Veelgestelde vragen mijnHMC

Printknop

Inloggen en uitloggen

Dit is de meest veilige manier om uw identiteit te controleren. Steeds meer overheidsinstellingen maken hier gebruik van. Als het over medische informatie gaat, is het belangrijk de meest veilige manier te gebruiken.

Heeft u vragen over uw DigiD? Neem dan contact op met DigiD, bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 22.00 uur via telefoonnummer 088 123 65 55 (lokaal tarief) of kijk op www.digid.nl/contact/

Ook als u geen mobiele telefoon hebt, kunt u inloggen met een DigiD met sms-functie. U ontvangt dan een gesproken sms-bericht op uw vaste telefoonnummer.

Nee, alleen u heeft toegang tot uw medisch dossier als u inlogt. DigiD is een inlogmethode die wordt gebruikt om te controleren wie u bent, voordat u toegang krijgt tot de medische gegevens in uw dossier. In Nederland is DigiD een betrouwbaar middel om deze controle uit te voeren.

Het kan zijn dat uw Burger Service Nummer (BSN) nog niet bekend of gecontroleerd is in HMC. Bij de informatiebalie op de begane grond kunt u met uw identiteitsbewijs uw BSN laten controleren zodat u met uw DigiD kunt inloggen.
Voor patiënten met een buitenlands identiteitsbewijs is het helaas niet mogelijk toegang te krijgen tot het patiëntenportaal. Dit geldt voor alle ziekenhuizen die een digitaal portaal hebben.

Er zijn twee manieren:

  1. Als u een kwartier geen handelingen meer uitvoert (nergens op klikt) op de pagina van het patiëntportaal, wordt uw DigiD automatisch uitgelogd.
  2. Via de knop ‘Uitloggen’.

Dossier

Het is momenteel nog niet mogelijk om alles direct in uw dossier zichtbaar te maken. HMC voegt stapsgewijs onderdelen aan uw dossier toe, zodat dit steeds completer wordt. Ook kan het zijn dat de uitslag van een recent onderzoek nog niet definitief is geaccordeerd door uw zorgverlener.

In het huidige portaal kan dit nog niet. Er wordt aan gewerkt om dit mogelijk te maken.

U kunt in mijnHMC op dit moment alleen uitslagen zien van behandelingen die zijn verricht in HMC.

Alleen medewerkers van HMC die betrokken zijn bij de zorgverlening aan u, hebben online inzage. Als u toestemming heeft gegeven, hebben ook anderen online inzage:

  • uw huisarts
  • zijn/haar waarnemer
  • zorgverleners van andere zorgaanbieders (voor zover technisch mogelijk)

U kunt uw huisarts online inzage verlenen door hiervoor toestemming te geven:

  • in mijnHMC of
  • bij de informatiebalie in een van de HMC-locaties op de begane grond of
  • bij de polikliniek waar u onder behandeling bent

Ook zonder toestemming voor dossierinzage informeren wij uw huisarts schriftelijk over de zorg die u in HMC heeft ontvangen (bijvoorbeeld na een ziekenhuisopname).

HMC kan uw dossier momenteel ook online beschikbaar stellen aan enkele andere zorgaanbieders dan uw huisarts. U kunt daarvoor toestemming geven via mijnHMC. Meer informatie vindt u op Delen van uw medische gegevens.
Wil u dat een zorgverlener die (nog) geen online toegang tot uw dossier heeft, informatie ontvangt? Vraag dit dan bij de afdeling HMC waar u onder behandeling bent.

Ook uw kind kan inloggen met de eigen DigiD-code.

Digitaal afspraken maken

Sommige afdelingen hebben aanvullende informatie nodig om de juiste afspraak te kunnen plannen. In dat geval is het belangrijk dat de polikliniek dit persoonlijk met u bespreekt. Daarom is het niet mogelijk die afspraken digitaal te plannen.

Annuleren van een afspraak is altijd mogelijk tot 24 uur van tevoren in het portaal. Een afspraak in het portaal wijzigen is alleen mogelijk als deze via het portaal is gemaakt.

Via het hoofdmenu ‘Agenda’ komt u bij de toekomstige afspraken. Hier vindt u de mogelijkheid om afspraken te wijzigen en annuleren. Dit is alleen mogelijk voor afspraken die online te plannen zijn. Wilt u een afspraak wijzigen die niet online gepland is, neemt u dan contact op met de polikliniek.

Vragenlijst invullen

Als u uitgenodigd bent om een vragenlijst in te vullen voor u afspraak dan staat deze klaar onder het kopje actielijst op mijnHMC.

Als u de vragenlijst doorlopen heeft, krijgt u als laatste de optie ‘Opslaan’. Door op ‘Opslaan’ te klikken worden uw antwoorden opgeslagen in uw medisch dossier en kan de afdeling deze hier terug vinden. U ziet de ingevulde vragenlijst ook staan bij de ‘uitgevoerde acties’ onderaan de pagina.