

Het kan even duren voor we een afspraak kunnen inplannen. Soms plaatsen we u op een oproeplijst. U krijgt in ieder geval bericht, zodra een afspraak mogelijk is. We hopen op uw begrip.

  • Heeft u al een afspraak staan? 
    Het kan voorkomen dat we uw afspraak bij de polikliniek of voor een operatie verzetten. Soms wijzigen we uw afspraak bij de polikliniek in een (beeld)belafspraak. We wijzigen uw afspraak alleen als uw behandeld arts het medisch verantwoord vindt om deze telefonisch of later plaats te laten vinden. Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren in ieder geval contact met u op. U hoeft zelf dus niets te doen. Heeft u acute klachten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
  • Is uw afspraak verzet? Nu de situatie rondom het coronavirus stabieler wordt, willen we afspraken en operaties die eerder niet door konden gaan, weer stapsgewijs op gaan pakken. Onze artsen bekijken welke patiënten als eerste zorg nodig hebben. Dat doen zij op basis van landelijke richtlijnen vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit. Als uw afspraak weer ingepland kan worden, nemen we contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen.

Spoedeisende Hulp scheidt patiëntenstromen
Bij de Spoedeisende Hulp (SEH) vangen we patiënten die (misschien) corona hebben en andere patiënten gescheiden van elkaar op. Zo beschermen we patiënten tegen besmetting met het coronavirus.

Koorts en/of luchtwegklachten?
Kom alstublieft niet naar HMC als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid. Bel dan de afdeling waarmee u een afspraak heeft, via 088 979 79 00.

Bezoekers en begeleiders
HMC ontvangt zo min mogelijk bezoekers in HMC. Mensen die wel het ziekenhuis bezoeken, moeten voldoen aan de strikte regels die gelden tijdens de coronacrisis. Zo beschermen we patiënten en medewerkers tegen het coronavirus.

Wat betekent dit voor u?

  • We controleren u op koorts bij de ingang van HMC Antoniushove, HMC Bronovo en HMC Westeinde. Dat gebeurt met een oorthermometer. Bij een temperatuur van 37,5 graden of hoger vragen we u naar huis te gaan, tenzij u een noodzakelijke medische afspraak heeft.
  • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf altijd eerst met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig en goed kan verlopen.
  • Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld als een patiënt terminaal ziek is.
  • Vanaf 18 mei vragen we patiënten op de SEH en de overige poliklinieken om alleen naar hun afspraak te komen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld bij patiënten die slecht ter been zijn.
  • Wilt u uw familielid/naaste bezoeken en heeft u koorts en/of luchtwegklachten? Kom dan niet op bezoek. Als u geen koorts of klachten meer heeft, bent u weer welkom als bezoeker in ons ziekenhuis.

Stem samen af over bezoek
Wilt u op bezoek komen in HMC? Stem dan met uw familie en vrienden af wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.

Digitaal op bezoek
U kunt ook via digitale weg contact houden met uw dierbare als deze in de kliniek verblijft of een afspraak heeft in de polikliniek – bijvoorbeeld door te (video)bellen of te WhatsAppen.

Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.

Voorlichtingsbijeenkomsten
Voorlichtingsbijeenkomsten voor patiënten in HMC kunnen voorlopig niet doorgaan. Waar mogelijk kijken we naar digitale alternatieven.

 

Nee. Kom niet naar het ziekenhuis. Neem contact op met de GGD of huisarts. Bij twijfel kunt u ook telefonisch contact opnemen met de afdeling waarmee u een afspraak heeft via 088 979 79 00

De patiënten zijn in isolatie opgenomen zodat patiënten en medewerkers van HMC tegen verdere verspreiding van het virus zijn beschermd. In het liveblog houden we u op de hoogte van de actuele situatie.

Wanneer patiënten zich bij ons melden met luchtwegklachten, dan worden zij in strikte isolatie opgenomen en getest, of zij nu uit een risicogebied komen of niet. We hebben voldoende beschermingsmaterialen in huis en kunnen extra bedden vrijmaken als dat nodig is.

