Coronavirus: wat moet u weten?

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. We nemen maatregelen waarmee we uw en onze gezondheid beschermen.

Printknop

Samen zorgen we voor een veilig HMC

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. We nemen maatregelen waarmee we uw en onze gezondheid beschermen. Het is belangrijk dat we ons hier samen aan houden.

De poliklinische en spoedzorg gaat door
De zorg voor patiënten gaat zoveel mogelijk door. We bieden niet alleen zorg aan patiënten die corona hebben. Vanzelfsprekend kunt u bij ons terecht als u met spoed zorg nodig heeft, zoals traumazorg, verloskunde, hersenchirurgie of kankerzorg. Ook voor niet-spoedeisende vragen kunt u na verwijzing van uw huisarts gewoon contact met ons opnemen. De poliafspraken gaan in principe (telefonisch) gewoon door.

Niet-acute operaties stellen we soms uit
Door de zorg voor coronapatiënten, moeten we helaas een deel van onze reguliere zorg uitstellen. Het gaat hierbij om planbare (niet-acute) operaties. Per patiënt wegen onze specialisten zorgvuldig af of een operatie uitgesteld kan worden. We vinden het heel vervelend dat deze patiënten nu moeten wachten. Onze specialisten blijven deze patiënten wel zoveel mogelijk op de polikliniek zien om hun situatie in de gaten te houden.

Waarom moeten we zorg uitstellen?

We vinden het heel vervelend dat we een deel van onze zorg moeten uitstellen. En dat de wachttijd op de polikliniek soms langer is dan u gewend bent. Dit komt door het grote aantal coronapatienten in het ziekenhuis. Daardoor staat alle zorg op dit moment onder hoge druk. Medewerkers van andere afdelingen springen bij op de corona-afdelingen. Daarnaast zijn er veel zorgmedewerkers ziek of zitten thuis in quarantaine vanwege corona. Het is dus een hectische tijd, maar we doen ons best om iedereen de zorg te bieden die nodig is.

Wat betekent dit voor u?

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft?
    Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar. Kijk bij Spoed hoe u moet handelen.
  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed?
    Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. Vervolgens bepalen we of we u in het ziekenhuis moeten zien of dat we een (beeld)belafspraak kunnen maken. 
  • Heeft u al een afspraak staan?
    Het kan voorkomen dat we uw afspraak bij de polikliniek of voor een operatie verzetten. Soms wijzigen we uw afspraak bij de polikliniek in een belafspraak. Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren in ieder geval contact met u op. U hoeft zelf dus niets te doen. We wijzigen uw afspraak alleen als uw HMC-arts het veilig vindt om de afspraak telefonisch of later plaats te laten vinden. Heeft u klachten die spoed hebben? Neem dan direct contact met ons op.
  • Is uw afspraak verzet?
    Als we uw afspraak weer kunnen inplannen, nemen we ook contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen. Bij het inplannen van afspraken volgen we de richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit.

Heeft u koorts en/of luchtwegklachten, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid?
Bel dan de afdeling waar u een afspraak heeft, via 088 979 79 00. Uw zorgverlener bespreekt dan hoe we u het beste kunnen helpen.

Wat verwachten we van u? 

  • Houd 1,5 meter afstand.
  • Het dragen van een medisch mondkapje is verplicht.
    Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder. Patiënten die zijn opgenomen op een verpleegafdeling hoeven geen mondkapje te dragen. U krijgt er één uitgereikt bij de ingang.
  • Wanneer u naar de polikliniek of de SEH gaat:
    Kom dan alleen naar uw afspraak. Zo maken we ruimte voor patiënten in de wachtkamers. Als het echt nodig is dat er iemand meekomt, dan mag u maximaal 1 begeleider meenemen. Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.
  • Wanneer u op bezoek komt:
    • Patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen.
    • Kom niet op bezoek als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid.
    • Stem af met uw familie en vrienden wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.
    • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig kan verlopen.

Heeft u vragen?

Samen zorgen we voor een veilig ziekenhuis
voor patiënten, bezoekers en medewerkers