Contact verwijzers
Snel informatie uitwisselen tussen u en HMC
Ankers
Praktijkgegevens wijzigen of nieuwe contactgegevens doorgeven
Wilt u een adreswijziging, foutief geadresseerde post, overname van uw praktijk, een nieuwe waarnemer of datum pensionering doorgeven? Dat kan via dit contactformulier. Wilt u een datalek melden? Dan kan dat via het beveiligde e-mail adres hmcmeldpunt@zorgmail.nl
Verwijzerslijn
U kunt als verwijzer voor contact met de specialist bellen met: 088 979 20 31. Dit telefoonnummer wordt met voorrang aangenomen. De centrale verbindt u door met de dienstdoende arts, polikliniek, afdeling of specifieke medewerker.
Spoednummers
Om verwijzers sneller te helpen bij spoedgevallen hebben wij een spoedkaart gemaakt waarop de spoednummers van alle specialismen vermeld staan. Heeft u deze spoedkaart nog niet? Vraag deze dan aan via verwijzer@haaglandenmc.nl.
App via Siilo
In de Haagse regio hebben de huisartsen en beide ziekenhuizen hun voorkeur uitgesproken om te overleggen via de beveiligde Siilo app. Zorgverleners hoeven dan alleen nog maar Siilo bij te houden, en andere apps zoals ZorgDomein patiëntenoverleg niet meer. Hoe doet u dit?
- Ga naar de app store en download Siilo – Medical Messenger
- Registreer met voor- en achternaam, beroep, mobiele nummer en werk e-mailadres
- Doorloop de registratie en gebruik Siilo volgens de handleiding
Zo maken we overleg tussen zorgverleners in de Haagse regio nog makkelijker.
Anderhalvelijnszorg
Binnen HMC richt het team Transmurale Samenwerking zich op het voorkomen, verplaatsen en vervangen van zorg die anders zou plaatsvinden in het ziekenhuis. Daartoe organiseren we de zorg samen in de wijk, in de praktijk van de huisarts of paramedicus en bij de patiënt thuis, al dan niet ondersteund door e-health toepassingen.
Anderhalvelijnszorg is zorg op het grensvlak van complexe of chronische eerstelijnszorg en eenvoudige tweedelijnszorg. De anderhalvelijn combineert de toegankelijkheid van de eerste lijn met de specifieke kennis en diagnostiek van de tweede lijn. De eerste lijn heeft de regie, zodat de patiënt dichtbij blijft en alleen indien nodig wordt doorverwezen. De eerste lijn is waar mogelijk hoofdbehandelaar, ondersteund door de inzet van kennis en kunde vanuit de tweede lijn.
Anderhalvelijnszorg draagt bij aan de kwaliteit en doelmatigheid van de zorg door:
- Verhogen toegankelijkheid van de zorg voor patiënten (minder reizen, minder stress)
- Verbeteren samenwerking met betere triage, verwijzing en overdracht
- Optimaliseren gebruik van expertise en inzet van mensen en middelen
De belangrijkste initiatieven op het gebied van digitale samenwerking en anderhalvelijnszorg zijn teleconsultaties en meekijkconsulten.
Teleconsult
Met een teleconsult kunt u via ZorgDomein een diagnose of behandeladvies vragen aan een medisch specialist van HMC. U vindt een teleconsult in ZorgDomein bij de tab teleconsultatie en bij de specialismes zelf ziet u ook of ze aan teleconsultaties doen. U leest hier meer over bij verwijzen.
Meekijkconsult
Een meekijkconsult is een consult uitgevoerd door de huisarts samen met een medisch specialist. De specialist is aanwezig in de huisartspraktijk of via beeldbellen. Om meekijkconsulten te doen sluit u een overeenkomst met HMC en met de zorgverzekeraar. U leest hier meer over onder verwijzen.
Zorgverlenersportaal/HAP-portaal
Heeft u patiënten bij HMC in zorg? Als u patiënt toestemming heeft gegeven, kunt u medische gegevens van uw patiënt, ‘realtime’ digitaal inzien in het Zorgverlenersportaal/HAP-portaal.