Ons team van medisch specialisten op het gebied van infectieziekten monitort continu de situatie. Wij waren goed voorbereid op de ontwikkelingen rond het coronavirus, waarbij ook met het scenario rekening was gehouden dat patiënten met verdenkingen op het coronavirus zich in HMC zou melden. Er gelden strikte protocollen en we kiezen bewust voor strenge voorzorgsmaatregelen. Op deze manier beschermen we patiënten, bezoekers en medewerkers zo optimaal mogelijk tegen besmetting.

Uw afspraak

 

De zorg voor patiënten gaat zoveel mogelijk door. We bieden niet alleen zorg aan patiënten die (misschien) corona hebben, maar aan alle patiënten die met spoed zorg nodig hebben, zoals traumazorg, verloskunde, hersenchirurgie en oncologie.

Heeft u geen coronabesmetting? Dan kijken we of zorg direct nodig is voor u.
Heeft u een afspraak voor zorg die niet direct noodzakelijk is? Dan beoordeelt de specialist of u de zorg telefonisch kunt krijgen. Soms gebeurt dit met videobellen. Zo voorkomen we dat teveel mensen tegelijk in de wachtkamer zitten.

Wat betekent dit voor u?

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft?
    Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Ook tijdens de coronacrisis. Kom niet rechtstreeks naar het ziekenhuis. Bel altijd eerst een arts:
    • in een levensbedreigende situatie : bel 112
    • spoed overdag : bel uw huisarts of uw HMC-arts
    • spoed 's avonds en in het weekend : bel de Huisartsenpost (Hadoks) op 070 346 96 69

Als uw huisarts of uw HMC-arts bepaalt dat we u met spoed moeten zien, dan vangen we u zo snel mogelijk op in het ziekenhuis.

  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed?
    Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. U kunt gerust bellen, ook tijdens de coronacrisis. Om besmetting met het coronavirus te voorkomen, maken we zo veel als mogelijk (beeld)belafspraken. Zo komen er zo min mogelijk mensen naar het ziekenhuis . Als uw (huis)arts u doorverwijst voor een afspraak, doen wij het volgende:
    • Uw HMC-arts bepaalt of het medisch verantwoord is om de afspraak via de telefoon of een videoverbinding te laten plaatsvinden. Als dat zo is, dan plannen we daarvoor een afspraak in.
    • Als uw HMC-arts bepaalt dat we u in het ziekenhuis moeten zien, dan kijken we wanneer het mogelijk is om hiervoor een afspraak in te plannen.

Het kan even duren voor we een afspraak kunnen inplannen. Soms plaatsen we u op een oproeplijst. U krijgt in ieder geval bericht, zodra een afspraak mogelijk is. We hopen op uw begrip.

  • Heeft u al een afspraak staan? 
    Het kan voorkomen dat we uw afspraak bij de polikliniek of voor een operatie verzetten. Soms wijzigen we uw afspraak bij de polikliniek in een (beeld)belafspraak. We wijzigen uw afspraak alleen als uw behandeld arts het medisch verantwoord vindt om deze telefonisch of later plaats te laten vinden. Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren in ieder geval contact met u op. U hoeft zelf dus niets te doen. Heeft u acute klachten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
  • Is uw afspraak verzet?
    Nu de situatie rondom het coronavirus stabieler wordt, willen we afspraken en operaties die eerder niet door konden gaan, weer stapsgewijs op gaan pakken. Onze artsen bekijken welke patiënten als eerste zorg nodig hebben. Dat doen zij op basis van landelijke richtlijnen vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit. Als uw afspraak weer ingepland kan worden, nemen we contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen.

Koorts en/of luchtwegklachten?

Kom alstublieft niet naar HMC als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid. Bel dan de afdeling waarmee u een afspraak heeft, via 088 979 79 00.

