Cliëntenraad HMC

De Cliëntenraad van HMC behartigt de gemeenschappelijke belangen van patiënten en iedereen die gebruikmaakt van het ziekenhuis.

Translate instructions

Our website has a translation option, which works on desktop computers and laptops. Follow the instruction below to translate the text:

1. Select the text you want to translate with your mouse or touchpad.

2. Choose ‘Vertalen’ with your mouse or touchpad.

3. Select the language you prefer.

4. You can read and/or listen to the translated text.

5. If a text is long, you cannot translate it all at once. Translate the text in sections instead.

Ankers

Use quicklinks to navigate to sections of the page quickly

Wat doet de Cliëntenraad?

Voor de Cliëntenraad staat goede zorg voor alle patiënten voorop. Daarom is het belangrijk dat patiënten, mantelzorgers en bezoekers meedenken over wat er in het ziekenhuis gebeurt. De Cliëntenraad praat namens al deze mensen met de leiding van HMC (de raad van bestuur) over de kwaliteit van de zorg en de dienstverlening.

De Cliëntenraad geeft gevraagd en ongevraagd advies over onderwerpen die belangrijk zijn voor patiënten en bezoekers, zoals:

  • veilige zorg en privacy
  • voorzieningen voor patiënten
  • wachttijden
  • patiëntenparticipatie
  • de toekomstplannen van het ziekenhuis

De raad van bestuur moet bij beslissingen rekening houden met het advies van de Cliëntenraad. De rol van de Cliëntenraad staat beschreven in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMZC).
Lees meer over het werk en de adviezen van de Cliëntenraad in het jaardocument 2024.

Overleggen

De Cliëntenraad krijgt alle belangrijke informatie over de kwaliteit van de zorg en de toekomstplannen voor het ziekenhuis. De leden komen regelmatig bij elkaar voor overleg. Zij:

  • vergaderen elke maand
  • hebben iedere maand een overleg met de raad van bestuur
  • nodigen regelmatig medewerkers van verschillende afdelingen uit voor overleg
  • overleggen één keer per jaar met:
    • de klachtenfunctionarissen
    • de adviseur van de afdeling Kwaliteit en
    • de commissie Kwaliteit van de raad van toezicht

 Leden

De Cliëntenraad bestaat uit mensen die HMC uit eigen ervaring kennen en zelf patiënt zijn (geweest). Zij moeten voldoen aan een aantal voorwaarden:

  • Zij hebben brede belangstelling voor de gezondheidszorg.
  • Zij zijn bekend met HMC.
  • Zij hebben ervaring of interesse in het reilen en zeilen van een organisatie.
  • Zij zijn goed in staat om vanuit het algemeen belang van patiënten de zorg te beoordelen.
  • Zij wonen in het verzorgingsgebied van HMC.

Klik op de namen van de leden (hieronder) om meer te lezen over hun ervaring en interesse.

De huidige Cliëntenraad bestaat uit:

  • mw. M. (Marloes) Kolthof, voorzitter

    Marloes Kolthof (1974):
    Marloes Kolthof, voorzitter cliëntenraad“Goede gezondheidszorg is een groot goed en elke patiënt van HMC verdient de beste zorg. Het belang daarvan merkte ik nog eens extra, toen ik een periode ziek was. Ik werd toen zelf afhankelijk van dokters, verpleegkundigen, specialisten en alle andere professionals van HMC. Het bracht mij ook iets moois, want ik kreeg nog meer respect voor het werk dat in een ziekenhuis verricht wordt door al die medewerkers die elke dag voor je klaarstaan.

    In de dienstverlening en de zorg die HMC levert, moet het patiëntenbelang altijd voorop staan. In de rol als voorzitter van de Cliëntenraad wil ik hiervoor, bij alle onderdelen van de bedrijfsvoering van HMC aandacht vragen en wil ik er op blijven hameren dat altijd het perspectief van de patiënt wordt bezien. Ook bij die dossiers waarbij dat misschien niet meteen voor de hand ligt, wil ik er samen met de andere leden van de Cliëntenraad voor zorgen dat dit belangrijke aspect wordt meegenomen. Want het blijft immers allemaal mensenwerk!”

