Samenwerking met ambulances verder verbeterd
6 december 2024
Dankzij een verbeterde administratieve afhandeling van patiëntgegevens, werken de spoedeisende hulp (SEH) van HMC Westeinde en Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Haaglanden nu nog efficiënter samen. Denk aan informatie over patiëntidentificatie, werkdiagnoses, medische inhoud en de communicatie tijdens de overdracht van ambulance naar de SEH. Hierdoor krijgen zorgverleners tijdig de juiste gegevens, wat helpt om de kwaliteit van zorg verder te verbeteren.
Ernie de Deckere, medisch manager Ambulancezorg bij RAV Haaglanden en SEH-arts bij HMC, legt uit: “Waar we voorheen met papieren formulieren werkten om terugkoppeling te geven over verbeterkansen, verloopt dit proces nu volledig digitaal. Dat scheelt niet alleen tijd, maar biedt ons ook meer gestructureerde en gedetailleerde inzichten. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld scholing gerichter ontwikkelen en aanbieden.”
Frans de Voeght, zorgmanager SEH, is enthousiast over deze aanpak: “Het verbeteren van de kwaliteit van zorg en tegelijkertijd onze collega’s beter ondersteunen is een grote meerwaarde. Het is nóg waardevoller als je dit samen kunt doen met partners zoals RAV Haaglanden. Het versterkt onze samenwerking nog meer.”
Een koploperproject binnen de acute zorgketen
Deze samenwerking is onderdeel van een zogeheten koploperproject binnen het landelijke programma ‘Met spoed beschikbaar’. Samen met ICT-leveranciers ChipSoft en Transdev werkt HMC aan de digitalisering van gegevensuitwisseling in de acute zorgketen. Deze innovaties helpen zorgverleners om de zorgprocessen verder te optimaliseren en patiënten nog beter van dienst te zijn.