U kunt uw afspraak uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch annuleren. Voor de locatie HMC Antoniushove en HMC Westeinde kunt u contact opnemen met het Afsprakenbureau via 088 979 24 45. Voor de locatie HMC Bronovo kunt u contact opnemen met de polikliniek waar u een afspraak heeft. Dit kan op werkdagen, binnen kantoortijden van 08.00 – 17.00 uur. Uw afspraak wordt dan kosteloos afgezegd of verplaatst naar een ander tijdstip.

Bij het niet op tijd annuleren van uw afspraak zijn kosten verbonden. Patiënten van HMC die zich niet hebben afgemeld voor een afspraak of te laat hebben afgemeld, ontvangen een factuur van € 45,-. Dit bedrag is niet kostendekkend maar zorgt wel dat patiënten zich beter bewust zijn van hun gemaakte afspraak.

Bezoekers

 HMC ontvangt zo min mogelijk bezoekers in HMC. Mensen die wel het ziekenhuis bezoeken, moeten voldoen aan de strikte regels die gelden tijdens de coronacrisis. Zo beschermen we patiënten en medewerkers tegen het coronavirus.

Wat betekent dit voor u?

  • We controleren u op koorts bij de ingang van HMC Antoniushove, HMC Bronovo en HMC Westeinde. Dat gebeurt met een oorthermometer. Bij een temperatuur van 37,5 graden of hoger vragen we u naar huis te gaan, tenzij u een noodzakelijke medische afspraak heeft.
  • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf altijd eerst met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig en goed kan verlopen.
  • Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld als een patiënt terminaal ziek is.
  • Vanaf 18 mei vragen we patiënten op de SEH en de overige poliklinieken om alleen naar hun afspraak te komen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld bij patiënten die slecht ter been zijn.
  • Wilt u uw familielid/naaste bezoeken en heeft u koorts en/of luchtwegklachten? Kom dan niet op bezoek. Als u geen koorts of klachten meer heeft, bent u weer welkom als bezoeker in ons ziekenhuis.

Stem samen af over bezoek
Wilt u op bezoek komen in HMC? Stem dan met uw familie en vrienden af wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.

Digitaal op bezoek
U kunt ook via digitale weg contact houden met uw dierbare als deze in de kliniek verblijft of een afspraak heeft in de polikliniek – bijvoorbeeld door te (video)bellen of te WhatsAppen.

Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.

Voorlichtingsbijeenkomsten
Voorlichtingsbijeenkomsten voor patiënten in HMC kunnen voorlopig niet doorgaan. Waar mogelijk kijken we naar digitale alternatieven.

Nee, u hoeft zich geen zorgen te maken. Wij monitoren de situatie streng.

De patiënten die in HMC Westeinde met Covid-19 zijn opgenomen, zijn direct in isolatie opgenomen zodat patiënten en medewerkers van HMC tegen verdere verspreiding van het virus zijn beschermd. De HMC-medewerkers met Covid-19 zitten in thuisisolatie.

Er gelden strikte protocollen en we kiezen bewust voor strenge voorzorgsmaatregelen. Deze maatregelen worden vaker toegepast als een patiënt een besmettelijke bacterie of virus bij zich draagt. Onze medewerkers weten dus precies wat ze moeten doen om besmetting van anderen te voorkomen. Op deze manier beschermen we patiënten, bezoekers en medewerkers zo optimaal mogelijk tegen besmetting.

Aanvullende informatie voor specifieke patienten(groepen)

Nee, u hoeft zich geen zorgen te maken. Medewerkers met griepverschijnselen mogen niet komen werken.

Nee. Zwangere vrouwen maken niet meer of minder kans om het virus op te lopen dan niet-zwangere vrouwen. Als het wél gebeurt, is het verloop volgens het RIVM hetzelfde. Ook is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen.

