Beter slapen

Te weinig slapen is slecht voor uw gezondheid. U heeft meer risico op overgewicht, suikerziekte, hoge bloeddruk, aderverkalking en hartproblemen. Heeft u moeite met inslapen en doorslapen en heeft u daardoor klachten overdag? Hieronder vindt u tips om beter te slapen.

Afspraak en contact

Polikliniek Cardiologie
Polikliniek Interne Geneeskunde
Polikliniek Neurologie
Polikliniek Vaatchirurgie

Locatie

Zie voor polikliniek info bij Afspraak en contact

Cijfers

• Bijna een kwart van de Nederlanders van 25 jaar en ouder heeft slaapproblemen

Over beter slapen

Te weinig slapen is slecht voor uw gezondheid. U heeft meer risico op overgewicht, suikerziekte, hoge bloeddruk, aderverkalking en hartproblemen. Heeft u moeite met inslapen en doorslapen en heeft u daardoor klachten overdag? Hieronder vindt u tips om beter te slapen.

Slecht slapen komt vaak door spanningen, zorgen, piekeren en andere vormen van stress. Om goed te kunnen slapen, is het daarom belangrijk dat u ontspannen bent . Hieronder vindt u tips om beter te slapen.

Wat is belangrijk om beter te slapen?

Goed slapen begint met genoeg ontspanning overdag. Uw lichaam kan anders in de nacht nog te gespannen zijn. Dit maakt het moeilijk om rustig in slaap te vallen.

Er zijn veel dingen die invloed hebben op hoe goed u slaapt. Er is daarom niet één advies dat voor iedereen werkt. Probeer uit wat voor u helpt. Geduld is belangrijk. U kunt pas verandering verwachten als u een tijdje één of meer adviezen volgt om beter te slapen.

Tips om beter te slapen

De adviezen hieronder zijn van de psychologen van het Slaapcentrum van HMC. Meer uitleg en adviezen over slaap kunt u vinden in het boek ‘Omgaan met slapeloosheid’ van Gerard Kerkhof, Marieke de Gier en Marthe Sernee.

  1. Slaap niet meer dan nodig is om u de volgende dag uitgerust te voelen
    tips beterslapen1Door korter op bed te liggen, zal de slaap verstevigen. U zult ook dieper gaan slapen. Ligt u erg lang in bed? Dan zult u minder goed doorslapen en lichter slapen.

  2. Sta elke dag, zeven dagen per week, op dezelfde tijd op
    tips beterslapen2Sta elke dag op dezelfde tijd op. Daarbij maakt het niet uit hoeveel u de nacht daarvoor heeft geslapen. Door iedere dag op dezelfde tijd op te staan, valt u ook ’s avonds makkelijker op dezelfde tijd in slaap. Op die manier verankert u uw biologische ritme.

  3. Zorg voor genoeg lichaamsbeweging
    tips beterslapen3Probeer niet intensief te bewegen of te sporten in de laatste drie uur voor het slapen gaan. Spant u zich overdag lichamelijk in? Dan valt u ’s avonds makkelijker in slaap en slaapt u ook dieper.

  4. Zorg voor rustpunten overdag
    tips beterslapen4Stress en spanning kunnen de slaap ’s nachts verstoren. Neem daarom overdag genoeg rust. Zo voorkomt u dat de spanning tijdens de dag steeds groter wordt.

  5. Neem uw problemen niet mee naar bed
    tips beterslapen5Maak aan het einde van de middag wat tijd vrij om over eventuele problemen na te denken. Plan op dat moment ook uw activiteiten in voor de volgende dag. Ergens over piekeren kan het in slaap vallen moeilijker maken. Ook zult u door de zorgen dan vaak minder diep slapen.

  6. Doe geen dutjes overdag
    tips beterslapen6Slaapt u vaak overdag? Dan kan dit ervoor zorgen dat u ’s avonds minder goed in slaap valt. Het kan er ook voor zorgen dat u ’s nachts minder goed doorslaapt.

  7. Bereid u voor op de nacht
    tips beterslapen7Een avondritueel, het afbouwen van uw activiteiten en het dimmen van de lichten: het kan helpen om ’s avonds makkelijker in slaap te vallen.

