Aanpassingen in leefstijl

De leefstijl bepaalt ongeveer 75% van het risico op vaatziekten. Aanpassingen in de leefstijl kunnen slagaderverkalking (atherosclerose) voorkomen. Zij zijn ook belangrijk in de behandeling van andere hartziekten, zoals boezemfibrilleren.

Specialismen en team

Afspraak en contact

HMC Antoniushove
HMC Bronovo en
HMC Westeinde 088 979 43 75
ma t/m vr van 08.00 - 17.00 uur

HMC Gezondheidscentrum Wassenaar 088 979 72 45
ma t/m vr van 08.00 - 17.00 uur

Poliklinieken

Cijfers

1.960 hartkatheterisaties
1.350 dotter- en stentbehandelingen

Over aanpassingen in leefstijl

De leefstijl bepaalt ongeveer 75% van het risico op vaatziekten. Aanpassingen in de leefstijl kunnen slagaderverkalking (atherosclerose) voorkomen. Zij zijn ook belangrijk in de behandeling van andere hartziekten, zoals boezemfibrilleren.

Slagaderverkalking

Mensen worden geboren met een gladde vaatwand. Langzaam maar zeker zetten zich in de vaatwand onder andere vet, kalk en ontstekingsfactoren af. Dit noemen we slagaderverkalking of atherosclerose. In het begin geven die afzettingen geen klachten. Maar als het langer duurt, ontstaan vernauwingen. Deze kunnen wél klachten geven. We kunnen vernauwingen behandelen met:

Invloed van de leefstijl

Uit onderzoek blijkt dat de leefstijl ongeveer 75% van het risico op vaatziekten bepaalt. Een gezonde leefstijl vertraagt het ontstaan van slagaderverkalking en verkleint de kans dat u klachten krijgt door vernauwde bloedvaten. Daarom is een gezonde leefstijl heel belangrijk. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Een groot aantal factoren werkt samen bij slagaderverkalking. De factoren die u kunt beïnvloeden, staan hieronder op een rij. Naast deze factoren spelen leeftijd en erfelijke aanleg een belangrijke rol bij slagaderverkalking.

Hoe verbetert u uw leefstijl?

U kunt zelf een heleboel doen om uw leefstijl en gezondheid te verbeteren:

Beweging

Dagelijks bewegen is de basis van een gezonde leefstijl. Bewegen verkleint de kans op

  • hart- en vaatziekten
  • diabetes
  • depressie
  • borstkanker
  • darmkanker
  • geestelijke achteruitgang
  • dementie

leefstijl_960px.jpg

Hoe vaker en langer u beweegt, hoe beter het is. Door veel te bewegen voelt u zich fitter, valt u af en wordt uw bloeddruk lager. Ook verbetert de verhouding tussen goede en slechte cholesterol. Het is belangrijk om een activiteit te kiezen die bij u past, omdat u het dan kunt volhouden.

De Hartstichting adviseert volwassenen, ook ouderen, het volgende:

  • Beweeg 2,5 uur per week matig intensief.
    Ga bijvoorbeeld wandelen of fietsen. Een handig hulpmiddel is een stappenteller. U kunt proberen om elke dag ongeveer 8.000-10.000 stappen te zetten. Bent u minder vitaal of loopt u bijvoorbeeld met een rollator? Pas dit dan aan naar uw mogelijkheden.
  • Doe twee keer per week spierversterkende oefeningen en balansoefeningen.
    Om oefeningen te doen, kunt u bijvoorbeeld naar de sportschool gaan of meedoen met het tv-programma 'Nederland in beweging'. Voorkom veel stilzitten.

Voeding

Over gezonde voeding bestaan veel verschillende meningen en adviezen. Toch is iedereen het over het volgende eens:

  • Eet niet te veel.
  • Eet het liefst zo veel mogelijk puur, onbewerkt voedsel.
  • Eet veel groente, fruit, vezel, vis en ongezouten noten.

Deze verlagen het risico op hart- en vaatziekten.

