Eén loket voor spoedzorg in ziekenhuis HMC Westeinde

31 januari 2020

De spoedzorg bij Haaglanden Medisch Centrum Westeinde (HMC) heeft vanaf maandag 3 februari één loket voor de Hadoks Huisartsenpost en Spoedeisende Hulp. Patiënten die met spoed medische zorg nodig hebben, kunnen zich via de vernieuwde spoedingang melden bij de balie. Daar worden zij met de nieuwe samenwerking tussen de Huisartsenpost en de Spoedeisende Hulp direct door de juiste persoon geholpen. Door deze intensievere samenwerking tussen de zorgmedewerkers wordt de spoedzorg verbeterd. De Huisartsenpost in het Westeinde is ’s nachts gesloten.

hadok_acute_zorg.jpeg

Iedereen die medische zorg nodig heeft, meldt zich eerst bij de eigen huisarts. Is de huisartspraktijk gesloten en kan de patiënt niet wachten tot de volgende dag? Dan kan de patiënt terecht bij de Huisartsenpost die de spoedeisende hulp van huisartsen ‘s avonds, ’s nachts, in het weekend en op feestdagen overneemt. Alleen als sprake is van een acute, levensbedreigende situatie, bijvoorbeeld bij een ernstig ongeluk op straat, een hersenbloeding of een hartinfarct, wordt direct 112 gebeld of meldt de patiënt zich rechtstreeks bij de Spoedeisende Hulp (SEH) in het ziekenhuis.

Direct op de juiste plek

“Dankzij deze nieuwe samenwerking in de spoedzorg wordt het voor de patiënt veel duidelijker waar die zich moet melden,” zegt Pascal van Belle, zorgmanager van de afdeling Spoedeisende Hulp van HMC, met meer dan 60.000 patiënten per jaar één van de grotere afdelingen voor spoedzorg in Nederland. “De patiënt komt direct op de juiste plek terecht: bij de Spoedeisende Hulp of de Huisartsenpost. Hierdoor wordt de patiënt sneller en beter geholpen en worden minder onnodige kosten gemaakt.”

Het nieuwe adres van de Huisartsenpost en Spoedeisende Hulp bij HMC Westeinde is Westeinde 150 in Den Haag. In de regio Haaglanden zijn in totaal drie Hadoks huisartsenposten in de ziekenhuizen: HMC Westeinde, HMC Antoniushove en het HagaZiekenhuis (www.hadoks.nl).