Onze informatiebijeenkomsten over bevallen gaan voorlopig niet door. Wij werken aan een alternatief. Heeft u zich ingeschreven voor één van de bijeenkomsten via het mailadres patvoor@haaglandenmc.nl? Dan wordt u automatisch op de hoogte gehouden als er alternatieven gevonden zijn. Had u zich nog niet ingeschreven maar wilde u wel komen? Stuur dan een mailtje naar patvoor@haaglandenmc.nl. Zodra we een alternatief hebben, brengen we u op de hoogte.

Veelgestelde vragen en antwoorden over zwangerschap en corona vindt u hier:

Ben ik besmet met het Coronavirus?
Op https://lci.rivm.nl/richtlijnen/covid-19 kunt u zien of er een indicatie is verdere testen te doen naar het Covid-19 virus. Bij twijfel neemt u telefonisch contact op met uw huisarts. Mocht u overwegen uw verloskundig zorgverlener hiervoor te bezoeken, leg dan eerst telefonisch contact voor advies.

Verloopt een infectie met Covid-19 ernstiger voor een zwangere vrouw?
Op basis van beperkt beschikbare data zijn er geen aanwijzingen dat zwangere vrouwen vatbaarder zijn voor het krijgen van een infectie met Covid-19. Het is nog onzeker of bij een infectie met Covid-19 het verloop anders is dan bij vrouwen die niet zwanger zijn. Van andere virale infecties weten we dat er meer kans is op longproblemen als een vrouw zwanger is.

Kan de ongeboren baby geïnfecteerd raken tijdens de zwangerschap of bevalling?
Tot nu toe is er geen directe overdracht (verticale transmissie) van het Covid-19 virus beschreven van moeder op kind tijdens de zwangerschap of bevalling. Het virus is tot nu toe niet aangetoond in vruchtwater, navelstrengbloed, de keel van een pasgeborene of in borstvoeding. Wel is besmetting mogelijk van moeder op kind via de gewone mens-op-mens route (horizontale transmissie).

Kan ik een miskraam krijgen van Covid-19?
Op basis van beperkt beschikbare data zijn er geen aanwijzingen dat vrouwen met een infectie met Covid-19 meer kans hebben op een miskraam of zwangerschapsverlies. Mogelijk is er iets meer vroeggeboorte, maar het is nog niet duidelijk of dit spontane vroeggeboorte is of dat een zwangerschap op medische gronden vroegtijdig beëindigd is.

Ik heb nu een infectie met Covid-19 en zit in thuisisolatie, gaat mijn afspraak met de verloskundige of gynaecoloog door?
Overleg met uw verloskundig hulpverlener wat te doen in dit specifieke geval.

Ik heb nu een infectie met Covid-19, mag ik thuis bevallen?
Op basis van beperkt beschikbare data adviseren wij tijdens de actieve infectie een ziekenhuisbevalling met bewaking (cardiotocogram, CTG) van de foetus. Als de infectie > 14 dagen geleden was, vervalt dit advies.

Mag ik borstvoeding geven als ik een infectie met Covid-19 heb?
Er is geen contra-indicatie voor borstvoeding. Covid-19 is niet aangetoond in moedermelk. Aangeraden wordt om borstvoeding te geven met een mondkap en hygiënemaatregelen in acht te nemen (handen wassen voor het aanraken van de baby of borsten, eigen borstkolf te gebruiken of fles en de borstkolf goed schoon te maken na gebruik). Omdat het wel mogelijk is om de baby te infecteren in uw nabijheid, valt het te overwegen om (gekolfde) voeding door een gezond persoon te laten geven.

Ik ben genezen van een infectie met Covid-19, ben ik nu onder controle van een gynaecoloog?
In principe is een doorgemaakte infectie met Covid-19 geen medische indicatie. Wel wordt voorlopig aangeraden groei-echo’s te laten maken.

Bevallingen in HMC gaan momenteel gewoon door. Om noodzakelijke zorg te garanderen en de verspreiding van het virus te minimaliseren, heeft de afdeling verloskunde echter extra maatregelen genomen. Bent u net bevallen in HMC, of gaat u binnenkort bevallen? Hieronder hebben we voor u de belangrijkste informatie op een rijtje gezet. Wij danken u alvast voor uw begrip en medewerking.