  • dhr. S. (Sefa) Bagci

    Sefa Bagci (1973):
    Lid cliëntenraad Sefa Bagci“Ik ben opgegroeid in Den Haag als kind van een Turks gastarbeidersgezin. Ik woon sinds 1977 in deze mooie stad, in de omgeving van de Westeinde ziekenhuis. Ik vind het belangrijk om mee te doen in de samenleving, om mee te praten en met elkaar in gesprek te gaan. Zo wil ik bijdragen aan onderlinge samenhang en solidariteit in de maatschappij. De Cliëntenraad heeft een diverse samenstelling en dat vind ik erg belangrijk. Het maakt dat ik als moslim theoloog graag mijn steentje bijdraag om de belangen van de patiënten van HMC te behartigen.”

  • dhr. P.B. (Pieter) van Daalen

    Pieter van Daalen (1955):
    Lid cliëntenraad Pieter van Daalen“Toen ik attent werd gemaakt op een vacature binnen de Cliëntenraad voor iemand met mijn opleiding en kennis hoefde ik niet lang na te denken en heb ik mijn belangstelling daarvoor kenbaar gemaakt. Voor mij biedt dit de mogelijkheid om iets terug te doen na mijn positieve ervaring met de zorg als patiënt en bezoeker van HMC.

    Als voormalig advocaat en nu al jaren werkzaam binnen de financiële dienstverlening is het cliëntbelang voor mij essentieel. Graag zet ik mij daarvoor in samen met de collega’s binnen de Cliëntenraad.”

  • mw. W.M. (Wendy) Hoekstra

    Wendy Hoekstra (1974):
    Lid cliëntenraad Wendy Hoekstra“Vraag je iemand om wat belangrijk is in het leven, dan wordt veelal gezondheid genoemd. Wanneer je gezondheid afneemt en hulp nodig hebt van zorgprofessionals, wil je vertrouwen op goede en verantwoorde zorg. Om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de zorgverlening in onze huidige samenleving niet te veel onder druk staat, is er mede een Cliëntenraad die behartigen de gemeenschappelijke belangen van de patiënten en cliënten.

    Vanuit mijn positie als ambtenaar van de Rijksoverheid vind ik het belangrijk wat terug te doen voor de samenleving. HMC is een grote private organisatie met een publiek belang met enorme uitdagingen. Vanuit de cliëntenraad denk ik actief met een brede blik mee over het welzijn van een diverse patiëntengroep. Immers iedereen telt mee!
    Het helpt daarnaast dat ik vanuit persoonlijke omstandigheden bekend ben met dit ziekenhuis en woonachtig ben in Den Haag.”

  • mw. E.M. (Eugenie) van Miltenburg

    Eugenie van Miltenburg (1964):
    Lid cliëntenraad Eugenie van Miltenburg“Ja leuk, om mijn ervaring als verpleegkundige, adviseur, trainer en coach binnen het HMC in te zetten vanuit de cliëntenraad. Een ziekenhuis dat ik ken als (oud)medewerker en patiënt.

    Zorg bieden met liefde en lef is de intentie van HMC. Samen met de patiënt en zoals de patiënt dat wil. Mooie uitgangspunten die in de dagelijkse complexe praktijk steeds onder druk staan. Het gevaar ligt op de loer de individuele patiënt uit het oog te verliezen en (te veel) terug te vallen op systemen en generieke oplossingen.

    Goed zorgen voor je medewerkers is voor mij ook onderdeel van het patiënten perspectief. Immers kun je het beste zorgen wanneer er ook voor jou gezorgd wordt. Vanuit de cliëntenraad hoop ik mee te waken dat het kompas van HMC gericht blijft vanuit de patiënten en systemen hierbij ondersteunend blijven.”

  • mw. N.G.M.T. (Noëlle) Nefs

    Noëlle Nefs (1970):
    Lid cliëntenraad Noëlle Nefs“We willen allemaal graag gezond zijn. Daar hebben we soms hulp bij nodig, bijvoorbeeld van de medewerkers van HMC. Zelf ken ik de locaties van HMC allemaal. Ik heb meerdere opnames en behandelingen meegemaakt, ook van naasten. En waarom daar geen gebruik van maken en me inzetten voor andere patiënten van ons ziekenhuis? Dat past erg bij mijn opleiding en werkervaring als jurist. En bij mijn andere vrijwilligerswerk als lid van de Adviesraad Sociaal Domein Leidschendam-Voorburg en als taalmaatje. Vrijwilligerswerk dat ik heb opgepakt nadat ik met mijn werk gestopt ben om gezondheidsredenen.

