Rechten en plichten
De rechten en plichten van patiënten en zorgverleners (bijvoorbeeld verpleegkundigen en artsen) staan in verschillende wetten. Bijvoorbeeld in de Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (Wgbo), de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hier vindt u informatie over uw belangrijkste rechten en plichten als u zorg krijgt in Haaglanden Medisch Centrum (HMC).
Met behulp van de links hieronder vindt u sneller de informatie die u zoekt:
- Geneeskundige behandelingsovereenkomst
- Identificatieplicht
- Verwijzing
- Zorgverzekering en zelf betalen
- Recht op informatie
- Informatieplicht
- Toestemming voor de behandeling
- Second opinion
- Zorg geven aan minderjarigen
- Vertegenwoordiger
- Contactpersonen
- Stoppen van de behandelingsovereenkomst
- Privacy
- Wetenschappelijk onderzoek
- Compliment of klacht
- Huisregels
Geneeskundige behandelingsovereenkomst
Als we u in HMC behandelen, heeft u volgens de wet een geneeskundige behandelingsovereenkomst met HMC. Deze geneeskundige behandelingsovereenkomst heeft u automatisch. U hoeft hiervoor geen contract te tekenen. Voor de uitvoering van de behandelingsovereenkomst is het belangrijk dat er genoeg vertrouwen is tussen u en de zorgverleners die zorg aan u geven.
Zorgverlener kiezen
In HMC willen we zorg op maat geven. Bij zorg die kan worden gepland, mag u aangeven dat u liever wordt onderzocht of behandeld door een man of een vrouw. Als u dit aan ons vraagt, proberen we daar rekening mee te houden bij het plannen van uw afspraak. In spoedsituaties kan dit niet. U krijgt dan zorg van de zorgverlener die op dat moment beschikbaar is. Wij sluiten hiermee aan bij het standpunt van artsenorganisatie KNMG over ‘vrije artsenkeuze’.
Identificatieplicht
In de zorg geldt een identificatieplicht. Dit betekent dat wij moeten controleren wie u bent. Dit doen we door een geldig identiteitsbewijs (rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) van u te bekijken. Kinderen moeten een eigen identiteitsbewijs hebben. Ook moeten we een aantal gegevens opnemen in onze administratie. Bijvoorbeeld het nummer van uw identiteitsbewijs en uw burgerservicenummer (BSN).
Bent u nieuw in HMC? Of hebben we uw identiteit nog niet eerder gecontroleerd? Meld u dan voor uw afspraak bij de inschrijfbalie in de centrale hal van het ziekenhuis. Bij de inschrijfbalie controleren we uw identiteit. Ook maken we daar een patiëntenpas met uw foto. De patiëntenpas moet u bij elke afspraak in HMC bij u hebben.
Verwijzing
Voor zorg in het ziekenhuis heeft u altijd een verwijzing nodig van een zorgverlener. Alleen voor spoedeisende zorg heeft u geen verwijzing nodig. Heeft u geen geldige verwijzing als u in een ziekenhuis komt? Dan kan het zijn dat u zelf moet betalen voor de behandeling. Of dat we u pas behandelen als u de juiste verwijzing heeft. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat u een geldige verwijzing heeft.
In de meeste gevallen krijgt u een verwijzing via de huisarts. Maar ook andere zorgverleners kunnen u verwijzen naar het ziekenhuis. Het is per zorgverzekering verschillend wie de verzekeraar als verwijzer accepteert. Een verwijzing is een jaar geldig.
Zorgverzekering en zelf betalen
Verzekerde zorg en zorg die u zelf moet betalen
Iedereen die in Nederland woont of werkt, moet zich volgens de wet verzekeren tegen zorgkosten. Zorgverzekeraars vergoeden een groot deel van de kosten van zorg in het ziekenhuis. Hiervoor moet het ziekenhuis wel weten wie uw zorgverzekeraar is en wat het polisnummer is. Soms heeft u een machtiging van uw zorgverzekeraar nodig voor de vergoeding van de zorg.
Een behandeling in het ziekenhuis heeft vaak ook voor u zelf financiële gevolgen. Zo betaalt u ieder jaar een wettelijk verplicht eigen risico aan uw zorgverzekeraar. Het kan zijn dat u een hoger eigen risico heeft afgesproken met uw zorgverzekeraar. Dit hogere eigen risico heet het vrijwillige eigen risico.