Vóór de bevalling
Alle noodzakelijke controles bij zwangere vrouwen op de polikliniek gaan door. Het kan voorkomen dat u als zwangere vrouw op een kamer komt te liggen met andere patiënten. Dit is helaas niet ons gangbare beleid, maar we zijn daar nu tot genoodzaakt. De kamers zijn ruim genoeg en er is voldoende afstand tussen de bedden.

Komt u naar het ziekenhuis en heeft u of iemand in uw directe omgeving klachten zoals hoesten, verkouden, koorts, keelpijn? Meld dit altijd aan ons, ook bij twijfel. Dat kan telefonisch via 088 9792104. We attenderen u op het feit dat u hierin een grote verantwoordelijkheid heeft. Dit in het belang van uw gezondheid en die van andere patiënten en medewerkers.

Er gelden strikte regels ten aanzien van bezoek. Als u naar het ziekenhuis komt, mag u één persoon meenemen om u te begeleiden. Heeft deze persoon klachten (zie boven), dan is niet niet toegestaan. Als u gaat bevallen, gelden onderstaande regels.

Bevallen

  • Bevallingen in HMC gaan gewoon door. Er zijn voldoende verloskamers, zodat alle zwangere vrouwen onder begeleiding van professionele zorgverleners kunnen bevallen. Al onze verloskamers zijn eenpersoons kamers.
  • Bij de bevalling mag maximaal één persoon aanwezig zijn om u te begeleiden. Heeft deze persoon klachten (zie boven), dan gelden strikte isolatiemaatregelen voor u, uw begeleider en onze medewerkers. Het is dus zeer belangrijk dat u dit meldt. Dat kan telefonisch via 088 9792104. We attenderen u op het feit dat u hierin een grote verantwoordelijkheid heeft, in het belang van uw gezondheid en die van andere patiënten en medewerkers. Het is dus helaas niet mogelijk om met bijvoorbeeld uw partner én Doula naar het ziekenhuis te komen.

Na de bevalling

  • Het kan voorkomen dat u als kraamvrouw op een kamer komt te liggen met andere patiënten. Dit is helaas niet ons gangbare beleid, maar zijn daar nu tot genoodzaakt. De kamers zijn ruim genoeg en er is voldoende afstand tussen de bedden.
  • Er gelden strikte regels ten aanzien van bezoek. Als u in het ziekenhuis ligt, mag u één persoon aanwijzen die u komt bezoeken. Heeft deze persoon klachten (zie boven), dan is het bezoek van deze persoon niet toegestaan. Bezoek van broertjes en zusjes is dus niet toegestaan. Om vervelende situaties te voorkomen, vragen we iedereen het toegestane bezoek goed af te stemmen met alle naasten.

Kinderafdeling

  • Indien uw kind wordt opgenomen op de kinderafdeling gelden ook strikte maatregelen ten aanzien van bezoek. Alleen bezoek van ouders/verzorgers (maximaal twee) waarvan één ouder mag blijven inroomen. Bezoek van broertjes of zusjes is momenteel niet mogelijk.

Bovenstaande maatregelen zijn in het belang van uw gezondheid, die van uw kindje én de gezondheid van onze medewerkers. We rekenen op uw begrip en medewering en danken u hiervoor.

Heeft u spoedklachten? Aarzel dan niet ons te bellen (088 979 21 04). Aan de hand van uw klacht adviseren wij wat u het beste kunt doen.