    Het opkomen voor belangen en kijken wat in samenwerking wel mogelijk is, is een rode draad in mijn leven. De Cliëntenraad past daarbij. En ziet u me rollen en heeft u een tip? Benader me gerust, of laat een reactie na op onze webpagina of in het Cliëntenpanel.”

  • dhr. A.J. (Aart Jan) Smits

    Aart Jan Smits (1953):
    Lid cliëntenraad Aart Jan Smits“Mijn naam is Aart Jan Smits. Ik ben met mijn echtgenote nu een jaar geleden naar Den Haag  verhuisd om dichterbij onze (klein)kinderen te wonen. Wij komen uit Lelystad, waar ik vanwege de verhuizing naar Den Haag mijn lidmaatschap van de Cliëntenraad van de St Jansdal ziekenhuizen heb moeten beëindigen.

    Net als daar hoop ik met mijn achtergrond een bijdrage te kunnen leveren aan de transformatie van de zorg georganiseerd in ketens naar een zorgmodel gebaseerd op netwerk samenwerking. Samen beslissen in die situatie impliceert verbetering van communicatie, eenduidige informatie voorziening en een kennisbasis die zowel voor de zorgverlener als de cliënt hetzelfde is. Dat blijft een enorm uitdaging voor zowel zorgverleners als platformbouwers. En voor de cliënten.
    Een uitdaging waar ik graag een bijdrage aan lever.”

  • dhr. R.J.W. (Robert) Vreeburg

    Robert Vreeburg (1969):
    Lid cliëntenraad Robert Vreeburg“Als geboren en getogen Hagenaar woon ik al weer jaren met veel plezier in Leidschendam. Ik werk al ruim 25 jaar in de financiële dienstverlening en heb een duidelijk financiële achtergrond. Deze kennis en ervaring wil toevoegen aan de clientenraad.

    Optimale zorg in een dynamische en complexe omgeving is het continue zoeken naar de juiste balans. De zorg in Nederland verandert snel. Gelukkig worden behandelingen steeds beter en wordt er veel onderzoek verricht naar nieuwe en betere behandelmethodes. Daarentegen hebben we ook te maken met vergrijzing en hoge druk op de zorg als geheel. Voor ziekenhuizen is het continue balanceren. Vanuit de cliëntenraad probeer ik deze balans te bewaken en het belang van de patiënt als uitgangspunt te nemen.”

De ambtelijk secretaris van de Cliëntenraad is mw. M. (Marlies) Aaldijk-Hellendoorn.

In de loop van de tijd wisselt de samenstelling van de Cliëntenraad. Als u interesse heeft om zitting te nemen in de Cliëntenraad, neem dan gerust contact met ons op.

Cliëntenpanel

Om te weten wat er leeft onder patiënten, hun familieleden en bezoekers vragen we regelmatig naar hun mening over de kwaliteit van de zorg en dienstverlening van het ziekenhuis. Hiervoor hebben we een Cliëntenpanel in het leven geroepen. Het Cliëntenpanel bestaat uit mensen die ervaring hebben met HMC als patiënt, familielid of bezoeker. De leden van het Cliëntenpanel ontvangen maximaal vijf keer per jaar een korte vragenlijst via e-mail. Daarin vragen wij om hun mening over verschillende onderwerpen. U kunt ook meedoen aan het Cliëntenpanel en meehelpen de zorg in HMC nog beter te maken.

Lees meer over het Cliëntenpanel

Contact

Voor de Cliëntenraad is het contact met u onmisbaar. Dus of u het ziekenhuis kent als patiënt, familielid of bezoeker: deel uw ervaringen, opmerkingen, tips en vragen met ons. U kunt contact opnemen met de Cliëntenraad via clientenraadhmc@haaglandenmc.nl.

Heeft u een individuele klacht? Neem hiervoor a.u.b. contact op met de klachtenfunctionaris.

Jaarverslagen