Afdeling Neurologie en Longgeneeskunde

HMC Antoniushove

Hartelijk welkom op de afdeling Neurologie en Longgeneeskunde van HMC Antoniushove. De afdeling bevindt zich op de tweede etage op afdeling Oranje. Op deze webpagina vindt u informatie over uw verblijf op de afdeling.

Specialismen en team

Afspraak en contact

Neurologie

HMC Antoniushove, HMC Bronovo en
HMC Westeinde 088 979 43 60
ma t/m vr van 08.00 - 16.30 uur

Longgeneeskunde

HMC Antoniushove
HMC Bronovo en
HMC Westeinde 088 979 43 76
ma t/m vr van 08.00 - 17.00 uur

Veelgestelde vragen
over terugroepactie Philips slaapapneu-apparatuur >>

Locatie

Cijfers

205.000 eerste polikliniek consulten
32.000 klinische opnames per jaar
155.000 verpleegdagen
60.000+ patiënten per jaar op de SEH
350 medisch specialisten

Over afdeling Neurologie en Longgeneeskunde

Hartelijk welkom op de afdeling Neurologie en Longgeneeskunde van HMC Antoniushove. De afdeling bevindt zich op de tweede etage op afdeling Oranje. Op deze webpagina vindt u informatie over uw verblijf op de afdeling.

De verpleegafdeling

Op de afdeling Neurologie en Longgeneeskunde worden mensen opgenomen, onderzocht en behandeld, veelal voor een oncologische aandoening. Niet alleen de behandeling van de ziekte is belangrijk, maar ook het leren omgaan met de gevolgen van uw aandoening door u en uw naasten. De medewerkers en artsen van de afdeling hebben hier veel aandacht voor. De afdeling heeft veelal eenpersoonskamers.

Het team

In het team van de afdeling zijn verschillende disciplines werkzaam.

Verpleegkundigen

De verpleegkundigen zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse zorg. Tijdens uw verblijf op de afdeling wordt u zoveel mogelijk door een vaste verpleegkundige verzorgd. De verpleegkundige verzorgt u, heeft regelmatig contact met de arts, deelt medicijnen uit en is uw aanspreekpunt bij vragen. Een aantal verpleegkundigen op de afdeling heeft zich gespecialiseerd tot oncologieverpleegkundige.

U kunt bij de verpleegkundige terecht voor allerlei zaken die met uw ziekte te maken hebben, zoals:

  • Informatie over onderzoeken, behandelingen, eventuele complicaties;
  • Advies en instructie voor aangepaste leefregels;
  • Ondersteuning en advies voor u en uw naasten bij de acceptatie en verwerking van de ziekte;
  • Informatiemateriaal over patiëntenverenigingen en organisaties met hun diverse activiteiten;
  • Advies en informatie over het functioneren in uw dagelijkse leven.

Op de afdeling werken ook leerling-verpleegkundigen en stagiaires. Zij werken altijd onder begeleiding van gediplomeerde verpleegkundigen.

Afdelingssecretaresse

De afdelingssecretaresse ondersteunt verschillende diensten en maakt de afspraken tijdens uw opname. Zij is bereikbaar op telefoonnummer
088 979 45 30. De afdelingsbalie is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 16.00 uur. Buiten deze tijden blijft de afdeling altijd telefonisch bereikbaar op het bovengenoemd nummer voor algemene vragen. Wanneer u ontslagen bent van de kliniek, krijgt u een belkaart mee waarop alle belangrijke telefoonnummers te vinden zijn.

Zorgmanager

De zorgmanager is de leidinggevende van de afdeling. De zorgmanager is verantwoordelijk voor de organisatie van de afdeling. Wilt u de manager spreken, dan kunt u telefonisch een afspraak maken via de afdelingssecretaresse.

Artsen

De arts-assistent en/of ziekenhuisarts is verantwoordelijk voor de dagelijkse medische zorg. Hij of zij maakt samen met de verpleegkundige elke ochtend een ronde (“visite”) langs alle patiënten. Het is mogelijk dat een co-assistent meeloopt met de visite. De zaalarts vraagt naar uw klachten en doet lichamelijk onderzoek. Ook informeert hij of zij u over onderzoeken die nog staan te gebeuren en de uitslagen van onderzoeken die u al heeft gehad. De zaalarts bespreekt met u welke medische behandelingen nodig zijn. Dit bespreekt de zaalarts dagelijks met de specialist (neuroloog of longarts).
Voor de Longgeneeskunde is er op maandagmorgen en donderdagmorgen een zogenaamde grote visite.
Voor de Neurologie is dit op maandagmiddag. Dit betekent dat de zaalartsen alle patiënten die zijn opgenomen uitgebreid bespreken met de specialisten. Daarna bezoekt een van de specialisten met de zaalarts en de verpleegkundige de patiënten. U kunt een gesprek met uw zaalarts aanvragen. U kunt dat bij de arts, verpleegkundige of secretaresse aangeven. Ook de arts kan aangeven dat hij of zij een gesprek met u en eventueel familie wil hebben.

