Afspraak op de polikliniek

U heeft een afspraak op een polikliniek van HMC. Hier leest u waar u aan moet denken als u een afspraak heeft op de polikliniek. Het is belangrijk dat u deze informatie goed leest.

Translate instructions

Our website has a translation option, which works on desktop computers and laptops. Follow the instruction below to translate the text:

1. Select the text you want to translate with your mouse or touchpad.

2. Choose ‘Vertalen’ with your mouse or touchpad.

3. Select the language you prefer.

4. You can read and/or listen to the translated text.

5. If a text is long, you cannot translate it all at once. Translate the text in sections instead.

Ankers

Use quicklinks to navigate to sections of the page quickly

Verpleegkundige behandelt knie van vrouwelijke patiënt

Heeft u nog geen afspraak voor uw bezoek aan de polikliniek? Dan leest u hier hoe u een afspraak kunt maken.

Wat neemt u mee naar het ziekenhuis?

  • Uw HMC-patiëntenpas.
    Heeft u geen patiëntenpas? Dan kunt u die laten maken bij de inschrijfbalie in de hal van het ziekenhuis.
  • Uw paspoort, rijbewijs, identiteitskaart of verblijfsdocument.
  • Uw verwijzing
    Zonder verwijzing betaalt uw zorgverzekeraar de kosten niet voor de afspraak en de behandeling. Een verwijzing kan een verwijsbrief zijn van een arts. Maar een verwijzing kan ook digitaal gaan, via de computer. Gaat de verwijzing digitaal? Dan hoeft u geen verwijzing mee te nemen naar het ziekenhuis.
  • Een lijst van de medicijnen die u gebruikt.
    U kunt de lijst opvragen bij uw apotheek. U kunt ook toestemming geven aan zorgaanbieders om uw medische gegevens digitaal met elkaar te delen. Dit kan via de website Volg je zorg. U hoeft dan geen lijst mee te nemen van de medicijnen die u gebruikt.

Kloppen uw persoonlijke gegevens?

Controleer of de informatie klopt die wij van u hebben. Bijvoorbeeld uw adres, telefoonnummer, e-mailadres, huisarts of zorgverzekeraar. U kunt uw gegevens bekijken en veranderen in het patiëntenportaal mijnHMC. Zo werkt het:

  1. Log in op mijnHMC met uw DigiD
  2. Kies in het menu ‘Mijn gegevens’
  3. Controleer of uw gegevens kloppen

Bedenk alvast wat u uw arts wilt vragen

Samen met de arts beslist u over uw onderzoek of een behandeling. Weet u niet goed wat u moet vragen? Stel dan in ieder geval de ‘3 goede vragen’:

  • Wat zijn mijn mogelijkheden?
  • Wat zijn de voordelen en de nadelen van die mogelijkheden?
  • Wat betekent dat in mijn situatie?

Soms is het ook verstandig om iemand mee te nemen. Zo kunt u thuis bespreken wat u heeft gehoord.

Lees meer hoe u uw gesprek goed kunt voorbereiden.

Kunt u niet komen?

Laat het ons minimaal 1 hele werkdag vóór uw afspraak weten als u niet kunt komen. Uw afspraak veranderen of afzeggen kan soms via het patiëntenportaal mijnHMC. Zo werkt het:

  • Log in op mijnHMC met uw DigiD
  • Kies in het menu ‘Afspraken’
  • Verander of zeg uw afspraak af

U kunt uw afspraak ook telefonisch veranderen of afzeggen. Bel dan met de polikliniek waar u een afspraak heeft.

Laat u het ons niet of te laat weten dat u niet komt? Dan moet u betalen voor de afspraak.

Route en parkeren

U kunt (betaald) parkeren op het parkeerterrein van HMC Bronovo en HMC Westeinde of in de parkeergarage van HMC Antoniushove. U kunt ook naar HMC komen met openbaar vervoer.

Kosten voor ziekenhuiszorg

HMC sluit ieder jaar een contract met zorgverzekeraars. Uw zorgverzekeraar betaalt de meeste onderzoeken en behandelingen in het ziekenhuis. U betaalt wel ieder jaar een verplicht eigen risico aan uw zorgverzekeraar. Daarnaast betaalt u voor sommige zorg een eigen bijdrage. Heeft u een budgetpolis of heeft u zorg nodig die niet onder de basisverzekering valt? Dan kan het zijn dat u (een deel van) de rekening zelf moet betalen. Kijk voor meer informatie op de webpagina over kosten voor ziekenhuiszorg. Heeft u vragen over uw verzekering? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Overzicht over uw zorg in mijnHMC

In het patiëntenportaal mijnHMC vindt u al uw informatie uit het ziekenhuis bij elkaar. Hier kunt u uw zorgzaken online regelen en u voorbereiden op uw afspraak. Wilt u meer weten over wat u kunt met mijnHMC? Bekijk dan de video hieronder of kijk op de webpagina over mijnHMC.

Onze vrijwilligers staan voor u klaar

Op al onze locaties staan vrijwilligers klaar in de centrale hal om uw vragen te beantwoorden. Ook kunnen ze u de weg wijzen.

Wilt u vanaf de hal van het ziekenhuis naar de polikliniek worden gebracht of worden opgehaald bij de polikliniek? Dan kunnen onze vrijwilligers u brengen. U kunt dit ter plekke vragen. Maar als u het prettig vindt, kunt u deze begeleiding ook vooraf reserveren. Stuur hiervoor een mail naar vrijwilligers@haaglandenmc.nl.