Blog: 'De zorg door een roze bril'

8 januari 2019

Zo...het nieuwe jaar is weer begonnen en we kunnen weer aan de gang met onze goede voornemens. Mijn collega en ik spreken soms af dat we een hele dienst niet gaan klagen.

Dat houden we vaak maar een uur vol. Niet omdat we ons werk niet leuk vinden, maar we leven nu eenmaal in een klaagcultuur. Let maar eens op hoe snel er gezeurd wordt in de maatschappij. Over het weer, het verkeer, de politiek. En op het werk over de artsen, collega's, de werkdruk, patiënten, bezoek of het ziekenhuis in het algemeen.

Lat hoog leggen

Er is altijd wel iets wat niet goed loopt, of er gebeuren onverwachte dingen. We moeten te lang wachten op een recept van de dokter, of de dokter moppert op ons omdat we niet op tijd bij de visite zijn. Het blijft natuurlijk een ziekenhuis. Nu denk je misschien, mij niet gezien op die afdeling! Ik kan je met een gerust hart zeggen: dit gebeurt overal, in elk beroep. Dat is nu eenmaal menselijk. We klagen omdat we goede zorg belangrijk vinden en zeuren als zaken ons niet snel genoeg gaan. We leggen de lat voor onszelf hoog en verwachten dat ook van een ander. En dit alles doen we om een kwalitatief goede zorg te kunnen waarborgen.

Klagende patiënten

Patiënten en bezoekers zijn ook mensen, dus zij klagen ook wel eens. Net als wij. Soms terecht en soms uit emotie. Ook zij willen de best mogelijke zorg voor zichzelf of voor hun dierbare. Iedereen die op een verpleegafdeling werkt of verblijft, is tot elkaar 'veroordeeld'. Mensen die elkaar helemaal niet kennen. En iedereen heeft een eigen karakter, een eigen verhaal. En met elkaar moeten wij er het beste van maken. Wij, de verpleegkundigen, horen professionaliteit uit te stralen. Het is tenslotte ons werk! Maar ook wij zijn maar gewone mensen. Toch besef ik regelmatig hoe bijzonder mijn werkomgeving is. Dat ik bijzondere momenten meemaak met mijn collega's en dat mijn patiënten het (meestal) fijn vinden als ik er weer ben. Dat is hetgeen waar ik het voor doe. Bij elke dienst zet ik dus mijn roze bril weer op!

Daniëlle van Caspel is verpleegkundige op de oncologie-afdeling in HMC.

Lees ook de vorige blog van Daniëlle: 'Die ene speciale patiënt' >>