Blog: Verpleegkundige Daniëlle doet een training ‘omdenken’

8 september 2022

"We moesten leren 'omdenken', en niet oplossen"

Een tijdje terug hadden wij met ons team een workshop 'Omdenken'. Twee aardige ingehuurde heren van het bekende ‘Omdenken’ concept, legden ons op een creatieve en theater-waardige manier uit dat mensen vaak de neiging hebben in het geval van problemen, te denken in oplossingen. En dat moest anders. We moesten leren 'omdenken', en niet oplossen.

Wat is omdenken?

Omdenken is een manier van denken en doen, waarbij je kijkt naar de werkelijkheid zoals die is en onderzoekt wat je daarmee zou kunnen. Mensen leven vaak in een 'ja, maar' manier, en het omdenken concept leert ze meer om op een 'ja, en' manier in het leven te staan.

Mevrouw, we gaan uw situatie omdenken

Nu is het zo dat ons vak verpleegkunde grotendeels bestáát uit problemen en oplossingen. We zijn getraind in het zoeken naar (potentiële) verpleegproblemen en de oplossingen en acties die hierbij komen kijken. En nu moesten wij leren 'omdenken' in plaats van oplossen. Ik kon het eerst totaal niet volgen en dacht aan de volgende situaties;

"Mevrouw, ik zie dat u een bloeding heeft, maar wij gaan u niet opereren of bloed geven, maar wij gaan uw situatie omdenken".

En wat zeg ik tegen een kankerpatiënt die net slecht nieuws heeft gehad? "Nou, mevrouw, niet zo sip, we gaan deze situatie gewoon even omdenken".

In de eerste instantie dacht ik dat dit Omdenken-team beter op zijn plek zou zijn in een ander bedrijf, niet in een ziekenhuis. Maar goed, ik moest mijn negatieve opvattingen hierover even omdenken, want het bleek toch anders te zitten, ik had het kennelijk niet goed begrepen.

Kan dat wel ‘omdenken’ in de zorg?

Natúúrlijk kunnen wij geen bloedingen en kanker 'omdenken'. Ons vak blijft ons vak. Maar waar mensen werken, zijn er ook ándere problemen en uitdagingen. Denk aan de omgang tussen collega's, patiënten, bezoekers. Er zijn in een ziekenhuis genoeg voorbeelden om deze methode wèl te kunnen gebruiken.

Hoe trek je nieuwe collega's aan om bij ons te komen werken? Hoe krijg je collega's mee in nieuwe ontwikkelingen? Hoe kan ik anders omgaan met die 'lastige' patiënt? en ga zo maar door.

Ik hoefde de situatie niet op te lossen

Tijdens een drukke dienst vatte ik gelijk de koe bij de horens, en besloot eens te gaan oefenen. Er was een ontevreden patiënt, die erg aan het klagen was en dingen zei als: "Laat mij maar, dan hebben jullie zo min mogelijk last van mij" en "Morgen moét ik naar huis van jullie, dan zijn jullie van mij af".

Als het heel druk is, heb je vaak de neiging om dit soort situaties te ontlopen. Ze zei immers toch dat ze met rust gelaten wilde worden?. Maar eigenlijk moet je anders luisteren naar wat de patiënt zegt, of juist niét zegt. Het lezen tussen de regels, zeg maar. Dus omdenken.

Alles in haar schreeuwde eigenlijk om aandacht, om gehoord te worden. Ik besloot om even de tijd voor haar te nemen en gewoon te luisteren. Dat is namelijk vaak al voldoende, ik hoefde de situatie helemaal niet op te lossen voor haar. Ze wilde enkel begrip en een luisterend oor. De dienst verliep daarna een stuk prettiger wat ten goede kwam voor de sfeer.

Iedereen tevreden!