Wintertijd? Neuroloog en slaapexpert van HMC geeft tips

Wintertijd? Neuroloog en slaapexpert van HMC geeft tips

Dit weekend wordt de klok weer een uur teruggezet: zaterdagnacht om 3.00 uur maken we er 2.00 uur van. Een uurtje langer slapen dus, en dat is niet verkeerd. Of toch wel?

Er gaan steeds meer geluiden op voor het afschaffen van het verschil tussen zomer- en wintertijd. Veel mensen hebben hinder van de halfjaarlijkse aanpassing, hun biologische klok is er dagenlang door van slag. Ze voelen zich moe, kunnen slecht (in)slapen en zijn somber. Avondmensen en jongeren bouwen gedurende de zomertijd bovendien vaak een slaaptekort op, omdat ze ’s ochtends een uur eerder op moeten, terwijl hun biologische klok ze ’s avonds niet eerder dan voorheen naar bed ‘stuurt’. En het is maar zeer de vraag of het beoogde voordeel – energiebesparing door langer gebruik te maken van daglicht – wordt behaald.

Ziet u op tegen de overgang naar wintertijd? Dan heeft Lyne Rijsman, neuroloog en slaapexpert van het HMC Slaapcentrum, een paar tips:

  • Ga de dagen ervoor steeds iets later naar bed om alvast te wennen
  • Ga zondag meteen over op de nieuwe tijd. Sta op zoals u gewend bent en eet ook op dezelfde tijdstippen als anders
  • Zorg dat u overdag zoveel mogelijk licht ziet: ga lekker naar buiten
  • Zorg dat u ’s avonds weinig kunstlicht ziet. Zet de tv en de tablet uit en lees een boek
  • Gun uzelf een paar dagen om weer in het ritme te komen. Plan niet te veel spannende of vermoeiende activiteiten
  • Doe geen middagslaapjes

In november wordt het onderwerp besproken in het Europees Parlement. Wie weet draaien we dit weekend voor de laatste keer de klok een uur terug.

 neuroloog_rijsman_r_m_wz_8954_20170315.png

dr. R.M. Rijsman
Neuroloog

"Ik zet mij in om de wetenschap en de zorg op slaap- en waakgebied te optimaliseren"

 

Zie ook