Wat kunt u doen in mijnHMC?

In mijnHMC vindt u al uw informatie uit het ziekenhuis bij elkaar. In uw eigen veilige omgeving, waar u altijd toegang toe heeft. Hieronder leest u wat u op mijnHMC kunt regelen.

Printknop

Uw persoonlijke gegevens bekijken en veranderen

Controleer altijd of uw persoonlijke gegevens kloppen. Bijvoorbeeld uw contactgegevens, huisarts, tandarts en apotheek. In mijnHMC kunt u uw gegevens wijzigen. Dit kunt u doen door te klikken op ‘Mijn gegevens’.

Een vragenlijst invullen (actielijst)

Als voorbereiding op uw afspraak of opname krijgt u soms een e-mail. Daarop staat dan een uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. Deze vragenlijst staat klaar onder het tabblad ‘Actielijst’ in mijnHMC.
Afspraken inzien, veranderen of afzeggen (agenda)
U kunt uw afspraken op de polikliniek inzien, veranderen (wijzigen) of afzeggen.
U kunt een afspraak afzeggen of veranderen tot 24 uur voor het afgesproken tijdstip.
U kunt een afspraak alleen veranderen via mijnHMC, als u de afspraak ook via mijnHMC heeft gemaakt.

Afspraken maken

In mijnHMC kunt u zelf afspraken maken op deze manieren:

  • Zorgdomein: verwijzing inplannen
    Een ZorgDomeinnummer (kortweg ZD-nummer) is een nummer dat uw huisarts of een andere zorgverlener aan u geeft. In uw afspraakinformatie staat of uw Zorgdomeinnummer geschikt is om een afspraak in te plannen. Is dat zo? Dan kunt u met het ZD-nummer inloggen in mijnHMC. Dit doet u door dit nummer in te vullen bij 'Verwijsnummer'. Daarna kunt u zelf een afspraak maken.

  • Planlijst: afspraak inplannen
    Heeft u een e-mail ontvangen, waarin staat dat er een afspraak klaarstaat om in te plannen? Maak dan gebruik van deze optie. Klik hiervoor op de knop ‘Afspraak maken’ achter de regel met afspraakinformatie.

  • Afspraak maken
    Heeft u een papieren verwijsbrief of aanvraagformulier van uw huisarts, specialist of het laboratorium? Ook dan kunt u soms een afspraak inplannen via mijnHMC. Op dit moment kan dit voor een paar afdelingen. Bijvoorbeeld Bloedafname, Kaakchirurgie en Sportgeneeskunde. Meer leest u door in mijnHMC op ‘Agenda’ te klikken en daarna op ‘Afspraak maken’.

    Maak alleen een afspraak via mijnHMC als u een verwijsbrief of aanvraagformulier heeft. Anders komen de kosten van de afspraak voor uw eigen rekening.

Belangrijk: U kunt niet voor alle afdelingen afspraken maken in mijnHMC
Sommige afdelingen hebben extra informatie nodig om een afspraak te maken. U bespreekt dit dan persoonlijk met uw zorgverlener. Soms heeft de arts ook tijd nodig om te bepalen wat voor afspraak het beste past bij uw situatie. Hierdoor ontvangt u de bevestiging van de afspraak misschien later. Volg de aanwijzingen op het Afspraakbericht van uw verwijzer op om een afspraak te maken.

Beeldbellen

U kunt beeldbellen (videobellen) met uw zorgverlener via een computer, tablet en sommige smartphones. Tijdens het beeldbellen kunt u vragen stellen aan uw zorgverlener. Uw verzekeraar vergoedt de kosten van beeldbellen. Niet elke afspraak is geschikt voor beeldbellen. Het is bijvoorbeeld niet zo handig wanneer de arts u moet onderzoeken. Uw zorgverlener bepaalt of uw afspraak geschikt is voor beeldbellen.

Lees meer over beeldbellen.

Uw medische gegevens bekijken (dossier)

In mijnHMC kunt u uw medische gegevens bekijken. Ze staan in mijnHMC onder het kopje ‘Dossier’. U vindt hier bijvoorbeeld:

  • behandelverslagen
  • diagnoses
  • uitslagen van onderzoeken
  • medicijnen die uw HMC-arts heeft voorgeschreven
  • het verpleegkundig dossier
  • brieven aan uw huisarts en andere verwijzers
  • uw wilsverklaring

In mijnHMC staan alleen de gegevens die we bij HMC over u hebben vastgelegd. Medische gegevens van andere organisaties of van andere ziekenhuizen staan er niet in.

Toestemmingen vastleggen

Wilt u uw medische gegevens delen met uw huisarts of met andere zorgaanbieders? Dan kunt ons hiervoor toestemming geven. In mijnHMC doet u dit door eerst te klikken op ‘Mijn gegevens’ en dan op ‘Toestemmingen’. Lees meer hierover op deze webpagina.

Een vraag stellen aan uw zorgverlener (e-consult)

Bent u onder behandeling bij HMC en heeft u een vraag aan uw zorgverlener? Dan kunt u via mijnHMC een beveiligde e-mail (e-consult) sturen. Uiterlijk binnen drie werkdagen krijgt u een reactie.
Om via e-consult met uw zorgverlener te kunnen mailen, vragen we u het volgende te doen:

  1. Controleer in mijnHMC onder ‘Mijn gegevens’ uw emailadres. Staat dit er niet bij? Voeg dit dan zelf toe.
  2. Plaats op de homepage van mijnHMC een vinkje onder het kopje ‘E-consult’. U krijgt dan een mail als er een e-consult bericht is voor u.
  3. De e-consulten start en leest u op mijnHMC door te drukken op ‘E-Consult’.

Heeft u snel zorg nodig? Neem dan meteen telefonisch contact met ons op. Een e-consult is niet geschikt voor spoed.

Een herhaalrecept aanvragen

U kunt via mijnHMC een herhaalrecept aanvragen van medicijnen die uw arts bij HMC heeft voorgeschreven. U kunt dit doen als uw behandelaar u daarvoor toestemming heeft gegeven.