  • Drink ongeveer anderhalve liter per dag, vooral water.
  • Vermijd dranken met suiker.
  • Gebruik weinig zout.
  • Drink geen of weinig alcohol.
    Alcohol is over het algemeen slecht voor het lichaam. Het bevat ook veel calorieën. De Gezondheidsraad adviseert niet-drinkers dit zo te houden en drinkers om maximaal één glas per dag te drinken.
  • Sommige aanvullingen op uw eten kunnen goed zijn voor uw bloedvaten, bijvoorbeeld rode gist rijst-tabletten, omega 3-supplementen, vitamine D en magnesium.
  • Plantensterolen kunnen het cholesterol verlagen.
    Plantensterolen zitten in sommige margarines en zijn als tablet of poeder te koop.

gezond_eten_960px.jpg

Wilt u een advies dat bij u past? Neem dan contact op met een diëtist bij u in de buurt.

Roken

Roken verhoogt de kans op slagaderverkalking enorm. Ook knijpen de bloedvaten extra samen door nicotine. Daarom is stoppen met roken erg belangrijk voor uw gezondheid. Stoppen met roken is echter vaak moeilijk. Vraag daarom hulp aan uw huisarts of een andere professionele hulpverlener. Die hulp maakt de kans dat u stopt met roken vier keer groter. Zij kunnen ook nicotinevervangers voorschrijven. Deze helpen goed bij het stoppen. De zorgverzekeraars vergoeden 'Stoppen met roken'-programma's. Kijk voor meer informatie op www.ikkanstoppen.nl.

Stress

Langdurige stress geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten. Ook leidt het tot een ongezonder leefpatroon. Met ontspanning gaat u stress in uw lichaam tegen. Uw lichaam krijgt tijd om te herstellen. Ontspannen betekent dat u momenten inbouwt in uw dagelijks leven. Dit zijn momenten waarop u niet bezig bent met dagelijkse taken. Iedereen heeft zijn eigen manieren om te ontspannen. Voorbeelden zijn:

  • luisteren naar muziek
  • een boek lezen
  • een wandeling maken in de natuur
  • sporten
  • de tijd nemen om te koken en te eten

Methoden die u helpen om te leren ontspannen, zijn:

  • ontspanningsoefeningen
  • yoga
  • meditatie
  • mindfulness

Kijk voor meer informatie op www.mentaalvitaal.nl.

Slaap

Te weinig slaap zorgt voor een slechtere gezondheid. Het verhoogt het risico op:

  • overgewicht
  • suikerziekte
  • hoge bloeddruk
  • vroegtijdige aderverkalking
  • hartproblemen

Een gemiddeld mens heeft ongeveer 7,5 uur slaap per dag nodig. Om dit te bereiken, kunnen de volgende adviezen helpen:

  • Ga sporten en bewegen, overdag of vroeg in de avond.
  • Neem 's avonds geen koffie of andere drank met cafeïne of nicotine.
  • Stop een uur voor het slapengaan met kijken naar tv, computer en smartphone.
  • Zorg een uur voor het slapen gaan voor ontspanning.
  • Sta steeds rond dezelfde tijd op.
  • Ga rond een vaste tijd naar bed.

Gewicht

Wat een gezond gewicht is, hangt af van uw lengte. Om te bepalen wat een gezond gewicht is, kijken we naar de verhouding tussen uw gewicht en lengte. Daarmee berekenen we de Body Mass Index (BMI). Dit is uw gewicht gedeeld door uw lengte in het kwadraat. Een BMI tussen de 20 en 25 is een gezond gewicht. Een BMI boven de 25 noemen we overgewicht (obesitas) en boven de 30 ernstig overgewicht.

Een rekenvoorbeeld
U bent 1,70 meter lang. Het kwadraat van 1,70 meter is 1,70 x 1,70 = 2,89.
U weegt 68 kilogram.
Uw BMI is dan 68 gedeeld door 2,89 = 23,5.

