NAVO-top afgelopen: ‘Dank aan alle collega’s!’

Translate instructions

Our website has a translation option, which works on desktop computers and laptops. Follow the instruction below to translate the text:

1. Select the text you want to translate with your mouse or touchpad.

2. Choose ‘Vertalen’ with your mouse or touchpad.

3. Select the language you prefer.

4. You can read and/or listen to the translated text.

5. If a text is long, you cannot translate it all at once. Translate the text in sections instead.

26 juni 2025

NAVO-top: gevolgen voor HMC

De afgelopen week stond Den Haag vanwege de NAVO-top in het middelpunt van het wereldnieuws. Als Haags ziekenhuis speelde HMC een belangrijke rol. Martijn Wiesenekker van de raad van bestuur van ons ziekenhuis kijkt tevreden terug: “Dankzij de goede voorbereidingen, inzet en flexibiliteit van veel collega’s is deze week voor HMC zonder problemen verlopen. Dat verdient een groot compliment!”

Veel maatregelen vooraf
In aanloop naar de NAVO-top heeft HMC veel maatregelen genomen. Belangrijk waren de stappen die we hebben genomen om goede zorg te blijven geven en voorbereid te zijn op onverwachte gebeurtenissen. Fysieke afspraken werden omgezet naar digitale of telefonische consulten. Crisisteams werden extra getraind en voorbereid. Met leveranciers maakten we verder afspraken om de bevoorrading rond de NAVO-top te waarborgen. Op het gebied van de cyberveiligheid zetten we de puntjes op de i. In de zorg werden rondom de top extra beschikbaarheidsdiensten gedraaid. En dit is maar een greep uit de geleverde inspanningen.

Daarnaast droeg HMC zijn steentje bij aan het bereikbaar houden van de stad. Collega’s die thuis konden werken, werkten om die reden thuis. HMC heeft nauw contact gehad met organisaties die betrokken zijn bij de organisatie van de NAVO-top, zoals de gemeente Den Haag, de Veiligheidsregio, GHOR, Rijkswaterstaat en de zorgpartners in de regio.

crisismanager Jacomine van Rijn

Goede samenwerking
Crisismanager Jacomine van Rijn blikt terug op een goede samenwerking met alle betrokkenen in het ziekenhuis en daarbuiten: “De bereikbaarheid van onze locaties was ondanks de vele verkeersmaatregelen geen groot probleem. Af en toe waren er patiënten te laat bij de poli, maar die konden we flexibel helpen. Op de SEH was het niet drukker dan anders. We zien dat goede informatie vooraf aan onze patiënten heeft geholpen en dat het online of telefonisch alternatief voor afspraken met patiënten goed heeft gewerkt.”

Martijn Wiesenekker RvB

Groot compliment
Martijn Wiesenekker van de raad van bestuur sluit zich bij Jacomine van Rijn aan: “Veel collega’s zijn de afgelopen maanden hard bezig geweest met de voorbereidingen en hebben rondom de top extra inspanningen geleverd. Namens de raad van bestuur wil ik iedereen die een rol heeft gespeeld bedanken voor de inzet. Dankzij onze draaiboeken en oefeningen waren we voorbereid op alle mogelijke scenario’s en is onze kennis over crisismanagement nog verder aangescherpt. We zijn blij dat de NAVO-top zonder incidenten is verlopen. Dankzij ieders inzet en flexibiliteit hebben onze patiënten, bezoekers en collega’s zo weinig mogelijk last ondervonden van dit grote evenement. Dat verdient een groot compliment!”