Verpleegkundige Daniëlle blogt: "Zuster, wat is een coecum?"

20 juli 2020

hmc_danielle_van_caspel_10.jpg

Vanaf 1 juli kunnen de patiënten het verpleegkundig dossier zelf inzien via hun persoonlijke inlogaccount op mijnHMC. Ze kunnen de verpleegkundige rapportages bekijken en de metingen zoals de bloeddruk en temperatuur. Goede zaak natuurlijk, je bent zelf de baas over je eigen lichaam en hoort dan ook volledig op de hoogte te zijn van je eigen gezondheid.

Om de beurt drukten zij op de alarmbel

Vanmorgen werd ik echter badend in het zweet wakker na een bizarre droom. In mijn droom had ik de zorg over een aantal patiënten. Om de beurt drukten zij op de alarmbel met een vraag.

"Zuster, u weet dat dit woord hier met een T wordt geschreven toch, maar u heeft een D gebruikt."
"Zuster, er staat hier dat ik gemotiveerd moet worden om uit bed te komen, u doet net of ik lui ben."
"Zuster, wat is een coecum?"
"Zuster, ik zie dat mijn bloeddruk iets verschilt van vanmorgen, ik heb een screenshot op de familieapp gezet. Zij vinden ook dat de dokter ernaar moet kijken."
"Zuster, wat is een fluid challenge?"

U begrijpt mijn lichte paniektoestand. Gaan er straks van dit soort taferelen plaatsvinden?

Ik hoop het niet.

Jarenlang geploeterd op Latijn

Wij verpleegkundigen hebben niet voor niets jarenlang gestudeerd en geploeterd op Latijnse termen en Engelse medische woorden die wij dagelijks gebruiken. We hebben een professioneel rapportageniveau hoog te houden en dat blijven wij ook doen. Uiteraard brengen wij de patiënt op de hoogte voor wij gaan rapporteren, omdat wij nauw met hen samenwerken.

Maar het is en blijft ons vak, en dat moet ook zo blijven. Net als anders. Het enige waar we nóg beter op moeten letten, is de manier hóe we met de patiënt communiceren. Is alles duidelijk voor beide partijen?

Hóe wij het uitleggen

Ik denk dat het uiteindelijk niet eens zoveel uitmaakt dat de patiënt onze medische termen niet altijd begrijpt, maar wel hóe wij dit aan hen uitleggen. Heeft de patiënt het allemaal goed begrepen? Want uiteindelijk draait het om de patiënt als spil van zijn eigen zorgproces.

"Als ik zou willen dat je het begreep, had ik het beter uitgelegd."

Johan Cruijff

 

Daniëlle van Caspel is verpleegkundige op de oncologie-afdeling in HMC.

Lees ook haar vorige blog: ‘Tussen de regels door gaf ik hen hét steuntje in de rug’