Beste zwangere,

Naar aanleiding van de persconferentie van premier Rutte op 6 mei jl. hebben de landelijke organisaties die zich inzetten voor de zorg van de zwangere vrouw (NVOG, KNOV en BEN) gekeken naar mogelijke verruimingen binnen het huidige pandemieprotocol. Zowel maatschappelijke, medische als ook veilige mogelijkheden rondom zorgverlening zijn bekeken. Er is gehoor gegeven aan de vraag van de zwangere om haar partner als direct betrokkene bij de controles aanwezig te laten zijn. Nadrukkelijk blijft gelden dat het risico op verspreiding van Covid-19 beperkt wordt door minder fysieke contactmomenten en mobiliteit naast de geldende hygiënische en 1,5 meter maatregelen. Wij vragen iedere betrokkene zich deze verantwoordelijkheid te beseffen en gevaar op besmetting door mede patiënten, partners, begeleiders en zorgpersoneel tot een minimum te beperken.
Op 8 mei 2020 zijn een aantal verruimende maatregelen met de pers gedeeld. Er is nadruk op gelegd dat deze in overeenstemming moeten zijn met lokaal beleid en capaciteit met de vraag vooral terughoudend te blijven. Deze versoepelingen in combinatie met het lokale beleid betreffen het volgende:

  1. Partner kan mee naar consulten waarbij er een noodzaak is dat deze er bij aanwezig is vanwege de inhoud van het gesprek, bv ernstige aandoeningen, slecht nieuws etc. Dus bij gewone controles alleen de zwangere.
  2. Partner kan alleen mee naar een uitgebreide echo zoals een 20 weken echo (SEO) of een geavanceerd echo onderzoek (GUO), groei echo’s en dergelijke niet.
  3. Partner mag mee naar de bevalling, 1 extra iemand mee naast de partner bij de bevalling wordt vooralsnog niet door ons overgenomen.
  4. Voor de kraamafdeling blijft voorlopig het beleid van 1 bezoeker per kraamvrouw van kracht.

De reden dat op dit moment van de landelijke adviezen op lokaal niveau wordt afgeweken is omdat het HMC de voorzorgsmaatregelen ter preventie van besmetting anders niet kunnen borgen. Partners of begeleiders bij alle polibezoeken en alle echo onderzoeken betekent een dermate grote drukte o.a. in de wachtruimte dat 1 ½ meter afstand niet lukt. Een extra begeleider bij de partus is ook iets dat vooralsnog niet wordt toegestaan. We proberen het aantal bezoekers in het ziekenhuis en op de afdeling verloskunde te beperken om de kans op besmettingen te minimaliseren. Daarom kan er maar 1 begeleider aanwezig zijn tijdens de bevalling en op de kraamafdeling.

Bovenstaande zijn maatregelen die wij beschouwen als iets van tijdelijke aard. Deze worden wekelijks geëvalueerd met het doel om de hele begeleiding zo snel mogelijk weer terug naar het oude te laten gaan.

Bij alle bezoeken is het van belang niet alleen bij de zwangere, maar ook bij de partner vooraf te screenen op COVID-19 symptomen en dient de 1,5 meter afstand in wachtkamer en onderzoekskamer te worden gehandhaafd, zie ook de FMS-leidraad: Persoonlijke bescherming in de (poli)klinische setting vanwege SARS-COVID-19’ en de NHG-standaard ‘Persoonlijke bescherming

Met vriendelijke groet,

Afdeling Verloskunde en Gynaecologie HMC

 

Nee. De patiënten die met Covid-19 in HMC worden opgenomen, worden direct in isolatie opgenomen zodat patiënten en medewerkers van HMC tegen verdere verspreiding van het virus zijn beschermd. De HMC-medewerkers met Covid-19 zitten in thuisisolatie.

De polikliniek Maag- Darm en Leverziekten (MDL) ontvangt veel vragen van patiënten met Crohn of Colitis Ulcerosa, die ontstekingsremmende medicatie gebruiken. Een deel van deze medicijnen heeft als bijwerking een verminderde weerstand. Het voorkomen van een besmetting is daarom de eerste prioriteit.

