Rooming-in bij volwassen patiënten

Uw familielid of vriend(-in) is opgenomen op een van de verpleegafdelingen van HMC. De verpleegkundige heeft met de patiënt en u besproken dat het fijn zou zijn als u wat vaker aanwezig zou zijn in het ziekenhuis. Dit kan beteken dat u ruimere bezoektijden krijgt, aanwezig bent bij de maaltijden of overnacht bij uw naaste. Dit vaker aanwezig zijn bij uw naaste noemen we rooming-in.

Specialismen en team

Locatie

Cijfers

205.000 eerste polikliniek consulten
32.000 klinische opnames per jaar
155.000 verpleegdagen
60.000+ patiënten per jaar op de SEH
350 medisch specialisten

Over rooming-in bij volwassen patiënten

Uw familielid of vriend(-in) is opgenomen op een van de verpleegafdelingen van HMC. De verpleegkundige heeft met de patiënt en u besproken dat het fijn zou zijn als u wat vaker aanwezig zou zijn in het ziekenhuis. Dit kan beteken dat u ruimere bezoektijden krijgt, aanwezig bent bij de maaltijden of overnacht bij uw naaste. Dit vaker aanwezig zijn bij uw naaste noemen we rooming-in.

Aanleiding voor rooming-in

Er kunnen verschillende redenen zijn dat we u vragen om vaker aanwezig te zijn in het ziekenhuis. Uw naaste kan ernstig ziek, angstig en/of onrustig zijn. In deze en andere omstandigheden kan de aanwezigheid en ondersteuning van een vertrouwd persoon helpen om de onrust en angst te verminderen of draaglijker te maken.

Het verpleegkundig team stelt in overleg met de patiënt (voor zover dit mogelijk is) en u vast of rooming-in kan bijdragen. Ook kijken we samen met u welke vorm het beste past bij uw eigen situatie en die van uw naaste.

Overleggen

Het is belangrijk om dagelijks te bekijken of rooming-in het gewenste effect heeft op uw naaste. Ook is het belangrijk om dagelijks te overleggen hoe het voor u is en wat uw en onze verwachtingen zijn. Rooming-in vergt namelijk veel meer van u dan een gewoon bezoek aan uw naaste. U heeft dit dagelijkse gesprek met de verpleegkundige die uw naaste verpleegt.

Zorg dat u het rooming-in afwisselt met rustmomenten elders. Merkt u dat het desondanks te belastend voor u wordt? Bespreek dit dan met de verpleegkundige die verantwoordelijk is voor uw naaste.

Overnachten bij uw naaste: wat zijn de afspraken

  • Er kan één persoon blijven slapen. U mag dit afwisselen met een ander familielid/vriend(-in).
  • Er zal een bed naast het bed van de patiënt worden geplaatst, waar u gebruik van kunt maken. Ook krijgt u linnengoed en handdoeken/washandjes.
  • U kunt gebruikmaken van de badkamer en het toilet op de kamer van de patiënt.
  • U moet wel voor uw eigen toiletartikelen en nachtkleding zorgen. Ook is het belangrijk dat u medicijnen die u zelf gebruikt meeneemt naar het ziekenhuis.
  • De verpleegkundige blijft verantwoordelijk voor de zorg. Als dat gewenst is, zal zij u vragen om mee te helpen bij zorgtaken.
  • De verpleegkundige kan u ook vragen om even van de kamer af te gaan wanneer er zorgactiviteiten plaatsvinden.
  • Als uw naaste een onderzoek of behandeling moet ondergaan, overleg dan met de verpleegkundige of u daarbij aanwezig kan zijn.
  • De zorgverleners moeten hun werk kunnen doen. Daardoor kunnen ze niet altijd meteen uw vragen beantwoorden. Schrijf uw vragen op, zodat u er niet mee blijft zitten. Bij de afdelingssecretaresse kunt u een afspraak maken om uw vragen te stellen aan de zorgverleners.
  • Houd rekening met de rust van uw naaste en de andere patiënten op de afdeling. Dit betekent onder andere dat u mobiel mag bellen, maar dat we u vragen om dit discreet te doen.
  • De privacy van alle patiënten op de afdeling is erg belangrijk. Houdt u hier rekening mee door eventuele instructies van de verpleegkundige of arts op te volgen.
  • Het is niet toegestaan om zonder toestemming vooraf foto’s en/of filmpjes te maken waarop medewerkers en/of patiënten zichtbaar zijn.
  • Als u met de auto naar HMC komt, kunt u één auto gratis parkeren bij het ziekenhuis. Dit kunt u bij de verpleegkundige aangeven. Zij geeft het door aan de beveiliging, zodat zij weten dat u gratis mag parkeren vanwege uw verblijf bij uw naaste.

Eten en drinken

Als u bij uw naaste blijft slapen, zorgt HMC via de hotelservice dat u een ontbijt, lunch en warme maaltijd krijgt. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U kunt ook gratis koffie en thee drinken. Mocht u eigen etenswaren meenemen, dan kunt u deze bewaren in een centrale koelkast. Zorg wel dat uw naam, de datum en de tijd op de verpakking staan. Etenswaren mogen om hygiëneredenen namelijk niet langer dan 24 uur worden bewaard in het ziekenhuis.

Faciliteiten

Op alle locaties van HMC is een giftshop/restaurant aanwezig. Hier kunt u tegen betaling iets eten of drinken. Op iedere locatie van HMC kunt u gebruikmaken van gratis wifi.

Aansprakelijkheid

HMC is niet aansprakelijk voor verlies of diefstal van uw persoonlijke eigendommen. Laat daarom kostbare spullen bij voorkeur thuis.

Nog vragen?

Heeft u na het lezen van deze webpagina nog vragen of wilt u meer weten? Dan kunt u altijd terecht bij een verpleegkundige van de afdeling waar uw naaste verblijft. De afdeling is bereikbaar via het algemene telefoonnummer van HMC: 088 979 79 00.

Rooming-in bij volwassen patiënten

Waarom HMC?

  • Breed en gespecialiseerd zorgaanbod
  • We vernieuwen en verbeteren de zorg continu
  • Samenwerken vinden we vanzelfsprekend
  • Gastvrij ziekenhuis