De omvang van de buik is een goede maat voor de hoeveelheid lichaamsvet, die grote invloed heeft op het risico op verschillende aandoeningen. U meet uw buikomvang met een meetlint, dat u om uw middel legt. Bij vrouwen is er sprake van een vergrote buikomvang vanaf 80 centimeter, bij mannen vanaf 94 cm.

Bent u te zwaar? Dan kunt u meedoen aan een leefstijlprogramma. U heeft grote kans dat u hierdoor afvalt, zich beter voelt, gezonder wordt én blijft. U krijgt hulp van een leefstijlcoach, diëtiste, fysiotherapeut en/of een oefentherapeut. U krijgt deze hulp twee jaar lang.

Bloeddruk

De bloeddruk geven we altijd weer in twee getallen, namelijk de bovendruk en de onderdruk. Tussen deze getallen zetten we een schuine streep. Een normale bloeddruk is lager dan 140/90 mmHg, als u deze laat meten bij uw arts. Thuis zijn de waarden vaak lager. Daar is 135/85 mmHg of lager een normale bloeddruk. We meten de bloeddruk in rust. We hebben verschillende metingen nodig om te bepalen of u een hoge bloeddruk heeft. De behandeling voor hoge bloeddruk is in de eerste plaats een aanpassing van de leefstijl. Afhankelijk van het totale risico op ziekte kiezen we later eventueel ook voor medicatie.

Cholesterolwaarde

Cholesterol is een vettige stof in het lichaam, die voor een groot deel wordt aangemaakt in de lever. Een deel komt binnen via de voeding. Het lichaam gebruikt cholesterol onder andere voor de opbouw van cellen. Te veel cholesterol kan zich ophopen in de wand van bloedvaten en slagaderverkalking erger maken. Hoe lager de cholesterolwaarde is, hoe beter dat is voor de bloedvaten. Grofweg kunnen we zeggen dat een totaal cholesterolgehalte onder de 5,0 en een zogenoemde LDL-cholesterolwaarde onder de 3,0 goed is. Wanneer u een hartinfarct of dotter- en stentbehandeling heeft gehad, is het beter om lagere waarden te hebben. De streefwaarde is dan een totaal cholesterolgehalte onder de 4,0 en een LDL-cholesterolwaarde onder de 1,4.

Bloedsuiker

Het hormoon insuline regelt de hoeveelheid bloedsuiker (suikerspiegel). De alvleesklier maakt dit hormoon aan. Insuline zorgt dat de hoeveel bloedsuiker daalt bij een hoge suikerspiegel. Bij mensen met suikerziekte (diabetes) is de regeling van de bloedsuiker (glucosewaarden) in het lichaam verstoord. Zij krijgen dan te veel suiker in hun bloed. Voordat suikerziekte ontstaat, kunnen we al meten of u zogenoemde insuline-resistentie heeft. Dit is een vroeg teken van slagaderverkalking. Door de voeding aan te passen, kunt u voorkomen dat u diabetes type 2 (ouderdomssuiker) krijgt of kunt u van dit type suikerziekte afkomen. Kijk voor meer informatie op www.keerdiabetesom.nl.

Hulp met aanpassen van uw leefstijl

Wanneer u het zelf lastig vindt om uw leefstijl aan te passen, kunt u hulp krijgen van een leefstijlcoach. Huisartsen verwijzen patiënten met een hoog risico op hart- en vaatziekten vaak door voor een gecombineerde leefstijlinterventie (GLI). Hierbij krijgt u advies en begeleiding voor gezonde voeding, eetgewoontes en bewegen. Als u een hartaandoening heeft, komt u ook in aanmerking voor begeleiding bij hartrevalidatie.

Meer informatie

www.thuisarts.nl
www.loketgezondleven.nl
www.persoonlijkegezondheidscheck.nl
www.hartstichting.nl
www.samengezond.nl
www.ikkanstoppen.nl

Aanpassingen in leefstijl

Cardiologie
Waarom HMC?

  • Specialistisch team met persoonlijke zorg

  • Team staat 24/7 voor u klaar