Zorgondersteuners en huishoudelijk medewerkers

De zorgondersteuners komen een aantal keer per dag langs met eten en drinken. De zorgondersteuners verrichten verder huishoudelijke taken op uw kamer. De huishoudelijk medewerkers houden de algemene en sanitaire ruimtes van de afdeling schoon en komen dagelijks op uw kamer.

Overige disciplines

Naast de afdelingsmedewerkers komen ook andere zorgverleners bij u langs wanneer dit nodig is: de diëtist, de logopedist, de fysiotherapeut, de ergotherapeut, de psycholoog, de transferverpleegkundige, de palliatief verpleegkundige, de geestelijke verzorger en vrijwilligers. Meestal komt u in contact met een van deze zorgverleners als uw zaalarts dat nodig vindt. Denkt u zelf dat u een van deze zorgverleners nodig heeft? Bespreekt u dit dan met uw arts of verpleegkundige.

Reanimatiebeleid

In HMC is het gebruikelijk voor de arts om, bij iedere patiënt die opgenomen wordt, het gesprek over wel of niet reanimeren met de patiënt en/of zijn naaste(n) aan te gaan. Informatie hierover vindt u op de webpagina “Grenzen in de behandeling”, verkrijgbaar op de website van het HMC.

Informatieplein Oncologie

Het Informatieplein Oncologie is een plaats waar samen met de patiënt en de naasten optimaal kan worden ingespeeld op de vragen die er zijn omtrent de versterking van de kwaliteit van leven.
Het Informatieplein Oncologie verwelkomt naast patiënten ook mensen uit hun omgeving, zoals familieleden, werkgevers en buren. Waar de behandeling plaatsvindt, is daarbij niet van belang. Medewerkers van het Informatieplein Oncologie helpen de bezoekers om helder te krijgen waar zij behoefte aan hebben, verwijzen naar gespecialiseerde zorgverleners buiten het ziekenhuis en organiseren regelmatig informatiebijeenkomsten.
Het Informatieplein Oncologie bevindt zich op de begane grond in HMC Antoniushove, naast de apotheek, Burgemeester Banninglaan 1 in Leidschendam. Het is elke werkdag geopend van 09.00 tot 17.00 uur en op donderdag tot 20.00 uur.

Bribos inloopkamer

Stichting Bribos is gevestigd op de 9e etage van HMC Antoniushove, kamer 028. Het is een gezellig ingerichte ruimte waar patiënten en hun naasten welkom zijn voor een kopje koffie, informatie en een luisterend oor. De ruimte kan gebruikt worden voor en door lotgenoten, maar ook voor gespreksgroepen. Er is veel informatie aanwezig over vele soorten kanker en de diverse behandelingen van kanker. De vrijwilligers werken nauw samen met artsen en oncologieverpleegkundigen. Op bepaalde tijden zullen artsen en verpleegkundigen ook aanwezig zijn voor het beantwoorden van vragen. De inloopkamer is geopend van maandag tot en met vrijdag van 10.00 tot 14.00 uur, telefoonnummer 088 979 26 59.

Opname in het ziekenhuis

Voorbereiding

Voor uw verblijf in het ziekenhuis heeft u enkele persoonlijke spullen nodig.
De volgende artikelen moet u van huis meenemen als u opgenomen wordt:

  • Een actuele overzichtslijst van uw medicijnen (deze kunt u bij uw apotheek opvragen);
  • De medicijnen die u gebruikt (meenemen in de originele verpakking), inclusief inhalatiemedicatie en voorzetkamer;
  • Toiletartikelen;
  • Pantoffels of slippers;
  • Kleding en nachtkleding;
  • Een kamerjas en ondergoed.
  • Wanneer u op de afgesproken tijd op de afdeling komt, wordt u ontvangen door een verpleegkundige. De verpleegkundige informeert u over de zorg die u krijgt.

