Beeldbellen: videoconsult met uw zorgverlener

Met beeldbellen krijgt u zorg, zonder dat u naar het ziekenhuis hoeft. U heeft dan een videoconsult met uw arts, verpleegkundige of andere zorgverlener.

 

 

hmc plusplaat zorg dichtbij beeldbellen

Wat is beeldbellen?

Beeldbellen gebeurt op een vooraf afgesproken datum en tijd. U spreekt tijdens het beeldbellen met uw arts, verpleegkundige of andere zorgverlener via uw computer, tablet of mobiele telefoon. U hoort en ziet de zorgverlener, terwijl u gewoon thuis of op uw werk bent. U kunt tijdens het beeldbellen alle vragen stellen die u tijdens een consult (gesprek) in het ziekenhuis ook zou stellen. Uw verzekeraar vergoedt de kosten van een digitaal consult via beeldbellen.

Waarom beeldbellen?

Beeldbellen is bijvoorbeeld handig omdat u dan geen reistijd en reiskosten heeft. Het kan ook een uitkomst zijn als u slecht ter been bent. Of niet makkelijk met auto, fiets of openbaar vervoer naar het ziekenhuis kunt komen. Tijdens de corona pandemie hielp beeldbellen om de zorg veilig door te laten gaan. Patiënten hoefden dankzij videobellen niet naar het ziekenhuis te komen als dat niet nodig was.

Beeldbellen kan niet altijd. Wanneer er bijvoorbeeld een lichamelijk onderzoek nodig is, moet u naar het ziekenhuis komen. Vraag het aan uw arts of een assistente of beeldbellen in uw geval mogelijk is. We kijken dan samen met u wat de beste oplossing is in uw situatie.

Hoe werkt beeldbellen?

Wat heeft u nodig?

U heeft een paar dingen nodig om te kunnen videobellen met uw arts:

  • U heeft een computer (laptop, pc of Mac) of tablet nodig die verbonden is met internet. Op deze apparaten werkt beeldbellen het beste.
  • U kunt verder ook beeldbellen met uw mobiele telefoon. Op oudere Android telefoons lukt beeldbellen helaas niet. Verder geven iPhones vaak een onterechte melding bij het inloggen. U kunt ondanks die melding gewoon beeldbellen met uw iPhone. Meer informatie staat hieronder bij ‘Inloggen’.
  • Zorg dat een recente versie van de browser op het apparaat staat dat u gebruikt voor Beeldbellen. De browser kan Edge, Chrome, Firefox of Safari zijn. Download voor de zekerheid de laatste versie van de browser.
  • Controleer de versie van het besturingssysteem op uw computer, tablet of mobiele telefoon. U heeft minimaal iOS 11.2/OSX 10 (Apple), Windows 7 of Android 4.4 nodig om succesvol te kunnen beeldbellen.
  • Ook moet u een camera, microfoon en luidspreker hebben. In uw laptop, tablet of mobiele telefoon is deze apparatuur bijna altijd ingebouwd. Gebruikt u een desktop voor beeldbellen? Dan raden wij u aan een losse webcam te gebruiken met headset of oordopjes.
  • Zorg dat u zich heeft ingeschreven bij de inschrijfbalie van HMC met uw paspoort, rijbewijs of ander legitimatiebewijs. Dat heeft u vaak al gedaan toen u zich inschreef als patiënt in het ziekenhuis en uw HMC-patiëntenpas liet aanmaken. Wij moeten beschikken over actuele persoonsgegevens van u, waaronder uw burgerservicenummer (BSN), om u toegang te geven tot mijnHMC. mijnHMC is het patiëntenportaal van HMC. Het beeldbellen gebeurt via mijnHMC.
  • U logt met uw DigiD in op mijnHMC. Zorg dat u voor de afspraak de DigiD-app op uw mobiele telefoon heeft staan. U kunt ook sms controle gebruiken in plaats van de DigiD-app. Hier leest u meer over uw DigiD en hoe u dit kunt aanvragen. Er geldt trouwens een doorlooptijd van enkele dagen voor het aanvragen van uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Vraag uw DigiD dan op tijd aan. Anders kan de afspraak niet doorgaan.

Herinnering sms

U ontvangt voor uw videoconsult een sms om u hieraan te herinneren. Deze sms betekent dat u bent aangemeld voor beeldbellen. Hebben wij uw e-mailadres? Dan ontvangt u de avond voor de afspraak een e-mail met een link naar mijnHMC.

Inloggen

  • U komt bij het patiëntenportaal door te klikken op de link in de e-mail die u heeft gehad van ons. Heeft u geen e-mail gehad? Geen probleem, u kunt ook op deze link klikken om in mijnHMC te komen.
  • Log in met uw DigiD.
  • Gebruikt u een iPhone? Deze geeft soms een foutmelding wanneer u na het inloggen het beeld en geluid test. Van deze foutmelding hoeft u zich niets aan te trekken. Voer de beeld- en geluidtest gewoon nog een keer uit. Daarna komt u alsnog in de virtuele wachtkamer terecht.
  • Klik in mijnHMC op ‘Agenda’ en daarna op ‘Beeldbellen’.
  • Vanaf 1 uur voor uw afspraak verschijnt hier een link. U kunt zich via de link aanmelden voor de beeldbelafspraak.
  • Via de link komt u in de wachtkamer van uw behandelaar. Hier test u of alles werkt op uw apparaat om een verbinding tot stand te brengen.
  • U wacht in de wachtkamer totdat uw behandelaar contact met u maakt via de webcam. We houden u in de wachtkamer op de hoogte van de wachttijd. Zodra de zorgverlener het consult met u start, hoort u een duidelijk signaal. Klik dan op het camera-icoontje om de verbinding tot stand te brengen. U kunt elkaar dan live zien en spreken.
  • Zorg dat u uiterlijk 10 minuten voor het geplande tijdstip in de digitale wachtkamer bent. Het kan namelijk zijn dat u wat eerder aan de beurt bent dan gepland. Bijvoorbeeld doordat eerdere consulten van uw zorgverlener sneller gingen dan gepland.
  • Bent u niet aanwezig op het geplande tijdstip van uw consult? Dan krijgen andere patiënten voorrang.
  • Zorg dat camera en geluid aanstaan op uw apparaat voordat het consult begint.

Veiligheid

HMC doet er alles aan om te zorgen dat het beeldbellen veilig verloopt en uw privacy gewaarborgd is. U bent zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van uw eigen apparatuur. U bent daardoor ook medeverantwoordelijk voor de veiligheid van uw gegevens en de informatie-uitwisseling tijdens het videoconsult.

We nemen uw videoconsult niet op en bewaren het dus ook niet. Ook maken we geen log aan van het gesprek. Uw afspraak blijft een week lang zichtbaar in de agenda op mijnHMC.

Vragen

Heeft u vragen over uw afspraak? Neem dan contact op met de polikliniek waar u onder behandeling bent. Op onze website vindt u de telefoonnummers.

Heeft u technische vragen over beeldbellen? Dan kunt u tussen 07.00 uur en 19.00 uur contact opnemen met de helpdesk van leverancier MiBida. U bereikt de helpdesk via telefoonnummer 040 340 07 27.