Ook betaalt een zorgverzekeraar soms niet alle kosten. De kosten die uw zorgverzekeraar niet vergoedt, moet u zelf betalen. Informeer daarom voor uw behandeling bij uw zorgverzekeraar welke kosten die vergoedt.
Wanneer moet u de kosten zeker zelf betalen
In de volgende gevallen moet u de kosten in ieder geval (voor een deel) zelf betalen:
- Het gaat om zorg die onder het wettelijke of vrijwillige eigen risico valt.
- U heeft geen zorgverzekering.
- U heeft zorg nodig waarvoor u een eigen bijdrage moet betalen.
- Uw zorgverzekeraar heeft geen contract met HMC. Of u heeft een budgetpolis waarvoor uw zorgverzekeraar geen contract heeft met HMC.
- U bent in het buitenland verzekerd en uw verzekeraar heeft van tevoren geen garantieverklaring gegeven voor de betaling van de zorg van HMC.
- U heeft geen verwijzing voor de zorg. Voor de zorg via de Spoedeisende Hulp heeft u trouwens geen verwijzing nodig.
U betaalt in deze gevallen eerst een voorschot van de kosten. Dit gebeurt op basis van een offerte die wij u sturen. HMC brengt dan de zogenaamde passantenprijs bij u in rekening (zie hieronder bij ‘Tarieven’).
Is uw behandeling begonnen en sluit u op een later moment een zorgverzekering af? Of stapt u tijdens de behandeling over naar een zorgverzekeraar waarmee HMC wel een contract heeft? Dan moet u de hele behandeling toch zelf betalen. De datum waarop uw behandeling start is daarbij bepalend.
Tarieven
Ziekenhuizen gebruiken Diagnose Behandel Combinaties (DBC’s) om zorg in rekening te brengen. In een DBC staat welke diagnose, onderzoek en behandeling horen bij uw zorgvraag. Er zijn ruim 4500 DBC’s. Iedere DBC heeft een eigen prijs. Ziekenhuizen en zorgverzekeraars maken afspraken over de hoogte van de vergoeding die ziekenhuizen krijgen voor DBC’s. Heeft uw zorgverzekeraar geen prijsafspraak gemaakt met HMC? Dan brengen we de passantenprijs in rekening. De passantenprijs vindt u op onze website onder ‘Overzicht van tarieven’.
HMC brengt steeds de tarieven in rekening die gelden op het moment dat het onderzoek en/of de behandeling gebeurt. HMC mag de tarieven veranderen zonder overleg. Heeft u van ons een offerte gekregen waarin een tarief staat wat niet meer klopt op het moment dat uw zorg gepland staat? Dan krijgt u van ons een aangepaste offerte. Bent u het niet eens met het bedrag op de aangepaste offerte? Dan mag u de zorg afzeggen waarover de offerte gaat.
Factuur van de zorg
De factuur (rekening) voor de zorg declareren wij bij uw zorgverzekeraar:
- als uw zorgverzekeraar een contract met HMC heeft, en
- uw zorgverzekeraar de geleverde zorg vergoedt
Is dit niet zo? Dan moet u de factuur zelf betalen aan HMC. Heeft uw zorgverzekeraar geen contract met HMC, maar heeft u een restitutiepolis? Dan kunt u de factuur daarna wel indienen bij uw zorgverzekeraar.
Betaalt u de factuur niet binnen de betalingstermijn die erop staat? Dan stuurt HMC u een betalingsherinnering. We geven u dan de kans om de factuur toch nog te betalen binnen 14 dagen na de datum op de betalingsherinnering. Doet u dat niet of betaalt u maar een deel van de factuur? Dan moet u alle redelijke kosten betalen die HMC maakt om de factuur toch nog betaald te krijgen. Dit bedrag is wettelijk vastgesteld op minimaal € 40,-. HMC mag dan ook andere partijen inschakelen, zoals een incassobureau. Heeft u bezwaar tegen het bedrag op de factuur? Dan moet u toch binnen de termijn betalen.
Heeft u vragen over zorg die we hebben gedeclareerd bij uw zorgverzekeraar? Dan kunt u die stellen aan uw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar moet u informatie geven over de behandeling die het ziekenhuis heeft gedeclareerd. De zorgverzekeraar kan op zijn beurt het ziekenhuis om uitleg vragen.