Team Transmurale Samenwerking
Als team werken we samen met zorgverleners van binnen en buiten HMC, organiseren we zorg in de wijk, in de huisartspraktijk bij de huisarts of paramedicus en bij de patiënt thuis, al dan niet ondersteund door e-health toepassingen.
- Arlette Kuik
Manager Transmurale samenwerking - Jule van Voorthuijsen
Adviseur Transmurale samenwerking (ZorgDomein, teleconsultaties, meekijkconsulten) - Caroline Rodermond
Coördinator nascholingen, HMC meerdaagse - Caroline Hooghiemstra
Afdelingscoördinator (communicatie, zorgverlenersportaal) - Dinothra Nelom en Lenny Bos
Accountmanager Eerstelijns Zorg Diagnostiek
U kunt ons bellen op telefoonnummer 088 979 27 90 of mailen naar verwijzer@haaglandenmc.nl.
Samenwerking
De steeds intensievere samenwerking tussen huisartsen, specialisten en andere belanghebbenden in de zorgketen leidt tot transmurale afspraken over hoe we zorg bieden. HMC werkt samen in verschillende verbanden.
Commissie Samen sterk Haaglanden (CSH)
De Commissie Samen sterk Haaglanden (CSH) is een gezamenlijk initiatief van de Haagse huisartsen (Hadoks, SHG en Arts en Zorg), HMC, HagaZiekenhuis en zorgverzekeraars CZ en Menzis. De commissie heeft een regionale agenda voor het voorkomen, vervangen en verplaatsen van zorg richting de eerstelijn opgesteld die door alle betrokken zorgpartners onderschreven wordt. Zo ontwikkelt zich een programma voor het verschuiven van zorg maar met behoud van de ‘couleur locale’ van de individuele zorgpartners.
Door het delen en verbinden van goede voorbeelden bij de verschillende (veelal kleine) initiatieven zal het tempo waarin de nieuwe werkvormen in de praktijk van de huisartsen opgepakt worden aanzienlijk versneld worden. “Wij kunnen dit gezamenlijk realiseren omdat de kwaliteit van de patiëntenzorg hierbij leidend is en we ervan overtuigd zijn dat dat dé onvoorwaardelijke bindende kracht is”, aldus Hedwig Vos, voorzitter van de HKH, de vereniging van huisartsen in de Haagse regio.
Door de Commissie Samen sterk Haaglanden wordt ook het symposium ‘Samen sterk in de Haagse regio’ georganiseerd. Meer lezen
Gezond en Gelukkig Den Haag (GGDH)
“Gezond en Gelukkig Den Haag” is een samenwerking tussen de Haagse Zorg– en Welzijn aanbieders, de LUMC Campus Den Haag en Gemeente Den Haag. Samen verkennen deze partijen uit zorg, welzijn, onderwijs, gemeente en wetenschap hoe zij (door samen te werken) de gezondheid van de Haagse bewoners kunnen verbeteren. Er is veel aandacht voor onderzoek en onderwijs.
Onderwerpen van gesprek zijn preventie en de versterking van de nulde en eerste lijn waardoor het terugdringen van onnodige tweedelijnszorg mogelijk wordt. Ook wordt gesproken over de verbetering van de doorstroom in de keten waardoor patiënten sneller op de juiste plek terecht komen voor begeleiding of behandeling. Meer lezen.
Stichting Transmurale Zorg (STZ)
Stichting Transmurale Zorg is een ondersteuningsorganisatie voor zorgaanbieders in de regio Haaglanden. Samen met deze zorg- en welzijnsorganisaties geeft STZ een structurele impuls aan de verbetering, vernieuwing en doelmatigheid van de zorg in de regio Haaglanden.
STZ focust zich op:
- Het bevorderen dat de patiënt op het juiste moment, op de juiste plek, de juiste zorg krijgt.
- Inzetten op kortere wachttijden bij op- en afschaling c.q. bevordering dat de patiënt zo snel mogelijk, op de juiste plek verder geholpen wordt.
