Achter de schermen bij intern transport:
“soms zetten we 30.000 stappen per dag”
Woensdagochtend. We ontmoeten Dimi, allround medewerker en teamleider van de afdeling intern transport. We worden meteen welkom geheten – mét taart; want er is een collega jarig. Deze afdeling zie je als patiënt of bezoeker bijna niet, maar zonder dit team ligt alles stil. Wat doen zij precies? We lopen mee met Dimi en zijn team.
We komen overal,” zegt Dimi. Van operatiekamers en poliklinieken tot kantoren. Elke hoek van het ziekenhuis kennen we. Soms zetten we 30.000 stappen per dag.
Wat doet de afdeling intern transport in HMC?
“Alles wat in het ziekenhuis logistiek geregeld moet worden. We brengen patiënten op de juiste plek en tijd naar hun onderzoek of behandeling. We verzorgen de dienstkleding, het beddengoed én halen het afval op. Ook brengen we de maaltijden naar afdelingen. Je ziet ons regelmatig rijden op karren door het ziekenhuis. Ik deed in het begin alles lopend, maar dat was geen doen. Het zijn grote afstanden – zo’n elektrokar is echt nodig,” vertelt Dimi.
Wij ontzorgen de zorg. Zorgcollega’s kunnen zich dan focussen op de patiënt.
Iedere dag weer frisse kleding!
Iedere dag worden er zo’n 25 karren met ieder zo’n 60-80 schone HMC-uniformen geleverd. Dadra is al sinds 07.00u bezig. Hij laadt de vrachtwagen uit met schone kleding. Dat wordt naar de kledinguitgifteautomaat gebracht. We lopen binnen en de HMC-uniformen vliegen ons om de oren. Je weet niet wat je ziet; zóveel kledingstukken. De sorteermachine draait op volle toeren en sorteert alle uniformen op maat. Dankzij Dadra hangen de uniformen klaar als collega’s aan hun dienst beginnen.
Dadra: “Ik werk hier al bijna 30 jaar met veel plezier. Door mijn ervaring weet ik precies hoe alles werkt.”
“Van injectienaalden en verband, tot vuilniszakken en toiletpapier”
Dennis werkt bij de afdeling logistiek, die nauw samenwerkt met intern transport. “Alles wat afdelingen bestellen, komt hier binnen. Van injectienaalden en verband, tot vuilniszakken en toiletpapier. Wij zorgen dat het op tijd op de juiste plek terechtkomt zodat niemand misgrijpt.”
Kleine ritjes, van grote waarde
Bij de liften komen we Calvin tegen. Hij is onderweg naar een patiënt voor een CT-scan. “We brengen zo’n 4700 patiënten per maand naar hun onderzoek of behandeling. Laatst bracht ik een patiënt naar een andere afdeling. De patiënt had net gehoord dat ze terminaal was. Zo’n kort gesprekje kan dan veel voor iemand betekenen. Ze kunnen hun hart luchten; soms ben je de eerste die ze die dag spreken.”
Alle spullen op de juiste plek
En dan ineens staan we op een grote afdeling met veel rolstoelen en bedden. Een centrale plek waar alle ondersteunende zorgproducten worden opgeslagen. Dimi: “Wij zorgen dat al deze producten op de juiste afdeling terechtkomen. En op tijd.”
OK-verpakkingen recyclen tot plantenbakken
In een ziekenhuis ontkom je niet aan afval. Zoals verpakkingen met medisch materiaal, maar ook karton, batterijen en lampen. Alles wordt nauwkeurig gescheiden en elke dag worden hier containers opgehaald voor recycling. Wist je dat bepaalde verpakkingen op de OK worden verwerkt tot onder andere plantenbakken?
De vervanging voor de benenwagen: de elektrokar!
Tussen de vrachtwagens met wasgoed en maaltijden door, zien we Joost op een elektrokar. “Op alle afdelingen halen we het afval 2 keer per dag op. Op de spoedeisende hulp en OK zelfs 4 keer.”
Een afdeling die je misschien niet opmerkt als patiënt of bezoeker – maar wel eentje die van onschatbare waarde is voor het ziekenhuis.