Dagindeling

Vanaf 07.30 uur wordt u gewekt, kunt u ontbijten en worden er medicijnen uitgedeeld. Drie keer per dag worden de vitale functies (bloeddruk, pols en temperatuur) gemeten door de verpleegkundige. Daarna helpen de verpleegkundigen zo nodig met wassen, aankleden en het uit bed komen.
In de ochtend wordt u ook bezocht door de arts, die uw onderzoeken en behandeling met u bespreekt.
Koffie en thee wordt rond 09.30 uur en de lunch tussen 12.00-13.00 uur geserveerd. De warme maaltijd kunt u tussen 17.30-18.00 uur verwachten. Rond deze tijd krijgt u ook de medicijnen volgens recept. De koffie- en theeronde volgt tussen 19.00-20.00 uur.
Vanaf 20.00 uur kunt u zo nodig geholpen worden bij de verzorging. Vanaf 23.00 uur is het rustig op de afdeling en is het licht gedimd, zodat mensen kunnen slapen.

Contactpersoon

Op de dag van uw opname vraagt de verpleegkundige wie uw contactpersoon is. Wij kunnen vervolgens contact opnemen met hem/haar wanneer daarvoor aanleiding is. Het ziekenhuis geeft alleen informatie over u aan contactpersonen die u bij ons hebt opgegeven. De contactpersoon kan eventuele verdere familie/vrienden op de hoogte stellen. De contactpersoon kan de afdeling bellen tussen 11.00 en 12.00 uur op telefoonnummer 088 979 45 30.

Uw kamer

Op de afdeling hebben patiënten in hun kamer een eigen kast. Persoonlijke eigendommen die u direct bij de hand wilt hebben, kunt u in uw nachtkastje bewaren. We raden u aan om uw waardevolle spullen thuis te laten. Er is een kast op de kamer die op slot kan met een muntje van één of twee euro. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk voor vermissing of vernieling van eigendommen.

Op de kamer kunt u gebruikmaken van:

  • Gratis radio en televisie: een hoofdtelefoon en afstandsbediening liggen op het kastje naast het bed;
  • De bel om de verpleegkundige of zorgondersteuner op te roepen (de knopjes op het schakelbord achter het bed zijn voor de verpleegkundigen bedoeld);
  • Een lampje.

Roken is ten strengste verboden op uw kamer, omdat HMC Antoniushove een rookvrij ziekenhuis is. Planten en bloemen zijn slechts toegestaan als uw weerstand goed is. Dit komt omdat planten en bloemen schimmels en bacteriën kunnen bevatten die mogelijk schadelijk zijn als u een lage weerstand heeft.

Maaltijden

De zorgondersteuners verzorgen de maaltijden en dranken op de afdeling. Zij komen ‘s morgens en ’s middags bij u langs met de broodbuffetwagen.
U kunt dan zelf uw ontbijt en lunch samenstellen. U kunt uw keuze voor de warme maaltijd van de volgende dag aangeven op een formulier. Het is voor de medewerkers van de roomservice belangrijk om te weten of u een dieet volgt, vochtbeperking heeft of bepaald voedsel niet mag hebben vanwege allergie of geloofsovertuiging. U kunt dit aan hen doorgeven, zodat zij hier rekening mee kunnen houden.

Bezoektijden en bezoekregels

De bezoektijden zijn dagelijks van 15.30 tot 19.30 uur. Er mogen maximaal drie personen tegelijk op bezoek zijn bij een patiënt. Buiten de bezoekuren mag er vanaf 10.00 uur één persoon overdag aanwezig zijn om u te ondersteunen. De naam van deze persoon moet u aan de verpleegkundige doorgeven. Het is ook mogelijk dat één persoon bij de patiënt op de kamer kan blijven slapen, dit noemen we rooming-in. Dit is alleen mogelijk in overleg met de verpleegkundige.

Inzage dossier

Wij houden verslagleggingen van uw opnames en artsenbezoeken bij in het elektronisch patiëntendossier HIX. Verpleegkundigen lopen rond met zogenoemde Computers on Wheels (COW’s). Hiermee hebben ze toegang tot het verpleegkundig dossier. In het dossier noteren de verpleegkundigen hun verslag, de afspraken die gemaakt zijn door de arts, de planning van de behandeling, enzovoorts. U mag het dossier inzien. U kunt ook aangeven wie nog meer in uw dossier mogen kijken. Verder heeft u het recht om uw medisch dossier online te bekijken. Meer informatie hierover staat op de webpagina “Rechten en Plichten”, verkrijgbaar via de website van het HMC.

