Huisarts Lies van Gelder logde ruim honderd keer in op Zorgverlenersportaal

14 april 2021

Als verwijzer kunt u medische gegevens van uw patiënt, ‘realtime’ digitaal inzien in het Zorgverlenersportaal van HMC. Sinds de introductie van dit portaal in 2018, maken steeds meer zorgverleners er gebruik van. Lies van Gelder, huisarts in Voorburg bijvoorbeeld, logde al ruim honderd keer in. Wij verrasten de huisarts met een bloemetje en vroegen naar haar ervaringen.

Voordelen
“Het grootste voordeel van het Zorgverlenersportaal vind ik dat we poliklinische uitslagen direct kunnen inzien”, vertelt Lies. “Bovendien zijn (bloed)uitslagen snel zichtbaar en ook de patiënten die ik heb doorgestuurd naar de Spoedeisende Hulp, kan ik volgen. Voor patiënten met chronische aandoeningen als diabetes en hart- en vaatziekten is het zorgverlenersportaal ook heel handig. Deze patiënten hoeven bijvoorbeeld niet dubbel bloed te laten prikken (wat dan ook van hun eigen risico afgaat) omdat er toevallig op de polikliniek ook is aangevraagd.

Lopende gesprekken
Het Zorgverlenersportaal biedt de patiënt de mogelijkheid goed op de hoogte te zijn van zijn uitslagen en aandoeningen. “Hierdoor krijg je beter lopende gesprekken in de spreekkamer”, aldus Lies.

Daar kleeft volgens Lies echter ook meteen een nadeel aan. “Ik ben als huisarts soms eerder op de hoogte van slecht nieuws dan de patiënt. Een voorbeeld: ik heb eens een patiënt gehad die onder behandeling stond bij een oncoloog. Die patiënt was gestopt met chemo, maar op de scan die later volgde was te zien dat de situatie was verslechterd. Het is op zo’n moment dan best lastig om te bepalen wie dit aan desbetreffende patiënt vertelt. Gelukkig zijn de lijnen met HMC kort en vindt hierover altijd voldoende en goed overleg plaats.”

Punt van kritiek vindt Lies het feit dat het medicijnenoverzicht in het portaal niet actueel is. “Bij ontslag uit het ziekenhuis krijgen patiënten een recept mee, ze halen hun medicatie vaak op bij de ziekenhuisapotheek. Echter zijn de apotheken in HMC Westeinde en HMC Antoniushove digitaal niet goed gelinkt aan ons Huisartsinformatiesysteem. Indien medicatie wordt gewijzigd op de poli is dit dan ook vaak niet bekend bij de huisarts.”

Lies denkt dat als er meer aandacht komt voor (de mogelijkheden van) het Zorgverlenersportaal, het nog meer gebruikt wordt. “Nog niet iedereen weet er vanaf helaas.”

Wens
Tenslotte de vraag hoe het Zorgverlenersportaal nog beter ingericht kan worden? Lies: “Een grote wens van mij: Advanced Care Planning. Wij hebben vaak op “gewone” tijdstippen al met onze patiënten hier gesprekken over, dus dat zou nuttige aanvullende informatie kunnen zijn. Dat komt erop neer dat de huisarts ook zijn of haar informatie in het dossier kwijt kan. Op die manier ontstaat een wisselwerking met HMC. Mocht een patiënt dan op de SEH of IC terecht komen, staat alle benodigde informatie al bij elkaar.

Meer nieuws