  8. Gebruik de slaapkamer alleen voor slapen (en voor seks)
    tips beterslapen8Om makkelijk in slaap te kunnen vallen, is het belangrijk dat u uw slaapkamer alleen gebruikt om te slapen. De slaapkamer wordt zo ‘gekoppeld’ aan slapen. Gebruik de slaapkamer niet voor activiteiten die te maken hebben met wakker zijn. Bijvoorbeeld televisiekijken of lezen.

  9. Zorg voor een comfortabele, donkere en stille slaapkamer
    tips beterslapen9Een comfortabele, donkere en stille slaapkamer voorkomt dat u ’s nachts wakker wordt door eventuele prikkels van buitenaf. Bijvoorbeeld geluid of licht. Ook geluiden waarvan u niet direct wakker wordt, kunnen ervoor zorgen dat u minder goed slaapt. Vloerbedekking, gevoerde gordijnen en het sluiten van de deur helpen om geluid en licht uit uw slaapkamer te houden.

  10. Zorg voor een comfortabele temperatuur in uw slaapkamer
    tips beterslapen10Een heel warme of koude slaapkamer kan ervoor zorgen dat u minder goed slaapt. Ook koude voeten kunnen u uit uw slaap houden.

  11. Neem geen te heet bad of hete douche vlak voor het slapengaan
    tips beterslapen11Om makkelijk in slaap te vallen, moet uw lichaamstemperatuur dalen. Een te heet bad of hete douche maakt de temperatuur van uw lichaam juist hoger.

  12. Eet regelmatig en ga niet met honger naar bed
    tips beterslapen12Honger kan ervoor zorgen dat u minder goed slaapt. Een lichte snack (vooral koolhydraten) vlak voor het slapengaan kan helpen tegen een hongergevoel. Eet op dat moment niets wat vet of zwaar is.

  13. Drink ’s avonds niet te veel
    tips beterslapen13Drinkt u wat minder ’s avonds? Dan hoeft u ook ’s nachts minder vaak naar de wc.


  14. Probeer niet te veel stimulerende middelen te gebruiken
    tips beterslapen14Producten met cafeïne (koffie, thee, cola, ice-tea, red bull, chocola) en nicotine (sigaretten) zijn stimulerende middelen. Zij kunnen het moeilijker maken om in slaap te vallen. Ook kunt u door deze middelen regelmatig wakker worden en lichter slapen. Dit kan zelfs gebeuren als u eerder op de dag producten met cafeïne heeft gebruikt.

  15. Drink geen alcohol, vooral in de avond
    tips beterslapen15Het klopt dat alcohol gespannen mensen kan helpen om makkelijker in slaap te vallen. Alleen zorgt het er ook voor dat u later in de nacht minder goed doorslaapt.

  16. Ga niet proberen om in slaap te vallen
    tips beterslapen16Dit maakt het probleem alleen maar groter. Maakt u zich zorgen omdat u niet in slaap kunt vallen? Dan kunt u beter uit bed gaan en even wat anders gaan doen. Doe geen stimulerende activiteiten, zoals werken op de computer. Maak ook zo weinig mogelijk licht. Ga pas weer naar bed als u zich slaperig voelt.

  17. Haal de klok/wekker weg of draai deze om, zodat u hem niet kunt zien
    tips beterslapen17Het kijken op de klok of wekker kan tot frustratie, boosheid en angst leiden. Dit zorgt ervoor dat u nog slechter slaapt. U kunt ook gaan denken dat u langer wakker in bed ligt dan echt het geval is als u steeds naar de tijd kijkt.

Op deze webpagina vindt u meer adviezen van de psychologen van het Slaapcentrum. Het Trimbos instituut geeft in deze video ook tips om beter te slapen.

Handige websites

  • Snelbeterinjevel: website van het Trimbos instituut met drie gratis online trainingen. In die trainingen kunt u werken aan problemen met slapen, piekeren en stress.
  • Bij apneu wordt in uw slaap meerdere keren per uur uw luchtpijp afgesloten. Daardoor komt u niet in diepe slaap en krijgt u een slaaptekort. Deze website geeft informatie over apneu en wat u eraan kunt doen. Voor de behandeling van slaapapneu en andere slaapproblemen kunt u in het Slaapcentrum van HMC terecht.

Meer adviezen over gezonder leven vindt u hier,

Beter slapen

Waarom HMC?

HMC heeft aandacht voor:

  • uw gezondheid
  • het voorkomen van gezondheidsproblemen
  • tijdig signaleren als gezondheidsproblemen dreigen op te treden