Meer bewegen

Bewegen is gezond voor iedereen. Beweegt u genoeg? Dan heeft u minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes (suikerziekte) en depressie.

Afspraak en contact

Polikliniek Cardiologie
Polikliniek Interne Geneeskunde
Polikliniek Neurologie
Polikliniek Vaatchirurgie

Locatie

Zie voor polikliniek info bij Afspraak en contact

Cijfers

• Ongeveer de helft van de Nederlanders van 20 jaar of ouder heeft overgewicht (bron: CBS)
• 37 procent heeft matig overgewicht, 14 procent ernstig overgewicht

Over meer bewegen

Bewegen is gezond voor iedereen. Beweegt u genoeg? Dan heeft u minder kans op hart- en vaatziekten, diabetes (suikerziekte) en depressie. Hieronder leest u hoe u meer kunt bewegen.

Waarom meer bewegen?

Hoe vaker en langer u beweegt, hoe beter het is. Door veel te bewegen voelt u zich fitter, valt u af en wordt uw bloeddruk lager. Ook verbetert de verhouding tussen het goede en het slechte cholesterol in uw lichaam. Het is wel altijd belangrijk om activiteiten te kiezen die bij u passen. U kunt het bewegen dan beter volhouden.

Deze flyer geeft meer informatie over (de voordelen van) bewegen bij verschillende aandoeningen (pdf).

Hoe meer bewegen?

De landelijke beweegrichtlijnen adviseren volwassenen en ouderen:

  • Probeer meer te bewegen in het dagelijkse leven
    meer bewegen1Begin met kleine aanpassingen. Breng bijvoorbeeld de kinderen met de fiets naar school, neem vaker de trap of wandel tijdens uw lunchpauze met de ommetje lopen app. Hier vindt u de app in de Apple App Store, hier in de Google Playstore.
    Werkzaamheden in en om uw huis tellen ook mee als beweging. Tijdens het opruimen van uw huis verbrandt u ongeveer 220 calorieën per 60 minuten. Alle kleine beetjes helpen! Voorkom veel stilzitten door af te wisselen met staan en wandelen.

  • Beweeg 2,5 uur per week matig intensief
    meer bewegen2Beweeg minimaal 2,5 uur per week matig intensief. Hierbij worden uw ademhaling en hartslag sneller en begint u een beetje te zweten. U kunt nog wel een gesprek voeren als u matig intensief beweegt. Ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen.
    Een handig hulpmiddel is een stappenteller. U kunt proberen om elke dag ongeveer 8.000-10.000 stappen te zetten. Er bestaan handige apps voor stappentellers op uw mobiele telefoon. Bijvoorbeeld deze in de Apple App Store en deze in de Google Playstore.

  • Pas uw beweging aan naar uw mogelijkheden
    meer bewegen3Bent u minder fit of loopt u bijvoorbeeld met een rollator? Pas het bewegen dan aan naar uw mogelijkheden. Gebruik bijvoorbeeld een stoel als ondersteuning bij het bewegen. Heeft u weinig energie en zit u veel? Stop met zitten. Sta elk half uur op uit uw stoel en kom in beweging door bijvoorbeeld wat te drinken te halen uit de keuken. Dit heeft een positief effect op uw gezondheid en geeft u meer energie.

  • Doe twee keer per week oefeningen om uw spieren sterker te maken en uw balans te verbeteren
    meer bewegen4U kunt bijvoorbeeld naar de sportschool gaan of meedoen met het tv-programma 'Nederland in Beweging'.


  • Doe dingen die u leuk vindt
    meer bewegen5Beweeg op een manier die u prettig vindt. Bewegen wordt voor u misschien ook leuker als u het samen doet. Een andere tip: maak van bewegen een uitje. Ga bijvoorbeeld wandelen met vrienden, met op het eind een picknick in de natuur.

Bekijk ook eens dit filmpje over de beweegrichtlijnen.

Hulp bij meer bewegen

Beweegpartner/sportcoach

  • Zoekt u iemand om mee te bewegen/sporten in de regio Haaglanden? Kijk dan op sportpartner.nl,
  • Voor een buurtsportcoach die u helpt bij het vinden van een geschikte sport of beweging gaat u naar sportindebuurt.nl.

Sporten met een chronische ziekte of beperking

Gecombineerde leefstijl interventie (GLI)

  • Huisartsen verwijzen patiënten met een groot risico op hart- en vaatziekten vaak door voor een gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). U krijgt dan advies en begeleiding voor gezonde voeding, eetgewoontes en bewegen. Uw zorgverzekering vergoedt de GLI:
    • voor mensen met een BMI boven de 30
    • voor mensen met een BMI boven de 25 met verhoogd risico op hart- en vaatziekten of diabetes type 2.

Bereken hier uw BMI.

Meer adviezen over gezonder leven vindt u hier.

Meer bewegen

Waarom HMC?

HMC heeft aandacht voor:

  • uw gezondheid
  • het voorkomen van gezondheidsproblemen
  • tijdig signaleren als gezondheidsproblemen dreigen op te treden