Heeft u zelf van HMC een factuur gekregen waarover u vragen heeft? Dan kunt u van maandag t/m donderdag tussen 09.00 en 12.00 uur bellen met de afdeling Debiteurenbeheer van HMC. U bereikt de afdeling via telefoonnummer 088 979 25 94.
Meer informatie vindt u op de website van HMC en op www.dezorgnota.nl.
Wegblijftarief gezondheidszorg (‘no show tarief’)
Kunt u niet komen naar een afspraak voor zorg in ons ziekenhuis? Dan moet u ons dat uiterlijk 24 uur voor de afspraak laten weten. Helaas gebeurt het regelmatig dat een patiënt wegblijft op een afspraak zonder dat op tijd te laten weten aan HMC. Hierdoor kunnen we deze tijd niet gebruiken om een andere patiënt te helpen.
HMC heeft daarom een wegblijftarief voor patiënten die wegblijven op een afspraak zonder het op tijd te laten weten. We hebben u dit laten weten in uw afspraakbevestiging en/of doordat dit bij de balies vermeld staat.
Het ‘wegblijftarief gezondheidszorg’ is wettelijk vastgesteld op € 45,-. Dit bedrag brengen we voor iedere gemiste afspraak in rekening. Deze kosten kunt u niet declareren bij uw zorgverzekeraar.
Recht op informatie
De zorgverlener moet u op tijd informatie geven over uw ziekte en de behandeling daarvan. Dit moet ook gebeuren in begrijpelijke taal. U heeft recht op informatie over:
- het voorgestelde onderzoek en/of de voorgestelde behandeling en wat daarvan het doel is
- andere mogelijkheden om u te onderzoeken en/of behandelen, ook als die niet in HMC zelf kunnen gebeuren
- de gevolgen en de eventuele risico’s van het onderzoek en/of de behandeling
- de gevolgen en de eventuele risico’s als we u niet behandelen
- de termijn waarbinnen we het onderzoek en/of de behandeling kunnen uitvoeren
- hoe lang het onderzoek en/of de behandeling duurt
- dingen die mis zijn gegaan bij het geven van zorg
We hoeven u alleen informatie te geven over de punten hierboven als die op u van toepassing zijn.
Een zorgverlener kan u verder informatie geven over de kosten en kwaliteit van de zorg als u daar om vraagt. Ook kan de zorgverlener vertellen over de ervaringen van andere patiënten met deze zorg.
U kunt er ook voor kiezen dat u geen informatie wilt krijgen. Vertel dit dan aan uw zorgverlener.
Informatieplicht
U moet zelf ook informatie geven. Dit noemen we uw informatieplicht. U moet de zorgverlener bijvoorbeeld alle informatie geven die nodig is om te bepalen wat er met u aan de hand is. Ook moet u uw zorgverlener informatie geven over welke medicijnen u gebruikt. U moet uw zorgverlener verder alle informatie geven die nodig is voor uw behandeling. U moet deze informatie ook duidelijk geven.
Spreekt u niet goed (genoeg) Nederlands? Neem dan iemand mee die wel Nederlands spreekt. Lukt dat niet? Laat dit dan weten aan uw zorgverlener. Die kan dan een tolk inschakelen als dat nodig is.
Toestemming voor de behandeling
U bent zelf ervoor verantwoordelijk dat u zich houdt aan de adviezen van de zorgverlener. Een behandeling of onderzoek mag alleen gebeuren als u dat goed vindt. U besluit of u het goed vindt nadat de zorgverlener u alle informatie heeft gegeven. Dat moet de zorgverlener doen op een begrijpelijke manier.
De zorgverlener zal uw toestemming vragen als u een behandeling krijgt die grote gevolgen kan hebben. Bij andere behandelingen zullen we niet altijd vragen of u het goed vindt. Het kan dan blijken uit uw gedrag of u het goed vindt.
In een spoed situatie zou u gevaar kunnen lopen als een zorgverlener niet direct handelt. In zo’n situatie mag de zorgverlener ervan uitgaan dat u toestemming geeft.
