mijnHMC

Bent u patiënt van HMC? U kunt toegang krijgen tot het patiëntportaal mijnHMC. Via het patiëntportaal kunt u online een aantal zaken rond uw zorgverlening in HMC regelen.

mijnhmc web

Inzien van uw dossier

In mijnHMC kunt u online uw eigen medische gegevens inzien van behandelingen en onderzoeken die bij HMC zijn verricht. Het gaat hierbij om uw diagnose, uitslagen van laboratoriumonderzoeken en metingen die zijn verricht, verslagen van MRI-/CT-scans en röntgenfoto’s, voorgeschreven medicatie vanuit HMC en bijzonderheden die belangrijk zijn voor uw huisarts zoals bijvoorbeeld allergieën. In de loop van 2019 worden steeds meer functionaliteiten toegevoegd.

Online afspraak maken

In mijnHMC is het mogelijk om online een afspraak te maken of te wijzigen. Sommige afdelingen hebben aanvullende informatie nodig om de juiste afspraak te kunnen plannen. In dat geval is het belangrijk dat de polikliniek dit persoonlijk met u bespreekt en is het niet mogelijk om een afspraak online te plannen.

Inloggen met DigiD

U krijgt toegang tot mijnHMC via uw DigiD. DigiD staat voor digitale identiteit en is een unieke code die gekoppeld is aan uw burgerservicenummer (BSN). U kunt zich met DigiD online identificeren. Dit is een veilige manier van inloggen. Als u nog geen DigiD heeft, kunt u deze aanvragen via de website van de overheid: www.digid.nl.

logo DigiD

Inloggen op mijnHMC

mijn.haaglandenmc.nl

 

Veelgestelde vragen

Inloggen en uitloggen

Dit is de meest veilige manier om uw identiteit te controleren. Steeds meer overheidsinstellingen maken hier gebruik van. Als het over medische informatie gaat, is het belangrijk de meest veilige manier te gebruiken.

Heeft u vragen over uw DigiD? Neem dan contact op met DigiD, bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 22.00 uur via telefoonnummer 088 123 65 55 (lokaal tarief) of kijk op www.digid.nl/contact/

Ook als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u inloggen met een DigiD met sms-functie. U ontvangt dan een gesproken sms-bericht op uw vaste telefoonnummer.

Nee, alleen u heeft toegang tot uw medisch dossier als u inlogt. DigiD is een inlogmethode die wordt gebruikt om te controleren wie u bent, voordat u toegang krijgt tot de medische gegevens in uw dossier. In Nederland is DigiD een betrouwbaar middel om deze controle uit te voeren.

Het kan zijn dat uw Burger Service Nummer (BSN) nog niet bekend of gecontroleerd is in HMC. Bij de informatiebalie op de begane grond kunt u met uw identiteitsbewijs uw BSN laten controleren zodat u met uw DigiD kunt inloggen.
Voor patiënten met een buitenlands identiteitsbewijs is het helaas niet mogelijk toegang te krijgen tot het patiëntenportaal. Dit geldt voor alle ziekenhuizen die een digitaal portaal hebben.

Er zijn twee manieren:

  1. Als u een kwartier geen handelingen meer uitvoert (nergens op klikt) op de pagina van het patiëntportaal, wordt uw DigiD automatisch uitgelogd.
  2. Via de knop ‘Uitloggen’.

Dossier

De reden kan zijn dat een uitslag nog niet vrijgegeven is, omdat deze nog niet volledig is.

Alleen medewerkers van HMC die betrokken zijn bij de zorgverlening aan u. Als u toestemming heeft gegeven ook uw huisarts en/of waarnemer.

U kunt deze toestemming geven in mijnHMC, bij de informatiebalie in een van de HMC-locaties op de begane grond of bij de polikliniek waar u onder behandeling bent.

In het huidige portaal kan dit nog niet. Er wordt aan gewerkt om dit mogelijk te maken.

Uw huisarts kunt u inzage verlenen door hiervoor toestemming te geven in mijnHMC, bij de informatiebalie in een van de HMC-locaties op de begane grond of bij de polikliniek waar u onder behandeling bent. Ook zonder toestemming voor dossierinzage wordt uw huisarts altijd periodiek (bijv. na een ziekenhuisopname) schriftelijk geïnformeerd over de zorg die u in HMC heeft ontvangen.

Als u wilt dat een andere zorgverlener dan uw huisarts informatie ontvangt, kunt u dit verzoek doen bij het specialisme in HMC dat verantwoordelijk is voor uw behandeling.

U kunt dit bij het eerstvolgende bezoek met uw behandelaar bespreken.

U kunt in mijnHMC op dit moment alleen uitslagen zien van behandelingen die zijn verricht in HMC.

Ook uw kind kan inloggen met het eigen DigiD.

Digitaal afspraken maken

Sommige afdelingen hebben aanvullende informatie nodig om de juiste afspraak te kunnen plannen. In dat geval is het belangrijk dat de polikliniek dit persoonlijk met u bespreekt. Daarom is het niet mogelijk die afspraken digitaal te plannen.

Annuleren van een afspraak is altijd mogelijk tot 24 uur van tevoren in het portaal. Een afspraak in het portaal wijzigen is alleen mogelijk als deze via het portaal is gemaakt.

Via het hoofdmenu ‘Agenda’ komt u bij de toekomstige afspraken. Hier vindt u de mogelijkheid om afspraken te wijzigen en annuleren. Dit is alleen mogelijk voor afspraken die online te plannen zijn. Wilt u een afspraak wijzigen die niet online gepland is, neemt u dan contact op met de polikliniek.

Digitale vragenlijst invullen

Als u uitgenodigd bent om een vragenlijst in te vullen voor u afspraak dan staat deze klaar onder het kopje actielijst op mijnHMC.

Als u de vragenlijst doorlopen heeft, krijgt u als laatste de optie ‘Opslaan’. Door op ‘Opslaan’ te klikken worden uw antwoorden opgeslagen in uw medisch dossier en kan de afdeling deze hier terug vinden.