Verpleegkundige Daniëlle van Caspel blogt: Samenwerken aan het herstel!

5 februari 2021

Daniëlle van Caspel werkt als verpleegkundige op de oncologie-afdeling van HMC Antoniushove.

Ik schrijf regelmatig over de zorg uit vervlogen tijden, dus over mijn ervaringen toen ik leerling was. Het was bijna dertig jaar geleden niet zozeer beter, maar het was wel een heel ándere tijd.

Als de chirurg met zijn gevolg aan je bed stond bijvoorbeeld, deed je als patiënt wat hij opdroeg. Je stelde weinig vragen, want tja, de dokter wist het natuurlijk het beste!

En met al die witte jassen aan je bed, wat sowieso een beetje intimiderend was, vergat je als patiënt al snel wat je eigenlijk wilde vragen. Soms wist je niet eens zo goed wat je precies mankeerde..
Je lag vroeger ook veel langer in het ziekenhuis voor een operatie, terwijl je tegenwoordig meestal zò weer buiten staat!

In het heden gaat het totaal anders. Ik bemerk bij de oudere generatie patiënten dat er nog steeds immens respect is voor de artsen, maar ze durven wél meer te vragen dan vroeger.

Voorgelicht
Patiënten zijn van tevoren goed voorgelicht als zij voor een operatie komen en worden door de arts betrokken bij hun behandelplan. Ze kunnen in hun eigen (digitale) dossier kijken, mogen zelf meedenken én kunnen tegenwoordig vrijwel alle informatie op internet opzoeken.
Kortom, patiënten zijn veel meer betrokken bij hun ziekteproces. Eigenlijk heel logisch: het is immers hun eigen lichaam!

Toen ik nog leerling was, herinner ik me een gesprek tussen een statige chirurg en een, voor die tijd, mondige patiënt. Deze patiënt, een garage-eigenaar, vroeg tijdens de visite iets meer informatie over zijn ziekte dan kennelijk de gewoonte was. De chirurg liet duidelijk merken hier geen zin in te hebben, maar de patiënt liet zich niet zo makkelijk afschepen.

"Luister" zei hij. "Als u uw auto bij mij brengt, wilt u toch ook duidelijk weten wat er aan mankeert?" De chirurg stond met zijn mond vol tanden, maar moest ook een beetje glimlachen. En inderdaad, de patiënt kreeg de uitleg waar hij gewoon recht op had.

Patiënten zijn tegenwoordig ook meer kritisch, juist omdat ze meer op de hoogte zijn van hun zorgproces. Ze hebben recht op kwaliteit van zorg en hebben er niet altijd een boodschap aan als het druk is en ze even moeten wachten.

Samenwerken
Ook ik ga tijdens mijn diensten een samenwerking aan met de patiënt. Wel wil ik zelf zoveel mogelijk de regie houden, aangezien ik degene ben die de zorg moet plannen en leveren en mijn aandacht moet verdelen. Ik kan ze niet allemaal tegelijk zorg bieden, dus probeer met de patiënt bijvoorbeeld een tijd af te spreken.

Ik verwacht iets van hen, bijvoorbeeld; uit bed gaan, genoeg drinken enzovoort, en de patiënten mogen goede zorg van mij verwachten. Samen werken of samenwerken zijn ook twee verschillende dingen. Als de patiënt aan zijn of haar herstel werkt en jij doet je eigen ding, dan is het 'samen werken'.

Maar als je meer op elkaar afstemt en elkaar helpt dan is het 'samenwerken'. Dit stimuleert ook het zelfvertrouwen van je patiënt!