Stoppen of niet beginnen met een behandeling
U kunt een onderzoek, behandeling of medicijnen weigeren. Bespreek dit wel altijd met uw zorgverlener. De zorgverlener vertelt u dan wat de gevolgen kunnen zijn. Het kan zijn dat u geen behandeling (meer) wilt, terwijl dit gevaarlijk voor u is. Dan moet de zorgverlener dat heel duidelijk tegen u zeggen. Kunt u zelf goed inschatten wat de gevolgen zijn van uw beslissing? Dan zal de zorgverlener uw beslissing respecteren. Kunt u dit niet goed inschatten? Dan overleggen wij met de persoon die namens u een beslissing mag nemen.
Weet u nu al dat er behandelingen zijn die u echt niet wilt? Dan is het goed om dit op te schrijven in een wilsverklaring. Voorbeelden daarvan zijn een ‘niet-reanimatieverklaring’ of een ‘behandelverbod’. Meer informatie hierover vindt u op de website van Patiëntenfederatie Nederland
Heeft u een wilsverklaring? Laat u dit dan weten aan uw behandelaar in HMC. We kunnen uw wilsverklaring dan opnemen in uw dossier in HMC.
Het kan gebeuren dat u in het ziekenhuis ineens een hartstilstand krijgt of stopt met ademen. Dan kunnen we u reanimeren. Dit betekent dat we uw hart en ademhaling weer op gang proberen te brengen. Wij doen ons best u zo goed mogelijk informatie te geven over de mogelijke gevolgen hiervan. Dit doen we aan het begin van uw opname in het ziekenhuis.
Als u niet wilt dat we u reanimeren, dan kunt u ons dit vertellen. We zullen uw wens in uw medisch dossier zetten. Weten we uw wens niet? Dan proberen wij u te reanimeren. We reanimeren u niet als de arts dit medisch niet zinvol vindt. Bijvoorbeeld als de kans dat u door een reanimatie in leven blijft niet groter is dan wanneer wij u niet reanimeren.
Second opinion
Een second opinion (tweede mening) is een oordeel van een andere deskundige dan uw eigen zorgverlener. U kunt een second opinion aanvragen als u graag wilt weten of de mening of behandeling die uw eigen zorgverlener voorstelt de enige juiste is. Ook de vertegenwoordiger van een minderjarige of (tijdelijk) wilsonbekwame patiënt kan een second opinion aanvragen.
Wilt u een second opinion? Dan is het verstandig om dit eerst te bespreken met uw zorgverlener. U kunt dan duidelijk uitleggen waarom u de mening van een andere zorgverlener wilt weten. U kunt uw zorgverlener verder vragen om u te helpen bij het kiezen van de zorgverlener die de second opinion geeft. Maar u mag ook zelf een zorgverlener kiezen. Uw huisarts kan u daarbij helpen als u dat wilt. Kiest u zelf een zorgverlener? Dan is het wel belangrijk dat die zorgverlener deskundig genoeg is om de vraag te beantwoorden die u voorlegt.
Uw zorgverlener moet u normaal gesproken een verwijzing geven voor een second opinion. Dat hoeft uw zorgverlener niet te doen als die daar belangrijke bezwaren tegen heeft. Bijvoorbeeld omdat u meerdere keren voor hetzelfde probleem om een second opinion vraagt.
De second opinion kan gebeuren door u te onderzoeken en/of (alleen) door uw medisch dossier te bekijken.
Uw zorgverlener is niet verplicht om de uitkomst van de second opinion over te nemen. U mag overstappen naar een andere zorgverlener als u er niet uit komt met uw zorgverlener.
Zorg geven aan minderjarigen
Kinderen jonger dan 18 jaar heten minderjarigen. In Nederland staan alle minderjarigen onder gezag. Meestal hebben ouders samen het ouderlijk gezag. Ook na een scheiding. Zij mogen dan samen belangrijke beslissingen nemen over hun kind. Bijvoorbeeld over het geven van zorg aan het kind.
Soms heeft maar 1 ouder ouderlijk gezag. De ouder zonder ouderlijk gezag mag dan niet meebeslissen over het kind. Wel heeft deze ouder recht op algemene informatie als hij of zij daar om vraagt. Soms hebben de ouders allebei geen gezag, maar mag een voogd beslissen. Ouders met gezag en voogden heten ook wel wettelijk vertegenwoordigers.
In de zorg zijn de rechten van wettelijk vertegenwoordigers afhankelijk van de leeftijd van de minderjarigen.