Patiënten met verminderde weerstand moeten extra oppassen. Hun kans op besmetting met het coronavirus is net zo groot als bij mensen met een normale afweer. Maar, hun kans op een ernstige longontsteking is wél hoger. Daarom is het voorkómen van infecties extra belangrijk.
Vermijd contact met andere mensen die hoesten, verkouden zijn of koorts hebben. Vermijd drukke omgevingen of sociale evenementen, tenzij dit absoluut noodzakelijk is. Hieronder valt ook het bezoek aan het ziekenhuis. Daarom worden afspraken op het polikliniek zoveel mogelijk omgezet in telefonische afspraken. Afspraken voor medicatietoediening op de infuuskamer gaan wel door.

Volg de adviezen van het RIVM:

https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus

Algemeen

  • In het bijzonder dient aandacht te zijn voor het stoppen met roken, aangezien roken het risico op infectie sterk verhoogd.
  • Laat boodschappen thuis bezorgen.
  • Werk thuis als dat mogelijk is.
  • Reis niet met het openbaar vervoer.

Voor patiënten die ontstekingsremmende medicatie gebruiken geldt het volgende advies:

  • Infliximab (Flixabi, Remsima, Remicade): doorgaan met gebruik.
  • Adalumimab (Humira): doorgaan met gebruik.
  • Golimumab (Simponi): doorgaan met gebruik.
  • Prednison: overleg met uw behandelend arts of u versneld kunt afbouwen.
  • Methotrexaat (Metoject): doorgaan met gebruik.
  • Tioguanine (Lanvis, Thiosix): doorgaan met gebruik
  • Mercaptopurine (Puri-Nethol): doorgaan met gebruik
  • Azathioprine (Azafalk, Imuran): doorgaan met gebruik
  • Vedolizumab (Entyvio): doorgaan met gebruik
  • Ustekinumab (Stelara): doorgaan met gebruik
  • Tofacitinib (Xeljanz): doorgaan met gebruik

Deze informatie is opgesteld op basis van de actuele inzichten en kan aangepast worden op basis van de ontwikkelingen rondom het Coronavirus.

 

U bent longpatiënt en wil uw conditie onderhouden tijdens deze Corona uitbraak.
Onze fysiotherapeuten van de longrevalidatie hebben een programma voor u gemaakt dat u zelfstandig thuis kunt uitvoeren. Het is namelijk erg belangrijk dat u in beweging blijft!

Bijgevoegd is een algemeen oefenprogramma gericht op het versterken van armen en benen en behoud van de conditie. Ieder kan dit op zijn eigen niveau uitvoeren. Kijkt u gerust welke oefeningen u wel of niet kunt uitvoeren.

Diëtist
Bij longproblemen komen klachten zoals hoesten, kortademigheid en vermoeidheid voor. Als u onvoldoende eet of ongezond eet kan uw conditie achteruit gaan en kunnen de klachten toenemen. Daarom is het voor mensen met longproblemen extra van belang hoeveel en welke voedingsstoffen met de dagelijkse voeding het lichaam binnen komen. Ook is het belangrijk dat u niet te zwaar of te licht bent en dat u voldoende spiermassa heeft.

Eiwit in de voeding
o.a. eiwit is een belangrijke voedingsstof. Het is de bouwsteen voor al onze lichaamscellen. Doordat het lichaam dagelijks in opbouw en afbraak is, moeten dagelijks veel lichaamscellen worden vervangen.
Daarvoor is iedere dag eiwit nodig. Het lichaam kan geen reservevoorraad van eiwitten aanleggen zoals deze dat met vet bijvoorbeeld wel kan. De dagelijkse hoeveelheid eiwit is met longproblemen 1,5 keer meer dan zonder longproblemen.

Een deel van afweerremmende medicatie zoals prednison, aprelimast, ciclosporine, mycofenolzuur, azathioprine, dimethylfumaraat, methotrexaat of een biological (bijv. adalimumab, etanercept ustekinumab, guselkumab, ixekizumab, brodalumab, omalizumab, dupilumab) heeft als (bij)werking een verminderde weerstand/afweer. Het voorkomen van een besmetting heeft daarom de eerste prioriteit. Blijf zoveel mogelijk thuis. Vermijd contact met andere mensen die hoesten, verkouden zijn of koorts hebben. Vermijd een drukke omgeving of sociale evenementen.

