Wekadvies

U bent zojuist op de afdeling spoedeisende hulp (SEH) van HMC geweest. De arts heeft geconstateerd dat u een hersenschudding heeft, maar niet in het ziekenhuis hoeft te blijven. Waarschijnlijk is aan u al het een en ander verteld over wat dit betekent. In deze webpagina staat alle informatie nog een keer op een rij.

Specialismen en team

Afspraak en contact

HMC Antoniushove, HMC Bronovo en
HMC Westeinde 088 979 43 60
ma t/m vr van 08.00 - 16.30 uur

Locatie

Toon overige locaties

Cijfers

Patiënten per jaar:
2.548 hoofdpijn
3.757 beroerte (CVA/TIA)
5.154 hernia (rug en nek)
1.393 carpaal tunnel syndroom (CTS)
1.861 Parkinson
952 multiple sclerose (MS)
1.933 epilepsie

Over wekadvies

U bent zojuist op de afdeling spoedeisende hulp (SEH) van HMC geweest. De arts heeft geconstateerd dat u een hersenschudding heeft, maar niet in het ziekenhuis hoeft te blijven. Waarschijnlijk is aan u al het een en ander verteld over wat dit betekent. In deze webpagina staat alle informatie nog een keer op een rij.

Wat is een hersenschudding?

Een hersenschudding (commotio cerebri) wordt veroorzaakt door een klap op het hoofd of een val of ander geweld op de schedel. Een beschadiging van de schedel betekent meestal geen beschadiging van de hersenen; bij de meeste hersenschuddingen is er geen letsel of neurologische verandering in de hersenen.

Een kenmerk van een hersenschudding is een korte periode van geheugenverlies over gebeurtenissen voor en na het ongeval. U kunt even bewusteloos zijn geweest, maar dat hoeft niet. Tevens kunt u last hebben van sufheid, hoofdpijn, misselijkheid en braken. Soms weet u niet meer wat er is gebeurd en vraagt daar steeds naar.
De kans dat zich na een lichte hersenschudding complicaties voordoen, is erg klein. Maar als het bewustzijn achteruitgaat, kan dit ernstig zijn. Dit moet vaak meteen behandeld worden. Daarom is het belangrijk dat de patiënt thuis in de gaten gehouden wordt. Hieronder vindt u de instructies voor de verzorging thuis voor de eerste 24 uur.

Wekadvies (instructies voor familie of begeleider)

Bij thuiskomst moet het bewustzijn van de patiënt gedurende de eerste 24 uur om de:

☐ 1    ☐ 2    ☐ 3    ☐ 4     uur gecontroleerd worden.

Dit houdt in dat u om de ...... uur de patiënt wakker maakt.
De patiënt moet dan duidelijk antwoord kunnen geven op de door u gestelde vragen.

Het is in orde als de patiënt niet suf is en in staat is om een normaal gesprek te voeren. Voorbeeldvragen die u kunt stellen, zijn:

  • Weet je wat er gebeurd is?
  • Weet je waar je nu bent?
  • Welke dag is het vandaag? Welke maand? Welk jaar?
  • Hoe heet je? Waar woon je? Hoe heet ik?

Belangrijk

Als de patiënt slaapt, moet hij/zij goed wakker gemaakt worden en ook dan in staat zijn tot het geven van antwoord op eenvoudige vragen. Lukt dit, ondanks krachtig wekken, niet of blijft de patiënt suf? Dan moet u direct contact opnemen met de huisarts, de spoedeisende hulp of 112 bellen.

Bij de volgende problemen moet u direct contact op te nemen met de afdeling spoedeisende hulp (ook ‘s nachts, ‘s avonds en in het weekend):

  • U heeft toenemende moeite de patiënt te wekken.
  • De patiënt heeft last van misselijkheid of braken.
  • De patiënt heeft last van schokken/beven (epileptische aanval).
  • De patiënt heeft last van bloed of waterige afscheiding uit neus of oor.
  • De patiënt heeft last van ernstig toenemende hoofdpijn.
  • De patiënt heeft last van zwakte of gevoelsverlies in arm of been.

Wat is er nog meer belangrijk voor de verzorging thuis?

  • U mag geen slaapmiddelen of alcohol gebruiken.
  • Bij hoofdpijn mag u geen aspirine nemen. Een volwassen patiënt mag wel vier tot zes tabletten paracetamol per dag gebruiken.
  • Soms kunt u zich misselijk voelen. Het beste is dan om licht verteerbaar voedsel te eten zoals bouillon, beschuit, thee en geraspte appel of wortel.
  • U bent thuis vrij om te doen wat u prettig vindt. Het is niet noodzakelijk om in bed te blijven, maar doet u het de eerste dagen wel rustig aan.
    • De eerstvolgende werkdag moet u in ieder geval contact opnemen met de huisarts. Deze neemt de verdere behandeling over. U heeft een brief voor uw huisarts (of diens plaatsvervanger) meegekregen, die u aan hem of haar moet afgeven.

Tot slot

Mocht u na het lezen van deze webpagina nog vragen hebben, belt u dan gerust naar de afdeling spoedeisende hulp van HMC Westeinde, telefoonnummer 088 979 23 80.

Wekadvies

Waarom HMC?

  • Breed en gespecialiseerd zorgaanbod
  • We vernieuwen en verbeteren de zorg continu
  • Samenwerken vinden we vanzelfsprekend
  • Gastvrij ziekenhuis