Kinderen tot 12 jaar
Kinderen jonger dan 12 jaar mogen niet zelf beslissen. Dit doen hun wettelijk vertegenwoordigers. De wettelijk vertegenwoordigers hebben normaal gesproken ook recht op alle medische informatie van het kind. Ze hebben bijvoorbeeld recht op een kopie van het medisch dossier. De kinderen zelf hebben recht op informatie die zij kunnen begrijpen.
Kinderen van 12 t/m 15 jaar
Voor de behandeling van kinderen van 12 t/m 15 jaar is toestemming nodig van de wettelijk vertegenwoordigers en van het kind zelf. Kinderen hebben zelf recht op informatie. De wettelijk vertegenwoordigers hebben alleen recht op informatie als die nodig is om toestemming te geven voor de behandeling. Willen de wettelijk vertegenwoordigers andere informatie? Bijvoorbeeld een kopie van (een deel van) het medische dossier? Dan krijgen ze die informatie alleen als het kind dit goed vindt.
In sommige situaties hoeven we bij kinderen t/m 15 jaar geen informatie te geven aan de wettelijk vertegenwoordigers:
- Bij spoedgevallen hoeven zij pas na de behandeling informatie te krijgen.
- Zij hoeven ook geen informatie te krijgen als dat in strijd is met ‘goed hulpverlenerschap’. Bijvoorbeeld als het kind vraagt om de ouders geen informatie te geven. Of als het informeren van de wettelijk vertegenwoordigers duidelijk in strijd is met het belang van het kind.
Kinderen vanaf 16 jaar
Voor het geven van zorg aan kinderen vanaf 16 jaar geldt hetzelfde als voor het geven van zorg aan volwassenen. Zij hebben zelf recht op informatie en mogen zelf beslissen. Daarbij maakt het niet uit dat ze tot hun 18e nog onder gezag staan van hun ouders of voogd.
Wettelijk vertegenwoordigers mogen wel informatie krijgen over de zorgverlening. Ook mogen ze meebeslissen als het kind daar toestemming voor geeft. Dit mag ook als het kind zelf geen afgewogen beslissing kan nemen (zie de paragraaf over de Vertegenwoordiger hieronder).
Vertegenwoordiger
Soms bent u niet in staat om zelf een beslissing te nemen over uw behandeling. Bijvoorbeeld als u bewusteloos bent, dement bent of neurologische problemen heeft. In deze en andere situaties kan een vertegenwoordiger voor u beslissen over uw behandeling. Zo’n vertegenwoordiger neemt beslissingen zoals hij of zij denkt dat u het zou hebben gewild. De wet bepaalt wie vertegenwoordiger mag zijn.
De vertegenwoordiger kan een curator of mentor zijn die de rechter heeft benoemd. U kunt ook zelf schriftelijk een vertegenwoordiger aanwijzen. Heeft u dat niet gedaan? Dan moet de zorgverlener toestemming vragen aan uw partner. Als dit niet kan, kan een ouder, kind, broer of zus, grootouder of kleinkind de vertegenwoordiger zijn.
Contactpersonen
We vragen u maximaal 2 namen door te geven van contactpersonen als we u opnemen in het ziekenhuis. Die contactpersonen informeren we over uw gezondheid als u dat zelf niet kunt. Bijvoorbeeld direct na uw operatie. Een contactpersoon is niet hetzelfde als een vertegenwoordiger. Een vertegenwoordiger mag namelijk beslissingen nemen over het geven van zorg aan u en een contactpersoon niet. Maar vaak is een contactpersoon ook een vertegenwoordiger.
Stoppen van de behandelingsovereenkomst
Voor het geven van de behandeling is het belangrijk dat er genoeg vertrouwen is tussen u en de zorgverleners die u zorg geven. Is er geen of te weinig vertrouwen? Dan praten wij daar graag over met u. Komt het vertrouwen daardoor niet terug? Dan verwijzen we u naar een andere zorgverlener als u dat wilt.
Ook HMC kan stoppen met de behandeling. Bijvoorbeeld omdat u zorg nodig heeft die wij u niet kunnen geven. We blijven u zo goed mogelijke zorg geven totdat een andere zorgaanbieder het overneemt.
Privacy
In HMC gaan we zorgvuldig om met uw privacy. Dat geldt voor uw fysieke privacy en voor de manier waarop we omgaan met uw persoonsgegevens.
