Bezoek aan de spoedeisende hulp

We willen op de spoedeisende hulp in HMC Westeinde iedereen graag zo snel mogelijk helpen. Hieronder vertellen we u hoe een bezoek aan onze spoedeisende hulp gaat.

Specialismen en team

Afspraak en contact

Wat te doen bij spoed? Dat leest u hier. 

HMC Westeinde
088 979 79 00

24 uur per dag, 7 dagen in de week geopend. 

Let op: Op de locatie HMC Antoniushove en HMC Bronovo is geen SEH aanwezig.

Locatie

Cijfers

205.000 eerste polikliniek consulten
32.000 klinische opnames per jaar
155.000 verpleegdagen
60.000+ patiënten per jaar op de SEH
350 medisch specialisten

Over een bezoek aan de spoedeisende hulp

We willen op de spoedeisende hulp in HMC Westeinde iedereen graag zo snel mogelijk helpen. Hieronder vertellen we u hoe een bezoek aan onze spoedeisende hulp gaat.

Aanmelden

U meldt zich aan de balie van de spoedeisende hulp. Een medewerker vraagt daar wat informatie aan u. Wij willen bijvoorbeeld graag weten wie u bent en waarom u op de spoedeisende hulp komt. Ook controleren we uw gegevens. Bijvoorbeeld uw huisarts, adres, telefoonnummer en zorgverzekering. Daarna vragen we u of u in de wachtkamer wilt gaan zitten.

Niet eten en drinken

We vragen u om niet te eten en drinken tot u aan de beurt bent. Dit doen we omdat het voor sommige behandelingen nodig is dat u niets heeft gegeten en gedronken. Operaties zijn bijvoorbeeld gevaarlijk als er eten of drinken zit in uw maag en darmen. Dank u wel voor uw begrip.

Medicijnen

Artsen en verpleegkundigen zullen u op de spoedeisende hulp vragen welke medicijnen u gebruikt. Neemt u daarom als dat kan een overzicht mee van de medicijnen die u gebruikt.

Patiënten zonder afspraak

U heeft een verwijzing nodig van een huisarts of andere arts om naar de spoedeisende hulp te komen. Heeft u geen verwijzing? Dan schrijven we u in bij de Huisartsenpost in HMC Westeinde. De spoedeisende hulp werkt samen met de Huisartsenpost. We gebruiken bijvoorbeeld dezelfde wachtkamer.

De medewerkers van de Huisartsenpost kijken wat er met u aan de hand is. Als dit nodig is, verwijzen zij u door naar de spoedeisende hulp. Het kan ook zijn dat ze u doorverwijzen naar uw eigen huisarts. Het is vaak financieel beter voor u als de Huisartsenpost u kan helpen. De rekening van de Huisartsenpost valt namelijk niet onder het eigen risico van de zorgverzekering. De rekening voor de spoedeisende hulp telt wel mee voor uw eigen risico.

Wanneer bent u aan de beurt

Normaal gesproken helpen we op volgorde van binnenkomst. Dit betekent dat we eerst de eerste patiënt die bij de spoedeisende hulp komt helpen, dan de patiënt die daarna binnenkomt, enzovoorts. Maar we kunnen het niet altijd zo doen. Als een patiënt erg ziek is, helpen we deze het eerste. Ook jonge kinderen helpen we vaak eerder dan ze eigenlijk aan de beurt zouden zijn. Voor hen is het bezoek aan de spoedeisende hulp erg eng.

Een triageverpleegkundige onderzoekt iedere patiënt die binnenkomt op de spoedeisende hulp. Zij vraagt kort waar u last van heeft. Op basis van dit gesprek kijken we hoe snel we u moeten helpen. We vragen u om weer in de wachtkamer te gaan zitten nadat u bij de triageverpleegkundige bent geweest.

Waarom moet u wachten

We snappen dat wachten vervelend is. Toch kan het voorkomen dat u lang moet wachten voordat een medewerker u naar een behandelkamer brengt. Redenen daarvoor kunnen zijn:

  • Er komt een patiënt binnen die in levensgevaar is. Deze patiënt gaat altijd voor.
  • Er komen meer patiënten voor hetzelfde specialisme. Bijvoorbeeld patiënten met hartklachten. Een cardioloog (hartspecialist) moet deze patiënten onderzoeken en behandelen. Omdat er maar een beperkt aantal cardiologen op de spoedeisende hulp is, moeten sommige mensen met hartklachten wat langer wachten.
  • Alle behandelkamers zijn bezet omdat het erg druk is op de spoedeisende hulp.

De behandeling

Als u aan de beurt bent, brengt een verpleegkundige u naar een behandelkamer. Een arts, een arts in opleiding of een verpleegkundig specialist onderzoekt u daar.

We vragen u naar uw gezondheidsklachten. Ook onderzoeken we uw lichaam. Daarna leggen we u uit wat er gaat gebeuren. U mag altijd vragen stellen als u iets niet begrijpt.

Soms moeten we röntgenfoto’s maken of bijvoorbeeld bloed laten onderzoeken in het laboratorium. Hierdoor moet u dan een tijdje wachten. Het onderzoek van uw bloed duurt bijvoorbeeld minimaal een uur. Ook kan het zijn dat de verpleegkundig specialist of arts wil overleggen met een andere arts. Als deze arts bezig is met een andere patiënt, moet u hierop wachten.

Opname in het ziekenhuis

Het kan zijn dat u na onderzoek op de spoedeisende hulp een tijdje in het ziekenhuis moet blijven. Een verpleegkundige komt u dan ophalen en brengt u naar een verpleegafdeling. Uw familie mag met u mee.

Naar huis

Als u naar huis kunt, maken we een brief voor uw huisarts. Die versturen we via de computer. Uw huisarts krijgt deze brief binnen 4 uur. We vertellen uw huisarts in deze brief dat u op de spoedeisende hulp bent geweest en wat uw gezondheidsklachten zijn. Als het nodig is, krijgt u nog een afspraak voor het ziekenhuis mee als u naar huis gaat. Dit doen we bijvoorbeeld als we na een tijdje willen controleren hoe het met u gaat.

Vragen

Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Stel ze dan gerust aan de arts of verpleegkundige. U kunt ook bellen met de spoedeisende hulp van HMC Westeinde. U bereikt ons via telefoonnummer 088 979 23 80.

Meer informatie

Bezoek voor meer informatie ook de website sehzorg.nl.

Bezoek aan de spoedeisende hulp

Voordelen

Waarom HMC?

  • Breed en gespecialiseerd zorgaanbod
  • We vernieuwen en verbeteren de zorg continu
  • Samenwerken vinden we vanzelfsprekend
  • Gastvrij ziekenhuis