- Bevorderen van efficiënte en effectieve overdracht tussen zorgverlenende partijen, zodat minder medische en medicatiefouten voorkomen.
- Versterken van het gevoel van regie bij de patiënt.
- Inzetten op heldere informatie voor de patiënt en mantelzorger, zodat – ook bij overdracht – snel goede keuzes gemaakt kunnen worden.
- Stimuleren van de organisatie van zorg zo dicht mogelijk bij de woonomgeving van de patiënt zodat opschaling en heropname in de keten waar mogelijk kan worden voorkomen. Meer lezen.
Nieuwe ideeën voor samenwerking
Heeft u een idee om samen te werken met HMC, wij horen het graag. Neem contact op met de afdeling Verwijzers via telefoonnummer 088 979 27 90 of mail naar verwijzer@haaglandenmc.nl.
Aanmelden online nieuwsbrief
Wilt u als verwijzer op de hoogte blijven van het laatste nieuws? Meld u aan voor onze online nieuwsbrief.
Veelgestelde vragen verwijzers
Ik wil als verwijzer mijn gegevens wijzigen, waar kan ik dit doen?
Dit kunt u doen door een mail te sturen:
Via Zorgmail HMCmeldpunt: 500107538@lms.lifeline.nl of via meldpunt@haaglandenmc.nl
Graag ontvangen wij in de mail een beschrijving van uw gewijzigde gegevens.
Hoe kan ik als verwijzer een verbeterpunt kenbaar maken?
HMC streeft ernaar om zorg en service van goede kwaliteit te leveren. Helaas kan het dan toch voorkomen dat u niet tevreden bent. Wij vinden het belangrijk om uw ongenoegen zo snel mogelijk weg te nemen. U kunt een mail met een beschrijving van uw verbeterpunt en contact gegevens sturen naar verwijzer@haaglandenmc.nl
Team verwijzers zal zo spoedig mogelijk contact met u opnemen.
Hoe maak ik een afspraak met een specialist?
Als u in gesprek wilt met een specialist over samenwerking, nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied of andere onderwerpen binnen onze dienstverlening kunt een mail sturen naar verwijzer@haaglandenmc.nl
Graag in de mail aangeven met welk specialisme of specialist u een afspraak wilt maken en wat het gespreksonderwerp is. Team verwijzers zal contact met u opnemen over de afspraak.
Voor vragen over behandeling van een specifieke patiënt of over uitslagen kunt u de Verwijzerslijn bellen: 088 979 20 31.
Dit telefoonnummer wordt met voorrang aangenomen. U hoeft nog maar één telefoonnummer te onthouden, de centrale verbindt u door met de dienstdoende arts, polikliniek, afdeling of specifieke medewerker. Voor 088-nummers betaald u het lokale tarief.
Hoe kom ik snel telefonisch in contact met een specialist?
U kunt de Verwijzerslijn bellen: 088 979 20 31Dit telefoonnummer wordt met voorrang aangenomen. U hoeft nog maar één telefoonnummer te onthouden, de centrale verbindt u door met de dienstdoende arts, polikliniek, afdeling of specifieke medewerker. Voor 088-nummers betaalt u het lokale tarief.
Ik zou graag uitslagen en brieven van HMC via zorgmail ontvangen
U ontvangt als aanvrager de uitslagen via zorgmail indien bij ons uw EDI-nummer bekend is. Ontvangt u de uitslagen nog niet via zorgmail en wilt u dit wel graag? Geef uw EDI-nummer dan door aan HMC zorgadministratie via apbf@haaglandenmc.nl
Heeft u nog geen zorgmailnummer, dan kunt u deze aanmaken via de website van zorgmail: https://aanmelden.zorgmail.nl
Ik ontvang niet de juiste post, waar kan ik dit aangeven?