Fysieke privacy
U heeft het recht dat we u onderzoeken en behandelen waar anderen dit niet kunnen zien. U kunt ook vragen om een gesprek met uw arts te hebben in een aparte ruimte, waar geen anderen bij zijn.
Persoonsgegevens
Persoonsgegevens zijn alle gegevens die iets zeggen over u. Of gegevens die mensen of instanties kunnen te herleiden naar u. Bijvoorbeeld uw naam, uw BSN of uw patiëntennummer. Met persoonsgegevens kunnen we verschillende dingen doen. Bijvoorbeeld opslaan, kopiëren en aan anderen geven. We noemen dit persoonsgegevens verwerken. HMC verwerkt persoonsgegevens voor verschillende doelen, bijvoorbeeld:
- het geven van zorg
- het beter maken van de zorg
- wetenschappelijk onderzoek
- opleiding en onderwijs van medewerkers
- declareren van zorg
- behandelen van klachten en vragen
- voorkomen en onderzoeken van identiteitsfraude
- beschermen van de veiligheid van onze patiënten, bezoekers, medewerkers en eigendommen
- informeren over ons zorgaanbod en nieuwe ontwikkelingen
- vervullen van vacatures
Wanneer mogen we uw persoonsgegevens verwerken?
Wij mogen uw gegevens alleen verwerken als daar een reden (‘grondslag’) voor is, zoals:
- uw behandelingsovereenkomst met HMC
- uw toestemming
- een zogenaamd gerechtvaardigd belang van HMC
- een wettelijke verplichting
Soorten persoonsgegevens die we kunnen verwerken
- algemene gegevens en contractinformatie (zoals uw naam, adres, telefoonnummer, e-mailadres, geboortedatum, geslacht, Burgerservicenummer en pasfoto)
- financiële of administratieve gegevens (zoals gegevens over uw verzekering)
- medische gegevens (gegevens over het onderzoek en uw behandeling)
Gebruik van camera’s
Voor de veiligheid van onze patiënten, bezoekers en medewerkers gebruikt HMC cameratoezicht. We gebruiken ook cameratoezicht om onze eigendommen te beschermen. We hebben onze camera’s zichtbaar geplaatst in de openbare ruimtes, zoals de parkeerplaatsen, gangen, ingang, winkels en restaurants van HMC. De camera’s verwerken persoonsgegevens: namelijk videobeelden van mensen waarop bijvoorbeeld gedrag te zien is.
Wij beveiligen de beelden die we maken goed, omdat ze erg gevoelig kunnen zijn. Dit betekent dat maar weinig medewerkers de beelden mogen bekijken. Bijvoorbeeld de afdeling beveiliging of een jurist. We geven beelden aan politie of justitie als dit nodig is in juridische procedures tegen personen die verdacht worden van een strafbaar feit.
We bewaren de beelden maximaal 4 weken. Bewaren doen we langer als dat nodig is voor een juridische procedure.
In behandelkamers en patiëntenkamers gebruiken we alleen camera’s als dit nodig is voor een veilige behandeling van de patiënt. Deze beelden bewaren we niet. Het gebruiken van camera’s bij de behandeling mag alleen als de patiënt of zijn vertegenwoordiger daar toestemming voor heeft gegeven. Het mag ook kort in acute situaties als er geen andere, minder ingrijpende manier is om de veiligheid van de patiënt te garanderen.
Toegang tot en uitwisselen van uw persoonsgegevens met andere zorgverleners
Geheimhoudingsplicht
Alleen medewerkers die direct betrokken zijn bij de (afwikkeling van) uw zorg hebben toegang tot de gegevens die zij voor hun werk nodig hebben. Zij mogen daarover niets vertellen of laten zien aan anderen. Dit noemen we een geheimhoudingsplicht.
Gegevens uitwisselen met andere zorgverleners
Gaat u akkoord met de verwijzing naar een andere zorgaanbieder? Dan gaan wij ervan uit dat u het ook goed vindt dat we gegevens uit uw dossier doorgeven aan die zorgaanbieder. Het gaat om gegevens die belangrijk zijn om u goede zorg te kunnen geven. Wilt u dit toch niet? Dan kunt u dit doorgeven aan uw zorgverlener.