Ontslag

De ziekenhuisarts en/of zaalarts bespreekt de dag en het tijdstip van uw ontslag uit het ziekenhuis met u. Recepten voor medicijnen die u thuis moet gebruiken en eventuele vervolgafspraken op de polikliniek Neurologie of Longgeneeskunde worden in orde gemaakt door de zaalarts, de verpleegkundige en de afdelingssecretaresse. U ontvangt deze voorafgaand aan uw ontslag.
Wij streven er zoveel mogelijk naar om u na uw verblijf in het ziekenhuis weer naar uw eigen huis terug te laten keren. Soms heeft u na uw verblijf in het ziekenhuis extra hulp nodig: thuis of elders. De transferverpleegkundige regelt dan, in overleg met u en uw naasten, extra thuiszorg of opname in een verzorgings- of verpleeghuis.

Vervoer

Als u naar huis gaat, kunt u op verschillende manieren vervoer regelen:

  • U kunt op eigen gelegenheid naar huis gaan.
  • U kunt gebruikmaken van de rolstoelbus of zorgambulance. Als u mobiel bent, komt u niet in aanmerking voor een zorgambulance. De kosten van de zorgambulance worden vergoed door de verzekeraar. De kosten voor de rolstoelbus zijn voor eigen rekening. Soms kan dit ook gedeclareerd worden via de verzekering. Hiervoor kunt u zelf bellen met de verzekeraar. Vergeet dan niet de kwitantie te vragen.
  • U kunt naar huis met de ambulance. Dit regelt de verpleging voor u. Vervoer met de ambulance wordt automatisch door de zorgverzekeraar betaald als er een medische noodzaak is.

Extra informatie

Tijdens uw verblijf kan er veel informatie op u af komen. Ook zoeken veel patiënten en hun naasten informatie op internet. Niet alle websites
zijn helaas betrouwbaar. De volgende websites kunt u raadplegen voor betrouwbare informatie:

  • www.nvalt.nl: De NVALT (Nederlandse Vereniging van Artsen voor Longziekten en Tuberculose) is de vereniging van longartsen en longartsen in opleiding in Nederland. U vindt hier ook informatie voor patiënten.
  • www.longfonds.nl: Het Longfonds strijdt voor gezonde longen en tegen longziekten. Ze komen op voor ieders longen, ziek en gezond. De Longfonds patiëntenvereniging speelt daar een belangrijke rol bij.
  • www.kwf.nl/kanker/longkanker: informatie over longkanker en de behandeling met chemotherapie en radiotherapie.
  • www.sibopmaat.nl/sib/: SIB op maat is een website met patiënteninformatie over bijwerkingen van medicijnen die gebruikt worden ter behandeling van kanker. Alle geregistreerde medicijnen zijn hierin opgenomen.
  • www.neurologie.nl: betrouwbare informatie van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. In de rubriek Patiëntenvoorlichting vindt u ook informatie over neurologische aandoeningen.
  • www.nvvn.org: Op de website van de Nederlandse Vereniging voor Neurochirurgie (NVvN) vindt u in de rubriek Patiënteninfo, informatie over neurologische aandoeningen en behandelingen.
  • www.kanker.nl: betrouwbare informatie, ervaringskennis en het ondersteuningsaanbod rond kanker;
  • www.kankerpatient.nl: op deze website zijn de patiëntenorganisaties verenigd per aandoening;
  • www.verwijsgidskanker.nl: voor het vinden van aanvullende behandelingen begeleidingsmogelijkheden in uw regio;
  • www.voedingenkankerinfo.nu: voor meer informatie over voeding bij kanker;
  • www.kankerspoken.nl: voor kinderen van (groot-)ouders die kanker hebben;
  • www.bribos.nl: de Stichting probeert zoveel mogelijk patiënten op de oncologieafdeling een rustmoment te geven. In HMC Antoniushove beschikt de Stichting over een eigen (huis)kamer. Oncologiepatiënten en hun naasten, kunnen hier binnenlopen voor een praatje, informatie of gesprekken met lotgenoten.

Vragen en klachten

Heeft u na het lezen van deze webpagina nog vragen, op- of aanmerkingen? Dan kunt u daarmee altijd bij uw verpleegkundige terecht of bel
088 979 45 30. Als u ontevreden bent over uw behandeling of verblijf in HMC Antoniushove, dan stellen wij het op prijs dat u dit meldt bij de direct betrokkene en/of de zorgmanager van de afdeling. Lukt het niet om tot een oplossing te komen, dan kunt u terecht bij de klachtenfunctionaris. De webpagina “Klachten, informatie over de klachtenregeling” verschaft meer informatie hierover.

Wij wensen u een goed verblijf op onze afdeling toe!

 

Afdeling Neurologie en Longgeneeskunde

Waarom HMC?

  • Breed en gespecialiseerd zorgaanbod
  • We vernieuwen en verbeteren de zorg continu
  • Samenwerken vinden we vanzelfsprekend
  • Gastvrij ziekenhuis