Transmurale Incident Melding (TIM)

Translate instructions

Our website has a translation option, which works on desktop computers and laptops. Follow the instruction below to translate the text:

1. Select the text you want to translate with your mouse or touchpad.

2. Choose ‘Vertalen’ with your mouse or touchpad.

3. Select the language you prefer.

4. You can read and/or listen to the translated text.

5. If a text is long, you cannot translate it all at once. Translate the text in sections instead.

Ankers

Use quicklinks to navigate to sections of the page quickly

Binnen de intensieve samenwerking tussen de eerste en tweede lijn kan het gebeuren dat zaken minder goed gaan. Als verwijzer kunt u deze (bijna-)incidenten in de patiëntenzorg melden via een Transmurale Incident Melding (TIM).

Transmuraal incident melden

Wanneer maak ik een melding?

U kunt een melding maken als:

  • er een incident is dat de veiligheid van de patiënt (mogelijk) heeft bedreigd
  • de zorg voor de patiënt niet goed doorloopt
  • de samenwerking of afstemming tussen zorgverleners niet goed gaat
  • een (bijna) incident gebeurt tussen de 1e en 2e lijn, apotheek en andere zorgorganisaties
  • onbedoelde gebeurtenissen plaatsvinden in de patiëntenzorg of in de samenwerking.

Een TIM:

  • heeft altijd te maken met een situatie waarbij een patiënt betrokken is
  • heeft als doel de zorg verbeteren en herhaling van incidenten voorkomen
  • is duidelijk, objectief en zonder oordeel
  • gaat altijd over wat misging in het proces, niet over individuele personen
  • gaat over zorg waarbij meerdere zorgpartijen betrokken zijn

Waarom een melding doen?

Als u een incident meldt, helpt dit ons om:

  • de samenwerking met ketenpartners te verbeteren
  • goed inzicht te krijgen in de problemen die zich voordoen in zorgketenproces
  • de zorgprocessen tussen zorgorganisaties beter op elkaar af te stemmen
  • maatregelen te nemen om vergelijkbare incidenten in de toekomst te voorkomen

Wie kunnen een melding doen?

Alle medewerkers van een huisartsenpraktijk kunnen een melding doen, dus ook bijvoorbeeld assistentes en praktijkondersteuners. Ook kunnen medewerkers van de VVT, verloskundigen, ambulancepersoneel, medewerkers van de huisartsenpost en medewerkers van HagaZiekenhuis en HMC een TIM-melding doen. 

Wat gebeurt er met uw melding?

Na het insturen van uw melding krijgt u een ontvangstbevestiging, zodat u weet dat de melding goed is binnengekomen. De melding wordt beoordeeld en besproken met de betrokken afdeling en/of praktijk/instelling. De melding wordt geanalyseerd en er worden verbetermaatregelen opgesteld. Wanneer de melding is afgehandeld, ontvangt u er een terugkoppeling over.

Meldingen over transmurale incidenten zijn vertrouwelijk. Alleen wanneer er sprake is van een mogelijke calamiteit, kan de informatie geanonimiseerd met de inspectie gedeeld worden. 

Vragen?

Bij vragen over transmuraal incident meldingen, kunt u contact opnemen met de afdeling Transmurale Samenwerking, via verwijzer@haaglandenmc.nl of 088 979 27 90.