Minder onnodig polikliniek bezoek dankzij app
24 mei 2023
Patiënten die onze SEH bezoeken met relatief simpele en stabiele letsels, zien we nu vaak nog standaard na een week op de polikliniek traumachirurgie of gipskamer. Dit is echter niet altijd nodig. Vanaf 1 juni 2023 krijgen patiënten met deze letsels dankzij de Virtual Fracture Care app alle informatie die ze nodig hebben. Zij hoeven dan niet meer terug te komen op de polikliniek.
Deze verandering voeren we door om patiënten en hun naasten onnodig ziekenhuisbezoek of onderzoek te besparen. Ook krijgen patiënten met de nieuwe werkwijze meer eigen regie en zorg op maat. De afgelopen jaren hebben meerdere ziekenhuizen deze werkwijze ingevoerd. Uit onderzoek blijkt dat de patiënttevredenheid toeneemt en de zorg NIET verschuift naar de eerste lijn.
Om wie gaat het?
Patiënten met een van de volgende relatief simpele en stabiele letsels komen in aanmerking:
Volwassenen:
- Radiuskop- of hals fractuur
- Enkeldistorsie
- Weber A/avulsie fractuur
- Basis MT 5 fractuur
- MC 5 fractuur
- Phalanx fractuur voet
- Halluxfractuur
- Enkeldistorsie
Kinderen:
- Clavicula fractuur
- Greenstick fractuur distale onderarm
- Torusfractuur distale onderarm
- Spaakverwonding (met oppervlakkige schaafwond en zonder ossaal letsel)
Wat houdt de nieuwe werkwijze in?
Patiënten met de bovenstaande diagnoses voorzien we direct van alle benodigde informatie over het hersteltraject. Een standaard consult op onze polikliniek is daardoor niet nodig. De informatievoorziening gaat via de gratis Virtual Fracture Care app. Deze app geeft informatie over het letsel, normale hersteltraject en behandelplan. Ook staan in de app instructies en oefenfilmpjes. Het is voor iedereen (dus ook voor huisartsen) mogelijk om de gratis Virtual Fracture Care app te downloaden in de Apple App Store (iPhone) of Google Play Store (Android). Heeft de patiënt nog vragen? Dan kan deze contact met ons opnemen via een speciale breuklijn. De breuklijn is bereikbaar via telefoonnummer 088 979 80 45.
Wat zijn de beoogde resultaten op basis van literatuur en eerdere ervaringen? *
- Gezondheidsuitkomsten blijven gelijk of verbeteren
- Tevredenheid van de patiënten blijft gelijk of neemt toe
- Poliklinische controle neemt met > 90% af
- Beeldvorming neemt met >70% af
- Fysiotherapeutische behandeling neemt met 90% af
- Patiënten kunnen bij vragen terecht bij de breuklijn of alsnog op de poli komen
- Huisartsbezoeken nemen niet toe
*Op basis van o.a. resultaten studie OLVG, Geerdink et al. 2020 (Ned Tijdschr Geneeskd. 2020;164:D4604)
Hoe voorkomen we verschuiving van zorg naar de eerste lijn?
Hebben patiënten ondanks de nieuwe informatievoorzieningen toch vragen? Dan krijgen ze via de app instructie om contact op te nemen met onze breuklijn. We kunnen de patiënt als dat nodig is ook gewoon zien op de polikliniek.