Veilig naar HMC: wat moet u weten?

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. We nemen veel maatregelen en hanteren strikte regels om uw en onze gezondheid te waarborgen.

still_nieuwe_hmc_film_goed.jpg

Maatregelen voor een veilig HMC

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. We nemen veel maatregelen en hanteren strikte regels om uw en onze gezondheid te waarborgen. We ontvangen bijvoorbeeld niet te veel patiënten tegelijk in het ziekenhuis. We controleren iedereen die het ziekenhuis binnenkomt op luchtwegklachten en koorts. En ook de komende tijd houden we ruimte vrij voor de zorg aan coronapatiënten.

De zorg gaat door
Intussen gaat de zorg gewoon door. Vanzelfsprekend kunt u bij ons terecht als u met spoed zorg nodig heeft, zoals traumazorg, verloskunde, hersenchirurgie of oncologie. Ook voor niet-spoedeisende vragen kunt u gewoon contact met ons opnemen. U bent welkom bij HMC.

We waarderen het enorm dat iedereen zich goed aan de regels houdt en dat velen ons een hart onder de riem steken in deze bijzondere tijden. Bedankt hiervoor! Samen zorgen we voor een veilig ziekenhuis.

Wat betekenen de maatregelen voor u?

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft?
    Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar. Kijk bij Spoed hoe u moet handelen.
  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed?
    Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. Vervolgens bepalen we of we u in het ziekenhuis moeten zien of dat we een (beeld)belafspraak kunnen maken. 
  • Heeft u al een (verzette) afspraak?
    Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren contact met u op. Als we uw verzette afspraak weer kunnen inplannen, nemen we ook contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen. Bij het inplannen van afspraken volgen we de landelijke richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit.
    Heeft u acute klachten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
Heeft u koorts en/of luchtwegklachten, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid?
Bel dan de afdeling waar u een afspraak heeft, via 088 979 79 00. Uw zorgverlener bepaalt dan hoe we u het beste kunnen helpen.

Wat verwachten we van u?

  • Wanneer u als patiënt naar de polikliniek of de SEH gaat:
    Kom dan alleen naar uw afspraak. Zo maken we ruimte voor patiënten in de wachtkamers en verkorten we de duur van de screening (controle op luchtwegklachten en koorts) aan de deur. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld bij patiënten die slecht ter been zijn.

    Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.
  • Wanneer u op bezoek komt:
    • Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld als een patiënt terminaal ziek is.
    • Natuurlijk komt u niet op bezoek als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid.
    • Stem af met uw familie en vrienden wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.
    • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf altijd eerst met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig en goed kan verlopen.
  • Volg de hygiëneregels:

    hygieneregels.png

Welke maatregelen nemen wij?

  • We maken zoveel mogelijk (beeld)belafspraken. Op die manier beperken we het aantal mensen dat naar HMC komt.
  • We vragen patiënten en bezoekers bij de ingang of ze luchtwegklachten en/of koorts hebben. Als u deze klachten heeft, kijken we hoe we u het beste de zorg kunnen verlenen die u nodig heeft. Medewerkers met klachten blijven thuis.
  • We dragen een mondkapje en andere bescherming als er kans op besmetting is. Dit geldt bij patiënten die (misschien) corona hebben en bij patiënten die we langere tijd behandelen in de buurt van hun gezicht.
  • Patiënten die (vermoedelijk) corona hebben, behandelen we op een geïsoleerde afdeling.

Heeft u vragen?

  • Bekijk onze veelgestelde vragen.
  • Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Kijk dan op de website van het RIVM.
  • Bent u patiënt bij HMC en heeft u vragen over uw medische situatie? Bel gerust met HMC.

Samen zorgen we voor een veilig ziekenhuis
voor patiënten, bezoekers en medewerkers