Kwaliteit en patiënttevredenheid
HMC wil u de best mogelijke zorg geven. Daarom vragen wij patiënten iedere dag naar hun ervaringen met onze zorg. We gebruiken deze informatie om onze zorg en dienstverlening beter te maken. Ook laten we onafhankelijke organisaties regelmatig de kwaliteit van onze zorg beoordelen. We hebben verder verschillende keurmerken die u inzicht geven in de kwaliteit van onze zorg.
Ankers

HMC is in het bezit van de kwaliteitsaccreditatie van Qualicor Europe. Deze accreditatie betekent dat we op een veilige manier zorg geven, ons steeds inzetten om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en werken volgens de huidige inzichten.
Uw ervaringen maken ons beter
We hebben u nodig om onze zorg te verbeteren. Daarom vragen wij u om uw ervaringen met ons te delen. Dat kan op verschillende manieren.
Meedoen met het patiënttevredenheidsonderzoek
Wij doen met het patiënttevredenheidsonderzoek steeds onderzoek naar de ervaringen van onze patiënten. Het patiënttevredenheidsonderzoek is een vragenlijst die u anoniem en online kunt invullen als u in het ziekenhuis heeft gelegen of een bezoek heeft gebracht aan bijvoorbeeld een polikliniek of de bloedafname. Wij gebruiken dit onderzoek om te weten te komen wat goed gaat in ons ziekenhuis en wat beter kan.
Een vragenlijst invullen over de resultaten van uw behandeling in HMC
Soms krijgt u een uitnodiging van HMC om een vragenlijst in te vullen over de resultaten van uw behandeling. Deze vragenlijst noemen we ook wel PROMs. Dat is een afkorting van de Engelstalige naam voor de vragenlijst: Patient Reported Outcome Measures. Hier leest u meer over deze vragenlijst.
Uw suggestie of compliment doorgeven
Wilt u ons een suggestie of een compliment geven? Dat kan via ons mailadres info@haaglandenmc.nl. Uw bericht sturen we door naar de juiste afdeling.
Een klacht doorgeven
Het kan voorkomen dat u echt niet tevreden bent. Of dat er zaken zijn gebeurd die u onjuist of onterecht vindt. U kunt dit het beste meteen bespreken op de afdeling waarover u ontevreden bent.
Vindt u het prettiger om uw ervaring met een ander te bespreken? Of wilt u toch een klacht indienen? Dan kunt u terecht bij onze klachtenfunctionaris.
Doe mee met het Cliëntenpanel – uw mening telt!
Wat vindt u van de zorg in het ziekenhuis? Zijn er verbeteringen nodig in de wachtruimten? Hoe gaat het contact met de zorgmedewerkers? De Cliëntenraad hoort graag wat er leeft onder de patiënten, hun familieleden en de bezoekers van HMC. Als u meedoet aan het Cliëntenpanel van de Cliëntenraad, dan krijgt u een aantal keer per jaar een korte vragenlijst. De Cliëntenraad gebruikt deze onderzoeken om zo goed mogelijk op te komen voor wat u en andere patiënten belangrijk vinden. Kijk voor meer informatie op de pagina van het Cliëntenpanel.
Kwaliteit vergelijken
Er zijn veel factoren die bepalen of een behandeling een succes is of niet. Daardoor is het niet makkelijk om ziekenhuizen met elkaar te vergelijken. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen heeft de ziekenhuischeck gemaakt. Op deze website kunt u zien wat onze resultaten zijn op een aantal onderwerpen die iets zeggen over de kwaliteit van ons ziekenhuis en de ervaringen van patiënten met HMC.
Zo ziet u bijvoorbeeld snel hoe wij scoren op wachttijden of pijnbestrijding. Ook leest u op de ziekenhuischeck meer over de resultaten van enkele behandelingen: bijvoorbeeld de behandeling van borstkanker en darmkanker.
Kwaliteitsaccreditaties en keurmerken
HMC is in het bezit van de kwaliteitsaccreditatie van Qualicor Europe. Deze accreditatie betekent dat we op een veilige manier zorg geven, ons steeds inzetten om de kwaliteit van de zorg te verbeteren en werken volgens de huidige inzichten.
Als HMC zijn we trots op deze belangrijke kwaliteitsaccreditatie die we met het hele ziekenhuis hebben behaald. Kijk voor meer informatie op de website van Qualicor Europe.
We hebben als HMC nog meer keurmerken en accreditaties. Die gaan over de kwaliteit van bepaalde afdelingen of specialismen in ons ziekenhuis. Meer hierover leest u op de pagina van die afdeling of dat specialisme op onze website.
Patiëntveiligheid
HMC doet er alles aan om u de best mogelijke en veilige zorg te geven. Een behandeling of verblijf in een ziekenhuis is immers niet altijd zonder risico. Er kunnen bijwerkingen, complicaties (onverwachte medische problemen) en andere ongewenste zaken gebeuren. Daarom krijgt patiëntveiligheid veel aandacht in ons ziekenhuis. U kunt helpen om onze zorg zo veilig mogelijk te maken. Lees hier meer over Patiëntveiligheid en uw rol daarbij.
Sterftecijfers
Zoals alle ziekenhuizen, houdt ook HMC bij hoeveel patiënten ieder jaar overlijden tijdens een opname in het ziekenhuis. Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) berekent op basis van deze sterftecijfers en kenmerken van opgenomen patiënten een gecorrigeerd sterftecijfer. Dit gecorrigeerde sterftecijfer heet de Hospital Standardised Mortality Ratio (HSMR). Lees meer over de Sterftecijfers ziekenhuizen.