Coronavirus: wat moet u weten?

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. We nemen maatregelen waarmee we uw en onze gezondheid beschermen.

Printknop

Samen zorgen we voor een veilig HMC

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. We nemen maatregelen waarmee we uw en onze gezondheid beschermen. Het is belangrijk dat we ons hier samen aan houden.

De zorg gaat door
De zorg voor patiënten gaat zoveel mogelijk door. Natuurlijk kunt u ook bij ons terecht als u met spoed zorg nodig heeft, bijvoorbeeld bij een bevalling, een ongeluk, kanker of hersenletsel. Ook voor zorg zonder spoed kunt u gewoon contact met ons opnemen – na verwijzing door uw huisarts. Afspraken op de polikliniek zullen vaak telefonisch plaatsvinden. Dat laten we u dan vooraf weten. Voor diagnostische onderzoeken, bijvoorbeeld bloed-, laboratorium- en radiologisch onderzoek, kunt u gewoon in het ziekenhuis terecht.

Ook operaties gaan zoveel mogelijk door
Ook de operaties gaan zoveel mogelijk door. Omdat we voor de coronazorg ruimte en personeel nodig hebben, moeten we soms operaties uitstellen. Dit gaat om operaties zonder spoed. Onze specialisten kijken goed naar de situatie van elke patiënt en beslissen dan of zij een operatie kunnen uitstellen. We vinden het heel vervelend dat deze patiënten moeten wachten. Onze specialisten blijven deze patiënten wel zoveel mogelijk op de polikliniek zien, om hun situatie in de gaten te houden.

Wat betekent dit voor u?

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft?
    Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar. Kijk bij Spoed hoe u moet handelen.
  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed?
    Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. Vervolgens bepalen we of we u in het ziekenhuis moeten zien of dat we een (beeld)belafspraak kunnen maken. 
  • Heeft u al een afspraak staan?
    Het kan voorkomen dat we uw afspraak bij de polikliniek of voor een operatie verzetten. Soms wijzigen we uw afspraak bij de polikliniek in een belafspraak. Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren in ieder geval contact met u op. U hoeft zelf dus niets te doen. We wijzigen uw afspraak alleen als uw HMC-arts het veilig vindt om de afspraak telefonisch of later plaats te laten vinden. Heeft u klachten die spoed hebben? Neem dan direct contact met ons op.
  • Is uw afspraak verzet?
    Als we uw afspraak weer kunnen inplannen, nemen we ook contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen. Bij het inplannen van afspraken volgen we de richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Heeft u koorts en/of luchtwegklachten, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid?
Bel dan de afdeling waar u een afspraak heeft, via 088 979 79 00. Uw zorgverlener bespreekt dan hoe we u het beste kunnen helpen.

Wat verwachten we van u?

  • Wanneer u als naar de polikliniek of de SEH gaat:
    Kom dan alleen naar uw afspraak. Als het echt nodig is dat er iemand meekomt, dan mag u maximaal één begeleider meenemen.

    Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.
  • Wanneer u op bezoek komt:
    • Patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen. In bijzondere omstandigheden kunnen we een uitzondering maken, bijvoorbeeld als een patiënt terminaal ziek is.
    • Kom niet op bezoek als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid.
    • Stem af met uw familie en vrienden wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.
    • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig kan verlopen.
  • Het dragen van een mondkapje is verplicht.
    Dit geldt voor iedereen van dertien jaar en ouder. Patiënten die verblijven op een verpleegafdeling hoeven geen mondkapje te dragen. 
  • Volg de hygiëneregels:

    corona_website_afbeelding_okt_2020_3.jpg

Welke maatregelen nemen wij?

  • We maken zoveel mogelijk (beeld)belafspraken. Op die manier verkleinen we het aantal mensen dat naar HMC komt.
  • We vragen patiënten en bezoekers bij de ingang of ze luchtwegklachten en/of koorts hebben. Als u deze klachten heeft, kijken we hoe we u het beste de zorg kunnen verlenen die u nodig heeft. Medewerkers met klachten blijven thuis.
  • Patiënten die (vermoedelijk) corona hebben, behandelen we op een geïsoleerde afdeling.

Heeft u vragen?

We waarderen het enorm dat iedereen zich goed aan de regels houdt. Bedankt hiervoor!

Samen zorgen we voor een veilig ziekenhuis
voor patiënten, bezoekers en medewerkers