Uw afspraak

HMC is werkzaam in het hart van Haaglanden vanuit drie locaties: HMC Antoniushove, HMC Bronovo en HMC Westeinde. 

Printknop

afspraak in HMC

Hoe maakt u een afspraak?

U vindt altijd een locatie bij u in de buurt waar u terecht kunt voor een eerste consult in 1 van onze poliklinieken. De locaties verschillen in sfeer en specialisatie, maar altijd geldt dat we topzorg leveren en de patiënt met aandacht hulp bieden. Ook onze werkwijzen zijn op elke locatie gelijk.

Verwijzing is nodig

Voor het maken van een afspraak in HMC heeft u altijd een (ZorgDomein-) verwijzing nodig van uw huisarts of andere specialist. Anders vergoedt uw zorgverzekeraar de zorgkosten mogelijk niet en moet u de kosten zelf betalen. Let op: niet alle zorgverzekeraars vergoeden alle kosten van uw behandeling in het ziekenhuis. Een verwijzing is niet nodig voor onze afdeling Spoedeisende Hulp.

Telefonisch afspraak maken

U kunt tijdens werkdagen telefonisch contact opnemen met de polikliniek van het specialisme waarmee u een afspraak wilt maken. De telefoonnummers vindt u op de specialismepagina’s.

Online afspraak maken

In mijnHMC, uw veilige online patiëntenomgeving bij HMC, kunt u zelf afspraken maken op deze manieren:

Zorgdomein: verwijzing inplannen
Een Zorgdomeinnummer (kortweg ZD-nummer) is een nummer dat uw huisarts of een andere zorgverlener aan u geeft. In uw afspraakinformatie staat of uw Zorgdomeinnummer geschikt is om een afspraak in te plannen. Is dat zo? Dan kunt u met het ZD-nummer inloggen in mijnHMC. Dit doet u door dit nummer in te vullen bij 'Verwijsnummer'. Daarna kunt u zelf een afspraak maken.

Wilt u op de manieren hieronder een afspraak maken via mijnHMC? Dan logt u in met uw DigiD. 

Planlijst: afspraak inplannen
Heeft u een e-mail ontvangen, waarin staat dat er een afspraak klaarstaat om in te plannen? Maak dan gebruik van deze optie. Klik hiervoor op de knop ‘Afspraak maken’ achter de regel met afspraakinformatie.

Afspraak maken
Heeft u een papieren verwijsbrief of aanvraagformulier van uw huisarts, specialist of het laboratorium? Ook dan kunt u soms een afspraak inplannen via mijnHMC. Op dit moment kan dit voor een paar afdelingen. Bijvoorbeeld Bloedafname, Kaakchirurgie en Sportgeneeskunde. Meer leest u door in mijnHMC op ‘Agenda’ te klikken en daarna op ‘Afspraak maken’.

Afspraak wijzigen of annuleren?

Heeft u een afspraak gemaakt maar bent u verhinderd? Via mijnHMC kunt u uw afspraak uiterlijk 24 uur voor uw afspraak annuleren. Ook kunt u tot uiterlijk 24 uur van tevoren telefonisch annuleren door contact op te nemen met de polikliniek waar u een afspraak heeft. Dit kan op werkdagen, binnen kantoortijden van 08.00 – 17.00 uur. Uw afspraak wordt dan kosteloos afgezegd of verplaatst naar een ander tijdstip.

Bij het niet op tijd annuleren van uw afspraak zijn kosten verbonden. Patiënten van HMC die zich niet hebben afgemeld voor een afspraak of te laat hebben afgemeld, ontvangen een factuur van € 45,-. Dit bedrag is niet kostendekkend maar zorgt wel dat patiënten zich beter bewust zijn van hun gemaakte afspraak. Deze kosten zijn niet op uw zorgverlener te verhalen.

Voorbereiden op polikliniekbezoek

U kunt uw afspraak met HMC thuis voorbereiden. Houdt u er bijvoorbeeld rekening mee dat u voor een eerste afspraak een patiëntenpas moet laten maken. Neem uw patiëntenpas bij elk bezoek mee. Ook uw identiteitsbewijs dient u bij zich te hebben.

Heeft u binnenkort een gesprek met uw arts? Dan is het goed om thuis al te bedenken wat u hem of haar zou willen vragen. Het is belangrijk om samen met de arts te beslissen over uw onderzoek of behandeling. Wilt u weten welke vragen u zou kunnen stellen? Bekijk onze website: voorbereiden op uw polikliniekbezoek.