Veilig naar HMC: wat moet u weten?

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. We nemen veel maatregelen en hanteren strikte regels om uw en onze gezondheid te waarborgen.

Maatregelen voor een veilig HMC

HMC is veilig voor al onze patiënten, bezoekers en medewerkers. We nemen veel maatregelen en hanteren strikte regels om uw en onze gezondheid te waarborgen. We waarderen het enorm dat iedereen zich goed aan de regels houdt en dat velen ons een hart onder de riem steken in deze bijzondere tijden. Bedankt hiervoor! Samen zorgen we voor een veilig ziekenhuis.

De poliklinische en spoedzorg gaat door
De zorg voor patiënten gaat zoveel mogelijk door. We bieden niet alleen zorg aan patiënten die corona hebben. Vanzelfsprekend kunt u bij ons terecht als u met spoed zorg nodig heeft, zoals traumazorg, verloskunde, hersenchirurgie of kankerzorg. Ook voor niet-spoedeisende vragen kunt u na verwijzing van uw huisarts gewoon contact met ons opnemen. De poliafspraken gaan in principe (telefonisch) gewoon door. Ook diagnostische onderzoeken (zoals lab- en radiologisch onderzoek) gaan op al onze locaties normaal gesproken door.

Niet-acute operaties stellen we uit
Door de toename van het aantal coronapatiënten, moeten we helaas een deel van onze reguliere zorg uitstellen. Het gaat hierbij om planbare (niet-acute) operaties. Per patiënt wegen onze specialisten zorgvuldig af of een operatie uitgesteld kan worden. We vinden het heel vervelend dat deze patienten nu moeten wachten. Onze specialisten blijven deze patienten wel zoveel mogelijk op de polikliniek zien om hun situatie in de gaten te houden.

Wat betekenen de maatregelen voor u?

  • Heeft u een zorgvraag die spoed heeft?
    Voor spoedgevallen is ons ziekenhuis altijd bereikbaar. Kijk bij Spoed hoe u moet handelen.
  • Heeft u een zorgvraag zonder spoed?
    Bel dan uw huisarts of uw HMC-arts. Vervolgens bepalen we of we u in het ziekenhuis moeten zien of dat we een (beeld)belafspraak kunnen maken. 
  • Heeft u al een afspraak staan?
    Het kan voorkomen dat we uw afspraak bij de polikliniek of voor een operatie verzetten. Soms wijzigen we uw afspraak bij de polikliniek in een belafspraak. Als een afspraak verandert, nemen we van tevoren in ieder geval contact met u op. U hoeft zelf dus niets te doen. Heeft u acute klachten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We wijzigen uw afspraak alleen als uw behandeld arts het medisch verantwoord vindt om deze telefonisch of later plaats te laten vinden.
  • Is uw afspraak verzet?
    Als we uw verzette afspraak weer kunnen inplannen, nemen we ook contact met u op. U hoeft dus zelf niets te doen. Bij het inplannen van afspraken volgen we de landelijke richtlijnen van de Nederlandse Zorgautoriteit.
Heeft u koorts en/of luchtwegklachten, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid?
Bel dan de afdeling waar u een afspraak heeft, via 088 979 79 00. Uw zorgverlener bepaalt dan hoe we u het beste kunnen helpen.

Wat verwachten we van u?

  • Wanneer u als patiënt naar de polikliniek of de SEH gaat:
    Kom dan alleen naar uw afspraak. Zo maken we ruimte voor patiënten in de wachtkamers en verkorten we de duur van de screening (controle op luchtwegklachten en koorts) aan de deur. Als het echt nodig is dat er iemand meekomt, dan mag u maximaal 1 begeleider meenemen.

    Tip! Als patiënt kunt u het gesprek met de arts opnemen op uw mobiele telefoon. Ook kunt u de telefoon op de speaker zetten en zo een naaste laten meeluisteren.
  • Wanneer u op bezoek komt:
    • Opgenomen patiënten mogen maximaal één bezoeker per dag ontvangen. In overleg met de afdeling kunnen we in bijzondere omstandigheden een uitzondering maken, bijvoorbeeld als een patiënt terminaal ziek is.
    • Natuurlijk komt u niet op bezoek als u koorts en/of luchtwegklachten heeft, zoals verkoudheid, hoesten, keelpijn of kortademigheid.
    • Stem af met uw familie en vrienden wie op welk moment op bezoek komt. Zo voorkomt u vervelende situaties.
    • Komt u een coronapatiënt bezoeken? Bel dan vooraf altijd eerst met de afdeling, zodat het bezoek voor iedereen veilig en goed kan verlopen.
  • Het dragen van een mondkapje is verplicht. Dit geldt voor iedereen van 13 jaar en ouder. Patiënten die zijn opgenomen op een verpleegafdeling hoeven geen mondkapje te dragen. U mag uw eigen mondkapje dragen. Als u zelf geen mondkapje bij zich heeft, krijgt u er één uitgereikt bij de ingang.
  • Volg de hygiëneregels:

    corona_website_afbeelding_okt_2020_3.jpg

Welke maatregelen nemen wij?

  • We maken zoveel mogelijk (beeld)belafspraken. Op die manier beperken we het aantal mensen dat naar HMC komt.
  • We vragen patiënten en bezoekers bij de ingang of ze luchtwegklachten en/of koorts hebben. Als u deze klachten heeft, kijken we hoe we u het beste de zorg kunnen verlenen die u nodig heeft. Medewerkers met klachten blijven thuis.
  • Patiënten die (vermoedelijk) corona hebben, behandelen we op een geïsoleerde afdeling.

Heeft u vragen?

  • Bekijk onze veelgestelde vragen.
  • Heeft u algemene vragen over het coronavirus? Kijk dan op de website van het RIVM.
  • Bent u patiënt bij HMC en heeft u vragen over uw medische situatie? Bel gerust met HMC.

Samen zorgen we voor een veilig ziekenhuis
voor patiënten, bezoekers en medewerkers