Wij gaan er ook van uit dat u het goed vindt dat we uw huisarts informeren na:
- een bezoek aan onze spoedeisende hulp
- een afspraak op de polikliniek
- een onderzoek
- een opname in HMC
Wilt u dit toch niet? Dan kunt u dit doorgeven aan de arts die u behandelt.
Bent u naar ons verwezen door een zorgverlener bij een andere zorgaanbieder? En blijft u na de verwijzing ook nog zorg krijgen van die zorgverlener? Dan gaan wij ervan uit dat u het goed vindt dat wij die zorgverlener informeren over onze zorg aan u. Het gaat dan alleen om informatie die relevant is voor die zorgverlener. Wilt u dit toch niet? Dan kunt u dit doorgeven aan de arts die u behandelt.
Met uw toestemming mag het ziekenhuis bij uw eigen apotheek informatie opvragen over uw medicijnen. HMC kan met uw toestemming ook medische gegevens die belangrijk zijn voor uw behandeling opvragen bij uw huisarts. U kunt toestemming geven bij uw huisarts en uw apotheek of via het Landelijk Schakelpunt (LSP). Geeft u toestemming via het Landelijke Schakelpunt? Dan weten alle zorgverleners van wie u nu of in de komst zorg krijgt welke medicijnen u gebruikt. Dit kan (heel) belangrijk zijn voor de zorg aan u.
U kunt ook toestemming geven dat andere zorgaanbieders die u (in de toekomst) zorg geven uw medisch dossier bij HMC online kunnen bekijken. Hier leest u meer over het delen van uw medische gegevens en het geven van toestemming hiervoor.
Rechten wat betreft uw persoonsgegevens
U heeft verschillende rechten wat betreft het verwerken van uw persoonsgegevens. De rechten die het meest van toepassing zijn in de zorg, zetten we hier voor u op een rijtje:
- Recht op inzage en recht op gegevensoverdracht. U heeft het recht om de persoonsgegevens te bekijken die wij van u verwerken. U heeft ook het recht om die persoonsgegevens van ons te krijgen. Voor uw medisch dossier kan dit op de volgende manieren:
- Een groot deel van uw medische gegevens kunt u bekijken, opslaan en printen in ons veilige online patiëntenportaal mijnHMC. Via mijnHMC kunt u bijvoorbeeld uw operatieverslag, uitslagen van laboratorium- en röntgenonderzoek en medische brieven inzien. Hier leest u meer over mijnHMC.
- Wilt of kunt u uw medische gegevens niet online bekijken via mijnHMC? Dan kunt u uw zorgverlener vragen om uw medische gegevens in te zien.
- In mijnHMC staat veel informatie, die u ook kunt printen en gebruiken als papieren dossier. Lukt dit niet? Of wilt u informatie bekijken die niet beschikbaar is via mijnHMC? Dan kunt u een kopie van (een deel van) uw medisch of verpleegkundig dossier opvragen. Een papieren kopie van (een deel van) uw medisch dossier kunt u aanvragen via het aanvraagformulier ‘kopie medisch dossier’. U vindt dit formulier bij de inschrijfbalie in de centrale hal van het ziekenhuis en kunt het downloaden via onze website. U kunt het formulier ook in het Engels krijgen.
- Recht op correctie. U kunt een verzoek doen om gegevens te corrigeren (verbeteren) als deze niet kloppen. Bijvoorbeeld als uw adres niet klopt. We verbeteren alleen gegevens die feitelijk onjuist zijn. Het aanvraagformulier voor het corrigeren van uw gegevens kunt u krijgen bij de inschrijfbalie in de centrale hal van het ziekenhuis. Sommige gegevens kunt u ook zelf aanpassen via mijnHMC.
- Recht op aanvulling. Zijn de gegevens die we over u verwerken niet compleet? Of heeft u een andere mening over de informatie die in uw dossier staat? Dan kunt u ons vragen om de ontbrekende informatie of uw mening toe te voegen. Het aanvraagformulier voor een verzoek tot aanvulling kunt u krijgen bij de inschrijfbalie in de centrale hal van het ziekenhuis.
- Recht op vernietiging. U kunt ons vragen (een deel van) uw gegevens te vernietigen. U kunt een aanvraagformulier krijgen bij de inschrijfbalie in de centrale hal van het ziekenhuis. Het vernietigen van (een deel van) uw medische dossier kan soms als gevolg hebben dat uw zorgverlener in HMC u niet meer goed kan behandelen.