Volg de adviezen van het RIVM:

  • Was de handen regelmatig met water en zeep
  • Hoest en nies in de binnenkant van de elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes
  • Geen handen schudden

De situatie rondom COVID-19 kan snel veranderen. Daarom is het verstandig om voor de meest recente informatie de website van het RIVM te raadplegen. Zie verder ook de website van het NDVD voor adviezen vanuit de Nederlandse Vereniging voor Dermatologie en Venereologie.

Veel mensen die kanker hebben (gehad) maken zich zorgen om het coronavirus (COVID-19). Als kankerpatiënt ben je soms kwetsbaarder en dan kan je mogelijk zieker worden van een infectie met het coronavirus dan een gezond persoon.

Lees de informatiebrief NVMO (Nederlandse Vereniging voor Medische Oncologie).

Op de website www.kanker.nl vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen.

Vraag en aanbod

Wij worden veelvuldig benaderd door mensen en organisaties uit Den Haag die HMC willen ondersteunen tijdens de corona crisis. Het is hartverwarmend hoeveel mensen bereid zijn om op wat voor manier dan ook te helpen. Dit wordt dan ook zeer gewaardeerd. Bedankt!

Menskracht
Op dit moment kunnen we de zorg nog leveren met onze huidige medewerkers, maar dit kan uiteraard veranderen. Via het mailadres vraag-aanbodpersoneel@haaglandenmc.nl verzamelen we daarom al het aanbod zodat we een goede match kunnen maken met de vraag. We verzoeken u om niet te bellen of langs te komen maar een mail te sturen. Wij nemen contact op zodra er vraag is.

Presentjes voor personeel
We krijgen daarnaast ook veel ‘opstekers’ voor het personeel. In de vorm van bijvoorbeeld kaartjes, eten en bloemen. We hebben niet altijd tijd om meteen te reageren of hier aandacht aan te besteden maar weet dat de waardering groot is.

Overige vragen

Het coronavirus dat momenteel de wereld in zijn greep heeft, is een nieuw virus. Er is nog veel niet over bekend. Daarom doen we wetenschappelijk onderzoek naar dit virus. Dat doen we in HMC én samen met andere instellingen. Met de kennis die we opdoen, kunnen we de zorg voor coronapatiënten verbeteren en besmetting helpen voorkomen.

Voor wetenschappelijk onderzoek naar het coronavirus hebben we gegevens nodig van coronapatiënten. Daarvoor gebruiken we sommige gegevens uit de patiëntendossiers van coronapatiënten. We kunnen hiervoor niet altijd vooraf vragen om toestemming. We gaan er daarom vanuit dat de patiënt het goed vindt. De gebruikte gegevens zijn niet naar de patiënt te herleiden. Op die manier beschermen we de privacy van de patiënt.

Bent u coronapatiënt en heeft u toch bezwaar tegen het gebruik van uw gegevens? Stuur dan een e-mail aan bezwaar@haaglandenmc.nl. Vermeld in de e-mail uw voor- en achternaam, geboortedatum en patiëntnummer. Zet in de onderwerpregel: 'Bezwaar gebruik medische gegevens'. Zodra we uw e-mail hebben ontvangen, gebruiken wij uw gegevens niet langer voor wetenschappelijk onderzoek. Uw keuze heeft geen gevolgen voor uw behandeling.

Meer informatie over het virus staat op de website van het RIVM. Wilt u het RIVM liever bellen? Neem dan contact op via 0800-1351. Dit telefoonnummer is dagelijks bereikbaar van 08.00 tot 20.00 uur.

Voor de laatste ontwikkelingen kunt u ons laatste nieuws over corona volgen.