Graag ontvangen wij zo snel mogelijk bericht van u zodat het hersteld kan worden. U kunt mailen met apbf@haaglandenmc.nl. Indien u ook patientengegevens mee wil sturen kunt u bij voorkeur gebruik maken van ons emailadres in zorgmail. Via zorgmail worden de gegevens veilig verzonden. Ons zorgmailadres is hmcmeldpunt@zorgmail.nl.
Ik wil samenwerken met HMC, met wie bespreek ik dit?
Wij staan open voor nieuwe ideeën om de zorg binnen de keten te verbeteren. Heeft u als ketenpartner een voorstel om gezamenlijk de zorg te verbeteren dan horen wij dat graag. U kunt hiervoor contact opnemen met het team verwijzers.
Veelgestelde vragen Zorgdomein
Is het gebruik van ZorgDomein veilig?
ZorgDomein is in het bezit van een NEN7510 certificaat evenals het ISO27001 certificaat.
Moet ik een nieuwe verwijzing aanmaken als mijn patiënt naar een andere HMC locatie wil?
Als uw patiënt naar een andere HMC locatie wil, hoeft u geen nieuwe verwijzing te sturen.
Hoe kan ik ook gebruik maken van ZorgDomein?
Maken andere medewerkers op uw praktijk al gebruik van ZorgDomein, dan kunt u vanuit een patiënt verwijzen, nadat u een persoonlijk account heeft aangemaakt. Wanneer op de praktijk ZorgDomein nog niet wordt gebruikt, meld u dan aan via zorgdomein.nl/support
Kan ik mijn ZorgDomein verwijzing annuleren?
Een ZD-verwijzing kunt u niet annuleren. Wel kan ervoor gekozen worden om de verwijzing naar een andere zorginstelling te sturen. De huidige zorginstelling krijgt dan een annulering en de nieuw gekozen zorginstelling krijgt de ZD-verwijzing. In het Regieoverzicht zoekt u de verwijzing op en klikt op “herzenden”.
Veelgestelde vragen Zorgportaal
Krijg ik realtime inzage in de gegevens of zit er een vertraging in?
U krijgt realtime inzage in geaccordeerde uitslagen. Als uw patiënt gebruik maakt van online inzage via mijnHMC kan hier een vertraging op zitten.
Kan ik ook berichten sturen aan de specialisten van HMC via het portaal?
Dit kan niet via het portaal maar wel op een beveiligde app zoals Patiëntoverleg van ZorgDomein of Siilo.
Waar kan ik terecht met vragen over uitslagen?
U kunt contact opnemen met het specialisme bij wie uw patiënt onder behandeling is.
Mijn waarnemers kunnen de gegevens van mijn patiënten niet inzien?
Het is mogelijk om uw waarnemer te machtigen via dit formulier.
Waarom zie ik zo weinig patiënten in het portaal?
Omdat uw patiënten nog geen toestemming hebben gegeven dat u de gegevens in mag zien. U kunt uw patiënten uitnodigen deze toestemming te geven in mijnHMC, bij de informatiebalie in een van de HMC-locaties op de begane grond of bij de polikliniek waar u onder behandeling bent.
Ik ben mijn Uzi-pas kwijt. Moet ik mijzelf opnieuw aanmelden als gebruiker?
Dat hoeft niet. Uw Uzi-registratienummer (9 cijfers) blijft hetzelfde, alleen het Uzi-pasnummer (8 cijfers) wijzigt. Dit heeft geen gevolgen voor de inlog.
Kan ik ook uitslagen van andere zorgaanbieders dan HMC in het zorgverlenersportaal zien?
U kunt op dit moment alleen uitslagen zien van behandelingen die zijn verricht in HMC.
Ik zou graag uitslagen en brieven van HMC via zorgmail ontvangen
U ontvangt als aanvrager de uitslagen via zorgmail indien bij ons uw EDI-nummer bekend is. Ontvangt u de uitslagen nog niet via zorgmail en wilt u dit wel graag? Geef uw EDI-nummer dan door aan HMC zorgadministratie via apbf@haaglandenmc.nl
Heeft u nog geen zorgmailnummer, dan kunt u deze aanmaken via de website van zorgmail: https://aanmelden.zorgmail.nl