Coronavirus: wat moet u weten?

Coronavirus: wat moet u weten?

Het voorkomen van besmetting met het coronavirus heeft in heel Nederland de hoogste prioriteit, ook in HMC. Welke (voorzorgs)maatregelen treft HMC en wat moet u weten en doen? 

 

HMC tijdens de coronacrisis

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. Ook in deze tijd van het coronavirus. Ons ziekenhuis neemt veel maatregelen en hanteert strikte regels in de zorgverlening die bescherming bieden tegen besmetting, voor iedereen die hier korter of langer verblijft. U bent bij ons in goede handen. We waarderen het enorm dat iedereen zich goed aan de regels houdt en dat velen ons een hart onder de riem steken in deze bijzondere tijden. Bedankt hiervoor!

De zorg gaat door
De zorg voor patiënten gaat zoveel mogelijk door. We bieden niet alleen zorg aan patiënten die (misschien) corona hebben. Vanzelfsprekend kunt u bij ons terecht als u met spoed zorg nodig heeft, zoals traumazorg, verloskunde, hersenchirurgie of oncologie. Ook voor niet-spoedeisende vragen kunt u gewoon contact met ons opnemen; uw HMC-arts beoordeelt dan of we een (beeld)belafspraak maken of dat we u in het ziekenhuis zien. Door een goede afweging te maken, voorkomen we dat teveel mensen tegelijk in de wachtkamer zitten.

Wat betekent dit voor u?

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft? Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar: 24 uur per dag, zeven dagen per week. Ook tijdens de coronacrisis. Kom niet rechtstreeks naar het ziekenhuis. Bel altijd eerst een arts:
    • in een levensbedreigende situatie: bel 112
    • spoed overdag: bel uw huisarts of uw HMC-arts
    • spoed 's avonds en in het weekend: bel de Huisartsenpost (Hadoks) op 070 346 96 69

Als uw huisarts of uw HMC-arts bepaalt dat we u met spoed moeten zien, dan vangen we u zo snel mogelijk op in het ziekenhuis.

  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed? Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. U kunt gerust bellen, ook tijdens de coronacrisis. Om besmetting met het coronavirus te voorkomen, maken we zo veel als mogelijk (beeld)belafspraken. Zo komen er zo min mogelijk mensen naar het ziekenhuis . Als uw (huis)arts u doorverwijst voor een afspraak, doen wij het volgende:
    • Uw HMC-arts bepaalt of het medisch verantwoord is om de afspraak via de telefoon of een videoverbinding te laten plaatsvinden. Als dat zo is, dan plannen we daarvoor een afspraak in.
    • Als uw HMC-arts bepaalt dat we u in het ziekenhuis moeten zien, dan kijken we wanneer het mogelijk is om hiervoor een afspraak in te plannen.

Het kan even duren voor we een afspraak kunnen inplannen. Soms plaatsen we u op een oproeplijst. U krijgt in ieder geval bericht, zodra een afspraak mogelijk is. We hopen op uw begrip.

  • Heeft u al een afspraak staan? Het kan voorkomen dat we uw afspraak bij de polikliniek of voor een operatie verzetten. Soms wijzigen we uw afspraak bij de polikliniek in een (beeld)belafspraak. We wijzigen uw afspraak alleen als uw behandeld arts het medisch verantwoord vindt om deze telefonisch of later plaats te laten vinden. Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren in ieder geval contact met u op. U hoeft zelf dus niets te doen. Heeft u acute klachten, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.
  • Is uw afspraak verzet? Nu de situatie rondom het coronavirus stabieler wordt, willen we afspraken en operaties die eerder niet door konden gaan, weer stapsgewijs op gaan pakken. Onze artsen bekijken welke patiënten als eerste zorg nodig hebben. Dat doen zij op basis van landelijke richtlijnen vanuit de Nederlandse Zorgautoriteit. Als uw afspraak weer ingepland kan worden, nemen we contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen.

Koorts en/of luchtwegklachten?

Heeft u koorts en/of luchtwegklachten (zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid)? Bel dan de afdeling waarmee u een afspraak heeft, via 088 979 79 00. Dan kijken we hoe we u het beste de zorg kunnen leveren die u nodig heeft.

Bezoekers en begeleiders

HMC ontvangt zo min mogelijk bezoekers in HMC. Mensen die wel het ziekenhuis bezoeken, moeten voldoen aan de strikte regels die gelden tijdens de coronacrisis. Zo beschermen we patiënten en medewerkers tegen het coronavirus.

Wat betekent dit voor u?

  • We controleren u op koorts bij de ingang van HMC Antoniushove, HMC Bronovo en HMC Westeinde. Dat gebeurt met een oorthermometer. Bij een temperatuur van 37,5 graden of hoger vragen we u naar huis te gaan, tenzij u een noodzakelijke medische afspraak heeft.
  • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf altijd eerst met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig en goed kan verlopen.
  • Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld als een patiënt terminaal ziek is.
  • We vragen patiënten op de SEH en de overige poliklinieken om alleen naar hun afspraak te komen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld bij patiënten die slecht ter been zijn. 
  • Wilt u uw familielid/naaste bezoeken en heeft u koorts en/of luchtwegklachten? Kom dan niet op bezoek. Als u geen koorts of klachten meer heeft, bent u weer welkom als bezoeker in ons ziekenhuis.

Stem samen af over bezoek
Wilt u op bezoek komen in HMC? Stem dan met uw familie en vrienden af wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.

Digitaal op bezoek
U kunt ook via digitale weg contact houden met uw dierbare als deze in de kliniek verblijft of een afspraak heeft in de polikliniek – bijvoorbeeld door te (video)bellen of te WhatsAppen.

Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.

Voorlichtingsbijeenkomsten
Voorlichtingsbijeenkomsten voor patiënten in HMC kunnen voorlopig niet doorgaan. Waar mogelijk kijken we naar digitale alternatieven.

Heeft u vragen?
Bekijk onze veelgestelde vragen.

We proberen ons ziekenhuis goed bereikbaar te houden. Daarom hebben we tijdens de coronacrisis de volgende regels voor bellen:

  • Bel ons alstublieft niet over uw afspraak. Als uw afspraak wijzigt, dan ontvangt u bericht van ons.
  • Als u al patiënt bent in HMC, kunt u ons bellen als u medische klachten heeft.
  • In geval van spoed, belt u altijd eerst een arts (zie Wat doet u bij spoed?)

Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Kijk dan op de website van het RIVM.

Video
In deze video leggen we uit hoe we zorgen dat ons ziekenhuis ook tijdens de coronacrisis veilig is.

stil_klik_video_vielig_hmc.jpg