- Recht van bezwaar. U heeft het recht om bezwaar te maken tegen gebruik van uw gegevens of lichaamsmateriaal voor wetenschappelijk onderzoek. Meer informatie vindt u in de paragraaf over wetenschappelijk onderzoek.
- Heeft u eerder ergens toestemming voor gegeven? Dan kunt u uw toestemming altijd intrekken. U hoeft daarvoor geen bezwaar te maken. U moet wel aangeven dat u uw toestemming wilt intrekken. Het intrekken van toestemming heeft alleen werking voor de toekomst.
Beveiliging van uw persoonsgegevens
We beveiligen uw persoonsgegevens zoals staat in de wetten en regels en de beveiligingsstandaarden voor de zorg. We maken duidelijke contractafspraken met externe partijen die uw gegevens verwerken in opdracht van HMC.
Is er toch iets niet goed gegaan met de bescherming van uw persoonsgegevens? En is er een zogenaamd ‘datalek’ ontstaan? Dan onderzoekt HMC hoe dit heeft kunnen gebeuren. Ernstige datalekken melden we ook bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Kan het datalek vervelende gevolgen hebben voor uw persoonlijke leven? Dan laten we u dit zo snel mogelijk weten.
Bij het opstellen van nieuw beleid wegen we risico’s voor de privacy steeds mee. We kiezen voor oplossingen die uw privacy zoveel mogelijk garanderen.
Als het nodig is om gegevens door te geven aan landen buiten Europa, zorgt HMC ervoor dat dit zo veilig mogelijk gebeurt.
Bewaren van persoonsgegevens
De persoonsgegevens in uw medisch dossier bewaren we tot 20 jaar na uw laatste behandeling in HMC. Behandelen we u als minderjarige? Dan bewaren we deze gegevens tot 20 jaar na uw 18e verjaardag. Deze termijn staat in de wet. Andere persoonsgegevens bewaren wij tot we ze niet meer nodig hebben. Daarna vernietigen wij de persoonsgegevens.
Vragen
Heeft u vragen over de manier waarop HMC uw privacy beschermt? Of heeft u daarover een klacht? Dan kunt u contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming (FG). De FG adviseert en houdt toezicht op de naleving van de privacywetgeving. U bereikt de FG via FG@haaglandenmc.nl.
U kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Wij vinden het wel fijn als u ons eerst de kans geeft om te reageren op uw klacht.
Wetenschappelijk onderzoek
Wetenschappelijk onderzoek is belangrijk voor de ontwikkeling van de gezondheidszorg. We ontdekken hierdoor bijvoorbeeld nieuwe behandelingen en medicijnen.
Wetenschappelijk onderzoek kan op verschillende manieren gebeuren:
Meer informatie over uw rechten bij wetenschappelijk onderzoek vindt u hier.
Compliment of klacht
In HMC vinden we het heel belangrijk dat onze zorg goed is. Onze medewerkers proberen hun werk zo goed mogelijk te doen. We vinden het fijn als u het ons laat weten wanneer u tevreden bent. Maar we willen het ook zeker weten als u ideeën heeft hoe het beter kan.
Bent u niet tevreden over de zorg in HMC? Dan kunt u dat bespreken met de zorgverlener die de zorg geeft. Als dit het probleem niet oplost, dan kunt u een klacht indienen bij de klachtenfunctionarissen van HMC. De klachtenfunctionarissen kunnen u ook informatie geven over andere mogelijkheden die er zijn om uw ontevredenheid weg te nemen. Meer informatie over klachten en de klachtenfunctionarissen vindt u hier.
Huisregels
Wij vinden het belangrijk om een veilige en prettige omgeving te bieden voor patiënten, bezoekers en medewerkers. Alleen zo kunnen we u en andere patiënten goede zorg geven. Om uw verblijf in HMC zo prettig mogelijk te maken, hebben we een aantal huisregels opgesteld. U vindt onze huisregels hier.
Houdt u zich niet aan onze huisregels? Dan kunt u een schriftelijke waarschuwing krijgen. Bij erge overtredingen kunnen we u verbieden in onze gebouwen en op onze terreinen te komen. Als u patiënt bij ons bent, kunnen we de behandeling dan overdragen aan een andere zorgaanbieder.