Spiegelgesprek in het ziekenhuis

Hoe kunnen we nog beter voor u zorgen?

Translate instructions

Our website has a translation option, which works on desktop computers and laptops. Follow the instruction below to translate the text:

1. Select the text you want to translate with your mouse or touchpad.

2. Choose ‘Vertalen’ with your mouse or touchpad.

3. Select the language you prefer.

4. You can read and/or listen to the translated text.

5. If a text is long, you cannot translate it all at once. Translate the text in sections instead.

Ankers

Use quicklinks to navigate to sections of the page quickly

In HMC willen we graag dat onze patiënten tevreden zijn over de zorg. Onze medewerkers doen hun best om u tijdens uw opname of afspraak op de polikliniek zo goed mogelijk te helpen. Om onze zorg beter te maken, willen we graag weten wat uw ervaringen zijn met de zorg die u heeft gekregen. Daarom organiseren we spiegelgesprekken. Hieronder leggen we uit wat u kunt verwachten als we u uitnodigen voor zo’n spiegelgesprek.

We spreken in deze informatie voor de duidelijkheid steeds over patiënten. Maar soms nodigen we ook naasten van patiënten uit voor een spiegelgesprek. Bijvoorbeeld een partner of familielid.

Wat is een spiegelgesprek?

Een spiegelgesprek is een bijeenkomst met 5 tot 8 (oud-)patiënten. De patiënten gaan in gesprek met 2 onafhankelijke gespreksleiders. De zorgverleners die ook bij het gesprek zijn, mogen in het grootste deel van de bijeenkomst alleen luisteren. We noemen het een spiegelgesprek, omdat de medewerkers van HMC tijdens het gesprek van de patiënten horen hoe zij de zorg hebben meegemaakt. De patiënten houden de zorgverleners dus eigenlijk een spiegel voor. Soms is het spiegelgesprek ook met bijvoorbeeld de partner of familieleden van patiënten.

Tijdens het spiegelgesprek praten we over uw ervaringen met de zorg in HMC. We gaan dus niet in op het verloop van uw ziekte, dat is iets tussen u en uw zorgverlener. We willen graag van u weten of uw ervaringen hetzelfde waren als wat u had verwacht. Ook vragen we u wat goed ging en wat beter kan wat de zorg betreft. Het gesprek duurt maximaal 1,5 uur.

Wat is het doel van het spiegelgesprek?

Het doel van een spiegelgesprek is dat zorgverleners luisteren naar uw verhaal en daarvan leren. Een spiegelgesprek helpt ziekenhuismedewerkers om te begrijpen hoe patiënten de zorg ervaren. Zo kunnen we de zorg beter maken en beter laten passen bij wat onze patiënten willen en nodig hebben.

Wie nodigen we uit voor een spiegelgesprek?

Voor een spiegelgesprek nodigen we mensen uit die een bepaalde behandeling hebben gehad in HMC. Misschien heeft u in het ziekenhuis gelegen voor een operatie of heeft u een behandeling gehad op de polikliniek. Wie we uitnodigen, hangt af van de ervaringen die we willen bespreken.

Als u een uitnodiging krijgt, mag u zelf beslissen of u wilt meedoen. Wat u ook kiest, het heeft geen gevolgen voor uw behandeling. Een familielid of mantelzorger is ook van harte welkom om mee te luisteren tijdens het spiegelgesprek.

Hoe gaat het spiegelgesprek?

Het spiegelgesprek gebeurt in het ziekenhuis. Voor het gesprek maakt u kennis met de gespreksleiders en de andere (oud-)patiënten die meedoen aan het spiegelgesprek. Samen met de andere (oud-)patiënten en de gespreksleiders zit u tijdens het spiegelgesprek in een hele of halve kring. De zorgmedewerkers zitten op de achtergrond en luisteren alleen. Aan het einde van het gesprek kunnen ze vragen stellen. Na het gesprek kunt u nog even napraten met een drankje.

Tijdens en na het gesprek zorgen we voor uw privacy. We behandelen alles wat u vertelt vertrouwelijk. In het verslag van de bijeenkomst staat bijvoorbeeld niet wie wat heeft verteld.

Wat gebeurt er na een spiegelgesprek?

Na het spiegelgesprek krijgen de betrokken afdelingen en medewerkers een verslag van de bijeenkomst. Ze bespreken de ervaringen die u en de andere (oud-)patiënten hebben gedeeld. Ze kijken hoe ze met behulp van deze ervaringen de zorg kunnen verbeteren en welke acties hiervoor nodig zijn.

Als deelnemer aan het spiegelgesprek krijgt u een brief. Hierin vertellen we u hoe we de zorg gaan verbeteren.

Vragen over het spiegelgesprek?

We vinden het erg fijn dat u tijd vrijmaakt om uw ervaringen te delen. Dank u wel daarvoor. Heeft u na het lezen van deze informatie nog vragen? Neem dan contact op met uw contactpersoon voor het spiegelgesprek.